- 1335
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 109 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 109
فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ ءَاذَنتُکُمْ عَلَى سَوَآءٍ وَإِنْ أَدْرِى أَقَرِیبٌ أَم بَعِیدٌ مَّا تُوعَدُونَ
ترجمه
پس اگر روى برگرداندند پس (به آنان) بگو: به همه شما به طور یکسان اعلام (خطر) کردم و من نمىدانم آن وعده اى (از عذاب الهى) که به شما داده شده، آیا (زمان و قوعش) نزدیک است، یا دور!
سؤال: از آیات و روایات بسیارى استفاده مى شود که پیامبراسلام علم غیب گسترده اى داشته اند، همانگونه که در دعاى ندبه مىخ وانیم: «و علمته علم ما کان و مایکون الى انقضاء خلقه» یعنى خدایا! تو به پیامبرت، علم گذشته و علم آینده جهان را تعلیم دادى. امّا در آیاتى نظیر آیهى فوق به عباراتى برمىخوریم که نشانى از عدم علم پیامبر است، آیا این آیات و روایات با یکدیگر متناقضند و یا وجه جمعى میان آنها وجود دارد؟
پاسخ: علم غیب دو گونه است، بخشى از آن به ذات احدیّت اختصاص دارد و کسى را بر آن راهى نیست، از جمله زمان وقوع قیامت، چنانکه در دعا نیز مى خوانیم: «و بحقّ علمک الّذى استأثرت به لنفسک» خدایا! تو را بحقّ علمى که آن را مخصوص خودت قرار دادى، امّا بخش دیگرى از آن را خداوند به انبیا و اولیا و هرکه بخواهد عنایت مى فرماید، آنچنان که در این آیه مى بینیم: «تلک من انباء الغیب نوحیه الیک» همان طور که بسیارى از مسائل قرآن را امورى غیبى تشکیل مى دهد.
وعده الهى براى کفّار، هم شکست و نابودى در جنگها و هم هلاکت و قهر و عذاب در قیامت است. «ما توعدون»
پیام ها
1- بعضى از مردمِ لجوج، حتّى از «رحمة للعالمین» نیز روى برمى گردانند. «و ما ارسلناک الاّ رحمة للعالمین... فاِن تولّوا»
2- انسان مختار است نه مجبور، لذا مى تواند حتّى در برابر دعوت و درخواست انبیا نیز مقاومت و اعراض کند. «فاِن تولّوا»
3- نباید انتظار داشت که همه مردم سخن حقّ را بپذیرند که این هدف براى انبیا نیز محقّق نشده است. «فاِن تولّوا»
4- در مقابل لجاجت و اعراض مردم، مسئولیّت خود را از دست ندهیم. «فان تولّوا فقل»
5 - همه مردم به طور یکسان مخاطب هشدارهاى پیامبران هستند و در این میان، جنسیّت، نژاد و زبان مطرح نیست. «آذنتکم على سواء»
(آرى در تبلیغ، همه مردم را با دیده یکسان بنگریم) «على سواء»
6- هر چه را نمى دانیم، با صراحت بگوییم، نمى دانم. «اِن أدرى»
7- یک سرى علوم، مخصوص به ذات مقدّس خداوند است. «اِن أدرى أقریب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ ءَاذَنتُکُمْ عَلَى سَوَآءٍ وَإِنْ أَدْرِى أَقَرِیبٌ أَم بَعِیدٌ مَّا تُوعَدُونَ
ترجمه
پس اگر روى برگرداندند پس (به آنان) بگو: به همه شما به طور یکسان اعلام (خطر) کردم و من نمىدانم آن وعده اى (از عذاب الهى) که به شما داده شده، آیا (زمان و قوعش) نزدیک است، یا دور!
سؤال: از آیات و روایات بسیارى استفاده مى شود که پیامبراسلام علم غیب گسترده اى داشته اند، همانگونه که در دعاى ندبه مىخ وانیم: «و علمته علم ما کان و مایکون الى انقضاء خلقه» یعنى خدایا! تو به پیامبرت، علم گذشته و علم آینده جهان را تعلیم دادى. امّا در آیاتى نظیر آیهى فوق به عباراتى برمىخوریم که نشانى از عدم علم پیامبر است، آیا این آیات و روایات با یکدیگر متناقضند و یا وجه جمعى میان آنها وجود دارد؟
پاسخ: علم غیب دو گونه است، بخشى از آن به ذات احدیّت اختصاص دارد و کسى را بر آن راهى نیست، از جمله زمان وقوع قیامت، چنانکه در دعا نیز مى خوانیم: «و بحقّ علمک الّذى استأثرت به لنفسک» خدایا! تو را بحقّ علمى که آن را مخصوص خودت قرار دادى، امّا بخش دیگرى از آن را خداوند به انبیا و اولیا و هرکه بخواهد عنایت مى فرماید، آنچنان که در این آیه مى بینیم: «تلک من انباء الغیب نوحیه الیک» همان طور که بسیارى از مسائل قرآن را امورى غیبى تشکیل مى دهد.
وعده الهى براى کفّار، هم شکست و نابودى در جنگها و هم هلاکت و قهر و عذاب در قیامت است. «ما توعدون»
پیام ها
1- بعضى از مردمِ لجوج، حتّى از «رحمة للعالمین» نیز روى برمى گردانند. «و ما ارسلناک الاّ رحمة للعالمین... فاِن تولّوا»
2- انسان مختار است نه مجبور، لذا مى تواند حتّى در برابر دعوت و درخواست انبیا نیز مقاومت و اعراض کند. «فاِن تولّوا»
3- نباید انتظار داشت که همه مردم سخن حقّ را بپذیرند که این هدف براى انبیا نیز محقّق نشده است. «فاِن تولّوا»
4- در مقابل لجاجت و اعراض مردم، مسئولیّت خود را از دست ندهیم. «فان تولّوا فقل»
5 - همه مردم به طور یکسان مخاطب هشدارهاى پیامبران هستند و در این میان، جنسیّت، نژاد و زبان مطرح نیست. «آذنتکم على سواء»
(آرى در تبلیغ، همه مردم را با دیده یکسان بنگریم) «على سواء»
6- هر چه را نمى دانیم، با صراحت بگوییم، نمى دانم. «اِن أدرى»
7- یک سرى علوم، مخصوص به ذات مقدّس خداوند است. «اِن أدرى أقریب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است