display result search
منو
تفسیر آیه 86 سوره طه

تفسیر آیه 86 سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 123 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 86

فَرَجَعَ مُوسَى‏ إِلَى‏ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ یَا قَوْمِ أَلَمْ یَعِدْکُمْ رَبُّکُمْ وَعْداً حَسَناً أَفَطَالَ عَلَیْکُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدتُّمْ أَن یَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَخْلَفْتُم مَّوْعِدِى

ترجمه
پس موسى خشگمین و اندوهناک به سوى قوم خود بازگشت (و) گفت: اى قوم من! آیا پروردگارتان به شما وعده‏ اى نیکو (نزول تورات) نداد؟ آیا مدّت (غیبت من) بر شما طولانى شد؟ یا اینکه مى‏ خواستید خشمى از طرف پروردگارتان بر شما فرود آید، که با قرار و موعد من تخلّف کردید؟!

در این آیه به دو وعده اشاره شده است، یکى وعده‏ اى از جانب خداوند که نزول تورات بوده است، «الم یعدکم ربّکم وعداً حسنا» و دیگرى، وعده‏ اى از طرف موسى (ع) با مردم که در زمان غیبت او از برادرش هارون اطاعت کنند، ولى مردم با گوساله‏ پرستى آنها را نادیده گرفتند. البتّه موسى هنگام توبیخ آنان، علّت انحرافشان را سؤال کرد وپرسید: آیا انحراف شما عامدانه بود و با آگاهى به سراغ قهر خدا رفتید؟ یا از روى غفلت به آن روى آوردید؟ آیا به خاطر اینکه سى ‏روز غیبت من به چهل روز منتهى گردید، شما منحرف شدید؟ و آیا... .
در این آیه همچون آیه‏ 81، از حلول غضب الهى سخن به میان آمده است، لیکن در آنجا عامل غضب، طغیان و در اینجا پیمان‏‌شکنى مردم بیان شده است. اینها عواملى است که رمز سقوط بنى‏ اسرائیل در آنها نهفته است.

پیام ها
1- همین که از انحرافى با خبر شدید، فوراً عکس ‏العمل نشان دهید. «فرجع» (حرف «فا» در «فرجع» نشانه فوریت است.)
2- غیرت دینى از صفات بارز اولیاى خداست. «غضبان اسفا» (رهبران دینى و اولیاى خدا، غصه‏ انحراف مردم را مى‏خورند.)
3- خشم و غضبى که در راه رضاى الهى باشد مذموم نیست. «غضبان اسفا» (خشم و تأسّف اولیاى خدا، به خاطر ارتداد و انحراف معنوى مردم است.)
4- در جاى خود باید خطاکار را توبیخ کرد. «اَلم یعدکم»
5 - عدم حضور رهبر، یا تغییرات جزئى در برنامه‏ها، نباید سبب انحراف و ارتداد شود. «أفطال علیکم العهد»
6- ارتجاع، ارتداد و عهدشکنى، عامل قهر و غضب الهى است. «یحلّ علیکم غضبى»
7- قهر و غضب از لوازم تربیت است. «غضب من ربکم»
8 - تخلّف از عهد و پیمان پیامبر، عامل قهر خداوند است. «یحل علیکم غضب... فاخلفتم موعدى» (میان انبیا و مردم تعهّدات و قرارهایى است که این قرارها شامل سیره، احکام و نمایندگان آنها در میان مردم مى‏ شود که باید مردم به آنها وفادار باشند، و قرار موسى تبعیت از هارون بود.)
9- تخلّف از وصىّ و نماینده پیامبر، تخلّف از خود اوست. «فاخلفتم موعدى» (تخلّف از پیروى هارون، تخلّف از موسى مى‏ باشد.)
10- هنگام توبیخ، روزنه‏ توبه و بازگشتى را براى خلافکار باز بگذارید. «أفطال علیکم العهد ام اردتم» (از سؤال‏هاى متعدّد موسى، این پیام استفاده مى‏ شود.)

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:42

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی