display result search
منو
تفسیر آیه 71 سوره طه

تفسیر آیه 71 سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 145 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 71

وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى‏ رَبِّکَ حَتْماً مَّقْضِیّاً

ترجمه

و هیچ کس از شما نیست مگر آنکه وارد دوزخ مى‏شود، (و این ورود شما) از جانب پروردگارت حکمى قطعى است.

در تفسیر طبرى آمده است: روزى عبداللّه ‏بن رواحه در حال بیمارى مى‏ گریست، همسرش نیز با دیدن او به گریه افتاد. عبداللّه پرسید: تو چرا اشک مى ‏ریزى؟ گفت: به خاطر گریه‏ تو. عبداللّه گفت: ولى من به خاطر این سخن خداى متعال مى‏ گریم که فرمود: «اِن منکم الاّ واردها» ورود ما به دوزخ قطعى است، امّا من نمى‏دانم از آن نجات مى‏ یابم یا خیر؟
این آیه باید در کنار آیات و روایاتى که مربوط به صراط است معنا شود، چون صراط پلى است که بر روى دوزخ کشیده شده است و همه‏ مردم از روى آن عبور مى‏ کنند، بعضى تند و بعضى کُند و بعضى به دوزخ مى‏افتند.
رسول خدا فرمود: روز قیامت، همه‏ انسان‏ها (چه خوب و چه بد) وارد جهنّم مى‏ شوند، ولى آتش به مؤمنین زیانى نمى‏ رساند، همچون حضرت ابراهیم که آتش بر او سرد شد. بنابراین آیه‏ مورد بحث که ورود همگان را به دوزخ حتمى مى‏ داند، با آیاتى که مى‏ گوید: مؤمنین از دوزخ دورند منافاتى ندارد. زیرا از سویى وارد دوزخ مى‏شوند، و از سوى دیگر با لطف خداوند آسیبى نمى‏بینند.
البتّه ممکن است بگوییم که ورود به معناى عبور است، نه داخل شدن. چنانکه در مورد حضرت موسى‏ (ع) آمده است «ورد ماء مَدین» یعنى به کنار آب شهر مَدین وارد شد، نه آنکه داخل آب شد. یا آنکه بگوییم: مراد از کلمه‏ «منکم» در آیه‏ى مورد بحث، گروه‏ هایى هستند که در آیات قبل ذکر شده ‏اند، یعنى طرفداران شیطان. و مراد از نجات متّقین، نجات کسانى است که از کفر و شرک نجات یافته ‏اند. یعنى همه‏ هواداران شیطان وارد دوزخ مى‏ شوند، امّا کفّار و مشرکین در آنجا باقى مى‏ مانند و لکن گناهکارانى که به شرک و کفر آلوده نبوده ‏اند، ولى فاسق بوده ‏اند سرانجام آزاد مى‏ شوند. اولئک عنها مبعدون» مؤمنان از آتش دوزخ دور نگاه داشته مى‏شوند.
«و هم‏من فزع یومئذ آمنون» نیکوکاران از وحشت قیامت در امانند.
«لایسمعون حسیسها» مؤمنان صالح، صداى آتش دوزخ را نمى‏ شنوند.
امام صادق‏ (ع) فرمودند: آیا نشنیده‏ اى شخصى که مى ‏گوید: بر آب فلان طایفه وارد شدم، مرادش رسیدن به آب است، نه دخول در آب.

پیام ها
1- قیامت و مراحل آن، حساب شده و دقیق است. «لنحشرنّهم... لننزعنّ... اِن منکم الاّ واردها»
2- خدا داراى سنّت‏ ها و برنامه‏ هاى قطعى و حتمى است. «کان‏ على‏ ربّک‏ حتماًمقضیّا»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:01

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی