- 398
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 83 و 84 سوره مریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 83 و 84
أَلَمْ تَرَ أَنَّآ أَرْسَلْنَا الشَّیَاطِینَ عَلَى الْکَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً
فَلَا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدّاً
ترجمه
آیا ندیدى که ما شیطانها را به سوى کافران فرستادیم تا آنان را شدیداً تحریک کنند؟
پس بر (عذاب) آنان عجله مکن، ما حساب آنها (وروز وساعت واعمال و حتّى نفسزدن آنان) را شماره کنیم (تا موعدشان فرا رسد).
کلمهى «اَزّ» به معناى تحریک کردن شدید و از جاکندن است. «اَزّ القِدر» یعنى دیگ چنان به جوش آمد که هر چه در آن بود زیر و رو شد.
رابطهى شیطان با اهل ایمان، ساده ودنبالش هشیارى و توبه است. «وسوس الیه»(140) ولى رابطهى شیطان با کفّار، رابطهاى سلطهگرانه است. «ارسلنا الشّیاطین على الکافرین» نه «الى الکافرین». البتّه این سلطهاى است که کافر، خود زمینهى آن را فراهم کرده است. «انّما سلطانه على الّذین یتولّونه»
ممکن است مراد از فرستادن شیطانها از سوى خدا، رها کردن آنها باشد؛ مثلاً کسى که سگ خود را نبندد و مانعش نشود مىگویند سگ خود را فرستاد.
در تفسیر قمى آمده است: آیهى «وارسلنا الشیاطین» دربارهى کسانى نازل شده که خمس و زکات خود را نمىپردازند، خداوند بر اینان سلطان یا شیطانى را مىفرستد تا آن مقدار از مالى که از بابت خمس و زکات پرداخت نکردهاند، در غیر راه خداوند مصرف نمایند.
امام صادقعلیه السلام فرمود: روزهاى عمر انسان را پدر و مادر او نیز مىتوانند بشمارند؛ پس مراد از «نعدّلهم عدّا» این است که ما شماره نفَس هاى آنان را نیز مىدانیم.
پیام ها
1- کسانى که کفر را انتخاب کردند و ولایت شیطان را پذیرفتند، خداوند شیطانها را براى تشویق و تحریک آنان به فساد به سراغشان مى فرستد. (یکى از کیفرهاى کافران، سلطه شیطان بر آنهاست) «انّا ارسلنا الشّیاطین على الکافرین»
2- شیطان انسان را تحریک مى کند، ولى اجبار نمى کند. «تؤزّهم أزّا»
3- تحریک شیطان بسیار قوى است. «تؤزّهم أزّا»
4- هیچ چیز حتّى وسوسه هاى شیطان، از اراده خداوند خارج نیست. «انّا ارسلنا... تؤزّهم أزّا»
5 - کفر، مایه تحریک پذیرى از شیطان است. «على الکافرین تؤزّهم»
6- علم انبیا به مصالح و حوادث محدود است. «فلا تعجل علیهم»
7- لجاجت در کفر و دشمنى، پیامبرى را که خلق عظیم و سعه صدر داشت، به درخواست عذاب براى آنان وادار کرد. «فلا تعجل علیهم»
8 - سنّت خداوند بر مهلت دادن به مردم است. «نعدّلهم عدّا» برنامههاى الهى منظّم و زمانبندى شده است، پس در مرگ و هلاکت کافران عجله نکنیم. «فلاتعجل علیهم»
9- اوامر و نواهى و دستورات خود را مستدل بیان کنید. «فلاتعجل... انّما نعدّ لهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ تَرَ أَنَّآ أَرْسَلْنَا الشَّیَاطِینَ عَلَى الْکَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً
فَلَا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدّاً
ترجمه
آیا ندیدى که ما شیطانها را به سوى کافران فرستادیم تا آنان را شدیداً تحریک کنند؟
پس بر (عذاب) آنان عجله مکن، ما حساب آنها (وروز وساعت واعمال و حتّى نفسزدن آنان) را شماره کنیم (تا موعدشان فرا رسد).
کلمهى «اَزّ» به معناى تحریک کردن شدید و از جاکندن است. «اَزّ القِدر» یعنى دیگ چنان به جوش آمد که هر چه در آن بود زیر و رو شد.
رابطهى شیطان با اهل ایمان، ساده ودنبالش هشیارى و توبه است. «وسوس الیه»(140) ولى رابطهى شیطان با کفّار، رابطهاى سلطهگرانه است. «ارسلنا الشّیاطین على الکافرین» نه «الى الکافرین». البتّه این سلطهاى است که کافر، خود زمینهى آن را فراهم کرده است. «انّما سلطانه على الّذین یتولّونه»
ممکن است مراد از فرستادن شیطانها از سوى خدا، رها کردن آنها باشد؛ مثلاً کسى که سگ خود را نبندد و مانعش نشود مىگویند سگ خود را فرستاد.
در تفسیر قمى آمده است: آیهى «وارسلنا الشیاطین» دربارهى کسانى نازل شده که خمس و زکات خود را نمىپردازند، خداوند بر اینان سلطان یا شیطانى را مىفرستد تا آن مقدار از مالى که از بابت خمس و زکات پرداخت نکردهاند، در غیر راه خداوند مصرف نمایند.
امام صادقعلیه السلام فرمود: روزهاى عمر انسان را پدر و مادر او نیز مىتوانند بشمارند؛ پس مراد از «نعدّلهم عدّا» این است که ما شماره نفَس هاى آنان را نیز مىدانیم.
پیام ها
1- کسانى که کفر را انتخاب کردند و ولایت شیطان را پذیرفتند، خداوند شیطانها را براى تشویق و تحریک آنان به فساد به سراغشان مى فرستد. (یکى از کیفرهاى کافران، سلطه شیطان بر آنهاست) «انّا ارسلنا الشّیاطین على الکافرین»
2- شیطان انسان را تحریک مى کند، ولى اجبار نمى کند. «تؤزّهم أزّا»
3- تحریک شیطان بسیار قوى است. «تؤزّهم أزّا»
4- هیچ چیز حتّى وسوسه هاى شیطان، از اراده خداوند خارج نیست. «انّا ارسلنا... تؤزّهم أزّا»
5 - کفر، مایه تحریک پذیرى از شیطان است. «على الکافرین تؤزّهم»
6- علم انبیا به مصالح و حوادث محدود است. «فلا تعجل علیهم»
7- لجاجت در کفر و دشمنى، پیامبرى را که خلق عظیم و سعه صدر داشت، به درخواست عذاب براى آنان وادار کرد. «فلا تعجل علیهم»
8 - سنّت خداوند بر مهلت دادن به مردم است. «نعدّلهم عدّا» برنامههاى الهى منظّم و زمانبندى شده است، پس در مرگ و هلاکت کافران عجله نکنیم. «فلاتعجل علیهم»
9- اوامر و نواهى و دستورات خود را مستدل بیان کنید. «فلاتعجل... انّما نعدّ لهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است