display result search
منو
تفسیر آیه 54 و 55 سوره مریم

تفسیر آیه 54 و 55 سوره مریم

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 233 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 54 و 55

وَاذْکُرْ فِى الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولاًنَّبِیّاً
وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیّاً

ترجمه

و در این کتاب از اسماعیل یاد کن که او همواره در وعده ‏هایش صادق و فرستاده اى پیامبر بود.
و همواره خاندان خود را به نماز و زکات امر مى ‏کرد و پیوسته نزد پروردگارش مورد رضایت بود.

مراد از اسماعیل، یا فرزند حضرت ابراهیم است، یا یکى دیگر از پیامبران بنى‏ اسرائیل به نام اسماعیل‏بن حزقیل.
همه پیامبران، صادق‏ الوعد بوده ‏اند، امّا بروز این خصلت در اسماعیل‏ (ع) بیشتر بوده است.
درباره‏ى رسول خدا روایت شده است که آن حضرت با شخصى در کنار کعبه قرار ملاقات داشتند و آن شخص فراموش کرد. حضرت تا سه روز منتظر ماند تا به آن شخص خبر دادند، آن شخص آمد و عذرخواهى کرد. همچنین پیامبر با کسى وعده گذاشت که هنگام ظهر او را ملاقات کند، ولى چون او نیامد، حضرت تا غروب منتظر ماند.
صادق‏ الوعد بودن، صفتى الهى است، «ان اللّه لایخلف المیعاد» وتخلّف در وعده، نشانه‏ نفاق است. در احادیث مى‏ خوانیم: علامت منافق سه چیز است: خیانت در امانت، دروغ در سخن، تخلّف در وعده.
مقام رضوان و رضایت، بزرگ‏ترین خواسته و هدف انبیا است. «واجعله رب رضیا» ، «وکان عند ربه مرضیّا» در حدیث مى‏ خوانیم: چون اهل بهشت در بهشت مستقر شوند، خطاب مى‏ رسد آیا حاجت دیگرى دارید؟ مى‏ گویند: «ربّنا رضاک» پروردگارا! رضاى تو هدف ماست.


پیام ها
1- تجلیل از بزرگان لازم است. «واذکر فى‏الکتاب اسماعیل»
2- تجلیل از بزرگان، باید پایدار و عمیق باشد، نه سطحى و زودگذر. «فى‏الکتاب»
3- ملاک تجلیل باید کمالات معنوى پایدار باشد. «کان صادق الوعد»
4- وفاى به عهد، از صفات ارزشمند انسانى است. «کان صادق الوعد»
5 - پیامبران، علاوه بر مسئولیّت اجتماعى، مسئولیّت خانوادگى هم دارند. «و کان یأمر اهله»
6- سفارش به نماز وزکات، از وظایف پدر خانواده است. «وکان یأمر اهله بالصلوة و الزکوة» (با اینکه سفارش به نماز در خانواده‏ ها کم وبیش هست، امّا سفارش به زکات نیست.)
7- امر به نماز و زکات، از مصادیق امر به معروف است. «وکان یأمر»
8 - نماز و زکات، سابقه ‏اى بس طولانى دارند. «وکان یأمر ...»
9- نماز (ارتباط با خالق) و زکات (ارتباط با مخلوق)، از هم جدا نیست. (عبادت بدنى به تنهایى شرط کمال نیست.) «بالصلوة والزکوة»
10- در امر به ‏معروف و توصیه به نماز، باید از نزدیکان شروع کنیم. «کان‏یأمراهله»
11- ارشاد و توصیه به نماز باید دایمى باشد. «وکان یأمر ...»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:16

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی