- 4046
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 83 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 83
وَیَسْئَلُونَکَ عَن ذِى الْقَرْنَیْنِ قُلْ سَأَتْلُواْ عَلَیْکُم مِّنْهُ ذِکْراً
ترجمه
و از تو درباره ذوالقرنین مى پرسند. بگو: بهزودى از او یادى بر شما خواهم کرد.
«قَرن»، دو معنا دارد: یکى دوران طولانى و دیگرى به معناى شاخ حیوان، و ذوالقرنین را از آن جهت بدین وصف نامیدهاند که یا حکومت طولانى داشته و یا آنکه دو رشته موى خود را مثل دو شاخ مىبافته و یا روى کلاه او دو شاخک قرار داشته است. همچنین ممکن است مراد از «قَرنَین» شرق و غرب جهان باشد، که چون او به تمام شرق و غرب عالم سلطه پیدا کرده بوده «ذوالقرنین» نامیده شده است.
امام باقر (ع) فرمودند: «ذوالقرنین» پیامبر نبود، لیکن مرد صالحى بود که خدا او را دوست مىداشت و او قوم خود را به تقوا سفارش مىکرد. مردم بر یک طرف سر او ضربه اى وارد کردند و او تا مدّتى ناپدید شد، پس از آن به سوى مردم بازگشت و دعوت خود را تکرار کرد، مردم به سمت دیگر سر او ضربهاى زدند. آنگاه امام فرمود: در میان شما نیز شخصى با این خصوصیات است. بنابراین به خاطر این دو ضربه به ذوالقرنین معروف بوده است.
تفسیر نمونه با توجّه به اظهارات چند مورّخ یونانى و چند فراز از تورات (کتاب اشعیا، فصل 46، شماره 28 و 11) و کشف مجسمهى کورش در قرن نوزدهم میلادى که تاجى با دو شاخ بر سر داشت، ذوالقرنین را با کورش بیشتر تطبیق مى دهد، ولى مرحوم شعرانى، در حاشیه تفسیر ابوالفتوح، ذوالقرنین را همان اسکندر مقدونى مى داند که از سیزده سالگى شاگرد ارسطو بوده است. و صاحب تفسیر المیزان او را همان کورش مى داند.
به هر حال در اینکه ذوالقرنین چه مدّت حکومت کرده و نام واقعى او چیست و چند سال عمر کرده و آیا بشر بوده یا فرشته، پیامبر یا عبد صالح؟ اسکندر بوده یا کورش؟ چرا ذوالقرنین نام دارد؟ امکاناتش چه بوده، محدودهى حکومتش کجا بود؟ طول و عرض و مشخصات سدى که ساخت چه بود؟ چه زمانى بود؟ آیا این سدّ همان دیوار چین است یا نه؟ سخنان بسیارى بیان شده و بحث در جزئیّات آن چندان مفید نیست. باید دنبال هدفها رفت، نه مسائل جزئى که در آنها هیچ رشدى نیست.
چنانکه عربها مىگویند: «قرنى الشمس» یعنى دو شاخ آفتاب که مراد شرق و غرب عالم است.
پیام ها
1- انبیا مرجع مردم و پاسخگوى سؤالات آنان بودهاند. «یسئلونک عن ذى القرنین»
2- رهبر و مبلّغ دینى باید با تاریخ و حوادث مهم آشنا باشد. «یسئلونک...»
آنکه پیشواى مردم شد، از او سؤالات مختلفى مى کنند، چنانکه در آیات دیگر سؤال از روح مطرح است.
3- سؤالات به جا و منطقى مردم را بىپاسخ نگذاریم. «سأتلوا»
4- در پاسخ سؤالها، شتابزده جواب ندهیم. «سأتلوا»
5 - تاریخ و بازگویى آن، به اندازهاى که در آن تذکّر و عبرت باشد ارزشمند است. «سأتلوا علیکم منه ذکراً»
6- پرسش هاى مردم، زمینه نزول بعضى از آیات بوده است. «یسئلونک... قل...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَیَسْئَلُونَکَ عَن ذِى الْقَرْنَیْنِ قُلْ سَأَتْلُواْ عَلَیْکُم مِّنْهُ ذِکْراً
ترجمه
و از تو درباره ذوالقرنین مى پرسند. بگو: بهزودى از او یادى بر شما خواهم کرد.
«قَرن»، دو معنا دارد: یکى دوران طولانى و دیگرى به معناى شاخ حیوان، و ذوالقرنین را از آن جهت بدین وصف نامیدهاند که یا حکومت طولانى داشته و یا آنکه دو رشته موى خود را مثل دو شاخ مىبافته و یا روى کلاه او دو شاخک قرار داشته است. همچنین ممکن است مراد از «قَرنَین» شرق و غرب جهان باشد، که چون او به تمام شرق و غرب عالم سلطه پیدا کرده بوده «ذوالقرنین» نامیده شده است.
امام باقر (ع) فرمودند: «ذوالقرنین» پیامبر نبود، لیکن مرد صالحى بود که خدا او را دوست مىداشت و او قوم خود را به تقوا سفارش مىکرد. مردم بر یک طرف سر او ضربه اى وارد کردند و او تا مدّتى ناپدید شد، پس از آن به سوى مردم بازگشت و دعوت خود را تکرار کرد، مردم به سمت دیگر سر او ضربهاى زدند. آنگاه امام فرمود: در میان شما نیز شخصى با این خصوصیات است. بنابراین به خاطر این دو ضربه به ذوالقرنین معروف بوده است.
تفسیر نمونه با توجّه به اظهارات چند مورّخ یونانى و چند فراز از تورات (کتاب اشعیا، فصل 46، شماره 28 و 11) و کشف مجسمهى کورش در قرن نوزدهم میلادى که تاجى با دو شاخ بر سر داشت، ذوالقرنین را با کورش بیشتر تطبیق مى دهد، ولى مرحوم شعرانى، در حاشیه تفسیر ابوالفتوح، ذوالقرنین را همان اسکندر مقدونى مى داند که از سیزده سالگى شاگرد ارسطو بوده است. و صاحب تفسیر المیزان او را همان کورش مى داند.
به هر حال در اینکه ذوالقرنین چه مدّت حکومت کرده و نام واقعى او چیست و چند سال عمر کرده و آیا بشر بوده یا فرشته، پیامبر یا عبد صالح؟ اسکندر بوده یا کورش؟ چرا ذوالقرنین نام دارد؟ امکاناتش چه بوده، محدودهى حکومتش کجا بود؟ طول و عرض و مشخصات سدى که ساخت چه بود؟ چه زمانى بود؟ آیا این سدّ همان دیوار چین است یا نه؟ سخنان بسیارى بیان شده و بحث در جزئیّات آن چندان مفید نیست. باید دنبال هدفها رفت، نه مسائل جزئى که در آنها هیچ رشدى نیست.
چنانکه عربها مىگویند: «قرنى الشمس» یعنى دو شاخ آفتاب که مراد شرق و غرب عالم است.
پیام ها
1- انبیا مرجع مردم و پاسخگوى سؤالات آنان بودهاند. «یسئلونک عن ذى القرنین»
2- رهبر و مبلّغ دینى باید با تاریخ و حوادث مهم آشنا باشد. «یسئلونک...»
آنکه پیشواى مردم شد، از او سؤالات مختلفى مى کنند، چنانکه در آیات دیگر سؤال از روح مطرح است.
3- سؤالات به جا و منطقى مردم را بىپاسخ نگذاریم. «سأتلوا»
4- در پاسخ سؤالها، شتابزده جواب ندهیم. «سأتلوا»
5 - تاریخ و بازگویى آن، به اندازهاى که در آن تذکّر و عبرت باشد ارزشمند است. «سأتلوا علیکم منه ذکراً»
6- پرسش هاى مردم، زمینه نزول بعضى از آیات بوده است. «یسئلونک... قل...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است