- 3028
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 48 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 48
وَعُرِضُواْ عَلَى رَبِّکَ صَفّاً لَّقَدْ جِئْتُمُونَا کَمَا خَلَقْنَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَکُم مَّوْعِداً
ترجمه
و (در آن روز) همه مردم صف کشیده، بر پروردگارت عرضه مى شوند. (خدا به آنان مى فرماید:) همانگونه که نخستین بار شما را آفریدیم، (امروز هم) به سوى ما آمدید، بلکه پنداشتید که هرگز ما برایتان موعدى مقرّر نخواهیم داشت؟
«صَف» نشانه نظم و ساماندهى و رمز ادب و تواضع است. در قرآن، براى بیان اوصاف مجاهدان و همچنین فرشتگان، تعبیر «صف» آمده است و دو سوره از قرآن نیز به نام «صف» و «صافّات» مى باشد.
اگر در دنیا، قواى مسلّح با نظم خاصّى بر رؤسا عرضه مى شوند، در قیامت، همه انسانها به طور قهرى و منظّم بر خداوند عرضه خواهند شد.
پیام ها
1- حضور در قیامت و عرضه بر پروردگار، قطعى است. «وعُرِضوا على ربّک»
2- طبقات دنیوى در قیامت از بین مى رود و همه مردم، توانگر و فقیر در یک صف قرار مى گیرند. «صَفّاً»
3- نظم، ارزشى است که هم در دنیا مطرح است، هم در آخرت، هم در جامعه و هم در عبادت. «عُرِضوا... صَفّاً»
4- نحوه حضور در قیامت، مانند هنگام تولّد و حضور در دنیاست؛ عاجز، گریان و عریان. «کما خلقناکم اوّل مَرّة»
5 - معاد جسمانى است. «جئتمونا کما خلقناکم...»
6- آفرینش مجدّد در قیامت، همچون آفرینش در دنیاست. «کما خلقناکم اوّل مَرّة»
7- کافران، دلیلى بر انکار معاد ندارند. «بل زَعَمتم ألَّن نجعل لکم موعداً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَعُرِضُواْ عَلَى رَبِّکَ صَفّاً لَّقَدْ جِئْتُمُونَا کَمَا خَلَقْنَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَکُم مَّوْعِداً
ترجمه
و (در آن روز) همه مردم صف کشیده، بر پروردگارت عرضه مى شوند. (خدا به آنان مى فرماید:) همانگونه که نخستین بار شما را آفریدیم، (امروز هم) به سوى ما آمدید، بلکه پنداشتید که هرگز ما برایتان موعدى مقرّر نخواهیم داشت؟
«صَف» نشانه نظم و ساماندهى و رمز ادب و تواضع است. در قرآن، براى بیان اوصاف مجاهدان و همچنین فرشتگان، تعبیر «صف» آمده است و دو سوره از قرآن نیز به نام «صف» و «صافّات» مى باشد.
اگر در دنیا، قواى مسلّح با نظم خاصّى بر رؤسا عرضه مى شوند، در قیامت، همه انسانها به طور قهرى و منظّم بر خداوند عرضه خواهند شد.
پیام ها
1- حضور در قیامت و عرضه بر پروردگار، قطعى است. «وعُرِضوا على ربّک»
2- طبقات دنیوى در قیامت از بین مى رود و همه مردم، توانگر و فقیر در یک صف قرار مى گیرند. «صَفّاً»
3- نظم، ارزشى است که هم در دنیا مطرح است، هم در آخرت، هم در جامعه و هم در عبادت. «عُرِضوا... صَفّاً»
4- نحوه حضور در قیامت، مانند هنگام تولّد و حضور در دنیاست؛ عاجز، گریان و عریان. «کما خلقناکم اوّل مَرّة»
5 - معاد جسمانى است. «جئتمونا کما خلقناکم...»
6- آفرینش مجدّد در قیامت، همچون آفرینش در دنیاست. «کما خلقناکم اوّل مَرّة»
7- کافران، دلیلى بر انکار معاد ندارند. «بل زَعَمتم ألَّن نجعل لکم موعداً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است