display result search
منو
تفسیر آیه 4 و 5 سوره مریم

تفسیر آیه 4 و 5 سوره مریم

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 282 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 5- 4

قَالَ رَبِ‏ّ إِنِّى وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّى وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْباً وَلَمْ أَکُن بِدُعَآئِکَ رَبِ‏ّ شَقِیّاً
وَإِنِّى خِفْتُ الْمَوَالِىَ مِن وَرَآءِى وَکَانَتِ امْرَأَتِى عَاقِراً فَهَبْ لِى مِن لَّدُنکَ وَلِیّاً

ترجمه

(زکریّا) گفت: پروردگارا! همانا استخوانم سست شده، و (موى) سرم از شعله‏ى پیرى، سفید شده است و پروردگارا! من هرگز در دعاى تو (از اجابت) محروم نبوده‏ام.
و همانا من براى پس از (مرگ) خود، از بستگانم بیمناکم و همسرم نازا بوده است، پس از جانب خود جانشینى (فرزندى) به من عطا فرما.


«عاقِر» به مرد یا زنى گفته مى‏ شود که از او فرزندى به عمل نمى ‏آید. «اشتعال» به معناى زبانه کشیدن آتش و انتشار آن است. بنابراین، جمله‏ «واشتَعل الرّأس» یعنى سفیدى موها در سر من، مثل آتش شعله کشیده و منتشر شده است.
با توجّه به آیه 38 آل‏ عمران، که دعاى زکریّا را چنین نقل مى‏ کند: «ربّ هب لى من لدنک ذرّیة طیّبة» معلوم مى‏ شود که مراد از «ولیّاً» در این آیه، فرزند صالحى است که جانشین پدر باشد.
در دعا، گاهى رابطه‏ بنده و خداوند به قدرى تنگاتنگ مى‏ شود که به جاى «یا ربّ»، «ربّ» مى‏ گوید.
امام صادق‏ (ع) فرمود: نگرانى زکریّا از عمو و پسر عموهایش بود.



پیام ها
1- در دعا از کلمه‏ «ربّ» استمداد بجوییم، «ربّ... ربّ... ربّ» از ضعف‏هاى خود بگوییم، «واشتعل الرأس شیبا» نعمت‏ها و الطاف خدا را ذکر کنیم. «ولم اکُن بدعائک ربّ شقیّا» آنگاه حاجت خود را به زبان آوریم. «فهب لى من لدنک ولیّاً»
2- پایه‏ى بدن آدمى استخوان است و ضعف استخوان، ضعف تمام بدن را به دنبال دارد. «وَهَن العظم»
3- مؤمن، هرگز از رحمت خدا مأیوس نمى‏ شود. (زکریّا در پیرى از خداوند فرزند مى‏ خواهد) «ربّ اِنّى وهن العظم... لم اکُن بدعائک ربّ شقیّاً»
4- انسان مأیوس، بدبخت و شقى است. «ولم اکُن بدعائک ربّ شقیّا» حتّى در سخت‏ ترین شرایط، در دل مردان خدا یأس راه ندارد.
5 - مردان خدا، از وارث بد مى‏ترسند. «خفت الموالى من ورائى»
6- در بینش الهى، اراده خداوند بر عوامل طبیعى حاکم است. «هب لى من لدنک»
7- با اینکه خداوند حاجات انسان را مى ‏داند، امّا در دعا و ناله، برکاتى مانند آرامش روحى، تواضع و عبودیّت دعاکننده و مدح و ستایش خداوند نهفته است. «اِنّى وَهَن العظم... هب لى من لدنک ولیّاً»
8 - فرزند، هبه‏ آسمانى از جانب خداوند است. «فهب لى من لدنک»
9- نه همسر نازا را رها کنید و نه امید خود را از دست بدهید. «کانت اِمرأتى عاقرا... هب لى من لدنک ولیّاً»
10- علاقه به جاودانگى و خلود، در فطرت بشر وجود دارد و انسان دوست ندارد فراموش شده و اَبتر باشد. «هب لى من لدنک ولیّا»
11- گرچه یکى از نگرانى‏ هاى انسان، بى ‏فرزند بودن است «خِفتُ»، ولى اولیاى خدا فرزند را بیشتر براى تداوم اهداف معنوى خود مى‏ خواهند. «ولیّا»

منبع:پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:44

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی