display result search
منو
تفسیر آیه 29 سوره کهف

تفسیر آیه 29 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 254 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 29

وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَآءَ فَلْیُؤْمِن وَمَن شَآءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّآ أَعْتَدْنَا لِلظَّلِمِینَ نَاراً أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن یَسْتَغِیثُواْ یُغَاثُواْ بِمَآءٍ کَالْمُهْلِ یَشْوِى الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَ سَآءَتْ مُرْتَفَقاً

ترجمه
و بگو: حقّ از سوى پروردگار شما رسیده است، پس هر که خواست ایمان آورد و هر که خواست کافر شود. همانا ما براى ستمگران آتشى مهیّا کرده ‏ایم که (شعله ‏هایش) همچون سراپرده‏ اى آنان را فراگرفته و چون پناه خواهند، با آبى (مانند مس) گداخته که چهره‏ ها را بریان مى‏ کند یارى مى‏ شوند! چه بد نوشیدنى و چه بد جایگاهى است!


آیه، گویا پاسخ به کسانى است که براى ایمان آوردنشان، شرط و شروط مى‏ گذارند و مى‏ گویند: شرط گرویدن ما آن است که فقرا را طرد کنى.
گرچه مردم در انتخاب ایمان و کفر مختارند، ولى باید بدانند که سرانجام کفر، عذاب سوزان قیامت است.
«سُرادِق» یعنى سراپرده، وتنها یک‏بار در قرآن آمده است، آن هم درباره دوزخیان.
امام رضاعلیه السلام به یکى از کارمندان طاغوت فرمود: اگر از کوه بیفتم و قطعه قطعه شوم، بهتر از آن است که کارگزار طاغوت باشم، مگر آنکه مشکلى از مؤمنان بگشایم. سپس فرمود: خداوند، کارگزاران طاغوت را در سرادقى از آتش قرار مى‏دهد تا از حساب خلایق فارغ شود.

پیام ها
1- تنها سرچشمه‏ حقّ خداوند است. «الحقّ من ربّکم»
2- تقاضاى طرد فقراى مؤمن حقّ نیست، بلکه حقّ آن است که از طرف خدا باشد. «قل الحقّ من ربّکم»
3- گرایش و عدم گرایش مردم، در حقّانیّت دین تأثیرى ندارد. «قل الحقّ من ربّکم فمَن شاء فلیؤمن و مَن شاء فلیَکفر»
4- پیامبر مسئول ابلاغ است و انسان‏ها در پذیرش ایمان و کفر آزادند. «فمَن شاء فلیؤمن و مَن شاء فلیفکر»
متاع کفر و دین، بى‏ مشترى نیست‏ گروهى آن، گروهى این پسندند
5 - کفر، ظلم به خویشتن است. «فلیکفر، اَعتدنا للظالمین»
6- دوزخ، از هم اکنون آماده است. «اَعتدنا»
7- سرنوشت انسان در گرو گرایش‏ها و اعمال اوست. «اَعتدنا للظالمین ناراً احاط بها سُرادقها» شهوات و مفاسدى که انسان را فرامى ‏گیرد، در آخرت آتشى است که او را احاطه مى ‏کند.
8 - توجّه به فرجام شوم کافران، نقش مهمى در تربیت انسان دارد. «للظالمین ناراً احاط بها...»
9- معاد، جسمانى است. «یَشوِى الوجوه»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:57

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی