display result search
منو
تفسیر آیه 37 - 39 سوره اسراء

تفسیر آیه 37 - 39 سوره اسراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 320 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 37 - 39

وَ لَا تَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا
کُلُّ ذَلِکَ کَان سَیِّئُهُ عِندَ رَبِّکَ مَکْرُوهاً
ذَلِکَ مِمَّآ أَوْحَى‏ إِلَیْکَ رَبُّکَ مِنَ الْحِکْمَةِ وَلَاتَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ فَتُلْقَى‏ فِى جَهَنَّمَ مَلُوماً مَّدْحُوراً

ترجمه

و در زمین با تکبّر و سرمستى راه مرو، قطعاً تو زمین را نخواهى شکافت و در بلندى به کوه‏ ها نخواهى رسید.
همه‏ اینها، گناهش نزد پروردگارت ناپسند است.
این (دستورات) از حکمت‏ هایى است که پروردگارت بر تو وحى کرده است، و با خدا معبودى دیگر قرار نده که سرزنش شده و رانده، در دوزخ افکنده خواهى شد.



از جامعیّت اسلام اینکه علاوه بر مسائل اعتقادى، سیاسى، نظامى واقتصادى، براى کارهاى جزئى مانند رفت وآمد بیرون خانه نیز دستور دارد. از جمله اینکه:
الف: «واقصد فى مشیک»(103) در راه رفتن، میانه‏رو باش.
ب: «ولا تَمشِ فى الارض مرحاً» در زمین با تکبّر و سرمستى راه نرو.
ج: «و عباد الرّحمن الّذین یمشون على الارض هوناً»(104) بندگان خدا آنانند که در زمین با آرامش و بى‏تکبّر راه مى‏روند.
د: از قارون ثروتمند هم انتقاد مى‏کند که هنگام عبور در کوچه و بازار، با تکبّر و جلال و جبروت ظاهر مى‏شد.(105)
در سیره‏ى پیامبر اسلام است که وى حتّى روز فتح مکّه بر الاغى بدون پالان سوار شد. امام حسن مجتبى‏علیه السلام نیز با داشتن مرکب‏هاى زیاد، پیاده به مکّه مى‏رفت. اینها نشانه‏ى فروتنى اولیاى دین است. حضرت على‏علیه السلام نیز از اوصاف متّقین، راه رفتن متواضعانه را بر مى‏شمارد. «و مَشیُهم التواضع»
برخى مفسّران مى ‏گویند: مراد از «حکمت»، احکام ثابتى است که در آیات قبل گفته شده و در ادیان دیگر هم بوده و نسخ شدنى نیست. در آیه 22 فرمان نهى از شرک اوّلین حکمت بود و در این آیه نیز نهى از شرک، پایان حکمت‏ هاست.
گاهى خداوند، با خطابى تند به پیامبرش، در واقع به کفّار هشدار مى‏ دهد که امید خود را از پیامبر قطع کنند، مثل اینکه مى ‏فرماید: اگر سراغ غیر خدا بروى، به جهنّم افکنده مى‏ شوى.


پیام ها
1- تکبّر، حتّى در راه، رفتن از نظر قرآن نکوهیده است. «ولا تمش فى الارض مَرَحاً»
2- راه مقابله با تکبّر، توجّه دادن به ضعف‏ ها و عجزهاست. «انّک لن تخرق الارض»
3- خصلت‏ هاى درونى در رفتار انسان اثر گذار است. «ولا تمش فى الارض مرحاً»
4- بدى اعمال زشت در همه‏ ادیان الهى امرى ثابت است. «کان سیّئه...مکروها»
5 - اوامر و نواهى پروردگار، در جهت رشد و تربیت انسان است. «عند ربّک»
اوامر و نواهى خداوند، بر پایه‏ حکمت، علم به نیازهاى تربیتى بشر و مطابق با عقل است. «اَوحى الیک ربّک من الحکمة»
6- عقل و فطرت، انسان را از وحى بى‏نیاز نمى‏ کند، بلکه انسان نیازمند وحى است. «ذلک ممّا اَوحى الیک»
7- در زشتى شرک، همین بس که اگر پیامبر نیز در پى آن رود، نابود مى‏ شود. «لاتجعل ... فتلقى فى جهّنم»
8- غیر از مکتب وحى و قانون خدا، راهها و مکاتب دیگر بیراهه است و محرومیّت و ملامت ودوزخ را درپى دارد. «لاتجعل مع‏اللّه... فتلقى فى جهنّم»
9 - پایان شرک، دوزخ و مشرک مستحقّ دورى از رحمت خداست. «فتلقى...»
10- مشرکان در دوزخ علاوه بر سوختن، عذاب روحى نیز دارند. «مَلوما مَدحورا»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:02

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن