display result search
منو
تفسیر آیه 26 سوره اسراء

تفسیر آیه 26 سوره اسراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 265 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 26

وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى‏ حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً

ترجمه

حقّ خویشاوند و بیچاره و در راه مانده را ادا کن و هیچ گونه ریخت و پاش و اسرافى نکن.


«تَبذیر» از ریشه‏ «بَذر» به معناى ریخت و پاش است. مانند آنکه براى دو نفر مهمان، غذاى ده نفر را تهیه کنیم.
امام صادق‏ (ع) فرمود: هر کس چیزى را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف کند، مبذّر است. آن حضرت در پاسخ به این سؤال که آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟ فرمودند: بلى، زیرا کسى که دارایى خود را چنان بخشش کند که چیزى براى خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف کرده است.
پس از نزول این آیه، پیامبر اکرم‏ به دنبال مراد خداوند از «ذى‏ القربى» بود. خداوند به او وحى کرد که «فدک» را به فاطمه بدهد و آن حضرت «فَدک» را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدک را از اهل ‏بیت به ناحقّ گرفتند و اهل‏ بیت براى گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد مى‏ کردند.
مفسّران شیعه و سنّى مانند طبرى، با الهام از روایات، مى‏ نویسند: امام سجاد (ع) در دوران اسارت وقتى همراه قافله اسرا به شام رسید، در مقام محاجّه با آنان که اسراى اهل‏ بیت را بى دین و خارجى مى ‏خواندند، با استناد به این آیه فرمودند: مراد از «ذا القربى» ما هستیم!
برخى روایات آیه را مربوط به خمس دانسته و برخى دیگر موضوع آیه را بالاتر از مسائل مادّى دانسته و گفته‏ اند: آیه، به پیامبر فرمان مى دهد که حقّ علىّ ‏بن‏ ابى ‏طالب‏ را با وصیّت به جانشینى او ادا کند. و مراد از تبذیر در آیه که از آن نهى شده، «غُلوّ» است.
فدک، مزرعه‏ بسیار بزرگى بود که بدون‏ جنگ در اختیار پیامبر قرار گرفت. آن حضرت با توجّه به محبوبیّت، عصمت، زهد، امانت و دقّت اهل‏ بیت ‏و پشتیبانى اقتصادى براى تبلیغ خط و راه آنان و فقرزدایى از امّت، آن را در اختیار اهل‏ بیت‏ گذاشت. امّا پس از رحلت پیامبر ابوبکر آن را گرفت، سپس عمربن عبدالعزیز آن را باز گرداند، باز غصب کردند و در زمان مأمون برگردانده شد و باز هم غصب کردند. درباره‏ فدک، بحث‏ هاى تاریخى، حقوقى و سیاسى فراوانى است که در ذیل این آیه در تفاسیر آمده که از همه‏ آن مباحث، صرف نظر مى ‏کنیم.
امام صادق‏ (ع) درباره این آیه فرمودند: حقّ على‏ بن ابى‏طالب‏ جانشینى رسول خدا و داشتن علوم نبوى است.

پیام ها
1- دستورات دینى با فطرت هماهنگ است. انسان به طور فطرى در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیکان علاقه دارد، دستور اداى حقّ در اسلام نیز بر این اساس است. با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذا القربى حقه والمسکین و ابن السبیل»
2- در انفاق، باید اولویّت ‏ها را در نظر گرفت. اوّل والدین، سپس فامیل، بعداً فقرا و ابن‏ السبیل. «آتِ ذا القربى...»
3- خویشاوندان، به گردن ما حقّ دارند وما منّتى بر آنان نداریم. «آت ذاالقربى حقه»
4- خویشاوندى، فقر و در راه ماندگى سبب پیدایش حقوق ویژه است. «آت ذاالقربى حقّه و المسکین و ابن السبیل»
5 - در پرداخت حقّ خویشاوندان، فقر شرط نیست. «آت ذا القربى حقّه والمسکین و ابن السبیل»
6- در انفاق باید اعتدال را رعایت کنیم و از حد نگذریم. «آت... و لاتبذّر»
7- ریخت و پاش و مصرف بى‏مورد مال، حرام است. «ولا تبذّر»
8 - انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شکلى آزاد نیست. «و لاتبذّر تبذیرا»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:25

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی