display result search
منو
تفسیر آیه 89 سوره نحل

تفسیر آیه 89 سوره نحل

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 170 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 89

وَ یَوْمَ نَبْعَثُ فِى کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیداً عَلَى‏ هَؤُلَآءِ وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَبَ تِبْیَناً لِّکُلِّ شَىْ‏ءٍ وَ هُدىً وَرَحْمَةً وَبُشْرَى‏ لِلْمُسْلِمِینَ‏

ترجمه

و (یاد کن) روزى را که در هر امّتى، شاهدى بر آنان از خودشان برانگیزیم و تو را بر آنان گواه آوریم و بر تو این کتاب را نازل کردیم که روشنگر هر چیز است و مایه‏ هدایت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است.


در پنج آیه قبل نیز به مسأله گواه بر امّت‏ ها اشاره شد و این جزء عقاید قطعى ماست که در قیامت، هر امّتى شاهد و گواهى دارند و پیامبر اسلام شاهد بر این امّت و گواهان سایر امّت‏هاست. نکته مهم آن است که گواهى اولیاى خدا باید از روى حسّ و دیدن و علم باشد و آنها از هرگونه خطا و کذب معصوم باشند تا گواهى آنها در آن روز حسّاس بر همه‏ مردم، یک نوع اتمام حجّت باشد. و ناگفته پیداست کسى که بر اعمال حاضر و غایب و ظاهر و باطن مردم، آگاه باشد و سخن او در قیامت مورد پذیرش امّت و خداوند باشد، جز انبیا و امامان معصوم، که با امدادهاى غیبى، بر رفتار و کردار و گفتار و نیّات مردم، آگاهند، کس دیگرى نخواهد بود.
در تفسیر صافى از امام صادق (ع) نقل شده که آن حضرت فرمود: بخدا قسم ما هر چه را در آسمان‏ها و زمین و آنچه را میان آنهاست و هر چه در بهشت و دوزخ است، مى‏دانیم. سپس امام این آیه را سه بار پى‏درپى تلاوت فرمودند.
امام باقر (ع) فرمود: هر چه را که امّت به آن نیاز داشته، در قرآن آمده است و هر سخنى که از من شنیدید اگر سند قرآن ى‏اش را بخواهید، خواهم گفت.
حضرت على‏ (ع) فرمود: خبر شما و تاریخ گذشتگان و آیندگان و آسمان و زمین در قرآن آمده است.
امام رضا (ع) در جلسه ‏اى به رؤساى ادیان فرمود: از معجزات پیامبر اسلام آن است که یتیمى فقیر و چوپانى درس نخوانده، کتابى داشته باشد که «تبیان کلّ شى» باشد و اخبار گذشته و آینده تا قیامت در آن ثبت شده باشد.
امام صادق‏ (ع) فرمود: هر مسأله ‏اى که مورد اختلاف دو نفر باشد در کتاب خدا، اصلى که آنرا حلّ کند وجود دارد، گرچه عقل مردم به آن نرسد.
قرآن بیان هر چیز است، امّا هر کس نمى‏ فهمد چنانکه حضرت على (ع) مى‏ فرماید: در قرآن، براى عوام عبارتِ ظاهرى، براى خواص اشاراتِ رمزى، براى اولیاى خدا، لطائف الهى و براى انبیا، حقایق است.
تبیان همه چیز بودن، یا مستقیم است یا به واسطه‏ آیاتى که در آن اصولى مطرح شده و آن اصول براى ما کارساز است. نظیر آیه؛ «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» آنچه را پیامبر براى شما آورده بگیرید و از آنچه شما را نهى کرده دور شوید و نظیر آیه؛ «لتبین للناس ما نزّل الیهم»


پیام ها
1- نظارت دائمى اولیاى خدا بر اعمال ما، یکى از مسلّمات قرآنى است. «شهیداً علیهم»
2- گواهان در قیامت، سلسله مراتب دارند. براى هر امّتى، امامِ آن شاهد است و پیامبر اسلام، شاهد بر همه‏ گواهان است. «جئنا بک على هؤلاء شهیداً»
3- هم پیامبر اسلام بر همه پیامبران شاهد است و هم کتابش، تبیان کلّ شى‏ء است. «نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شى‏ء»
4- قرآن کتابى جامع براى بیان همه نیازهاى جامعه است. «تبیاناً لکلّ شى‏ء»
5 - تسلیم بودن، لازمه دریافت هدایت، رحمت و بشارت الهى است. «هدى و رحمة و بُشرى‏ للمسلمین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:40

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی