display result search
منو
تفسیر آیه  36 سوره نحل

تفسیر آیه 36 سوره نحل

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 136 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 36

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَلَةُ فَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ‏

ترجمه

و همانا ما در میان هر اُمّتى پیامبرى را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودى جز خدا) دورى نمایید، پس گروهى از مردم کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و بعضى از آنان گمراهى بر آنان سزاوار است، پس در زمین سیر و سفر کنید، تا ببینید که پایان کار تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟


«اُمّة» از ریشه‏ «اُمّ» به معناى چیزى است که دیگرى را به خود ضمیمه مى‏کند. به هر جماعتى که داراى نوعى وحدت و اشتراک باشند، امّت گفته مى‏شود. این کلمه 52 بار در قرآن آمده است.
«طاغوت» براى مبالغه‏ طغیان به کار مى‏رود. در قرآن به شیطان، ستمگران و مستکبران و بت‏ها، که مایه‏ طغیان و نافرمانى خدا هستند، «طاغوت» گفته شده است. این کلمه هم در مورد مفرد بکار مى‏رود «یکفر بالطاغوت» و هم در مورد جمع «اولیائهم الطاغوت»
خداوند اسباب هدایت را براى تمام مردم فرستاده است، «بعثنا فى کلّ اُمّة رسولاً» امّا گروهى مى‏پذیرند و هدایت مى‏یابند، «فمنهم من هدى اللَّه» و گروهى انکار کرده و گمراه مى‏شوند. «منهم من حقّت علیه الضلالة» پس هدایت از اوست، ولى گمراهى از ماست.
مثال جالب: زمین که به دور خورشید مى‏ چرخد، همواره بخشى از آن رو به خورشید و روشن است و بخشى پشت به خورشید و تاریک است. مى‏توان گفت: هر نورى که زمین دارد از خورشید است، امّا هر تاریکى که زمین دارد از خود اوست.
به هر حال خداوند، ضلالت را به خود نسبت نمى‏ دهد، مگر آنکه انسان خود زمینه‏ آن را فراهم کرده باشد، مانند آیه‏ى «یضّل‏اللَّه الظالمین» خداوند ستمگران را گمراه مى‏ کند و آیه «ومایضلّ به الاّ الفاسقین» خداوند جز فاسقان را گمراه نمى ‏کند.

پیام ها
1- بعثت پیامبران، مخصوص نژاد و منطقه و قبیله‏ى خاصى نبوده است. «بعثنا فى کلّ امّة رسولاً»
2- دعوت به توحید و دورى از طاغوت، در رأس برنامه پیامبران بوده است. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت»
3- خداپرستى با پذیرش سلطه‏ى طاغوت‏ها و ستمگران، نمى‏سازد. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت»
4- با عبادت و اتصال به خداوند، انسان قدرت مبارزه با طاغوت‏ها، پیدا مى‏ کند. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت»
5 - خداوند به انسان در انتخاب راه، اختیار داده است. «فمنهم من هدى... و منهم من حقّت...»
6- سیر و سفر باید عبرت‏آموز باشد. «سیروا ... فانظروا»
7- تاریخ قانونمند است و سنّت‏هاى حاکم بر جامعه و تاریخ، ثابت. «سیروا... فانظروا... عاقبة المکذبین»
8 - قرآن، مردم را به جهانگردى هدفدار دعوت کرده است. «سیروا... فانظروا»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآت

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:56

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • سلام علیکم در این آیه خداوند به صراحت میفرماید فی کل امه رسولا نگفته لکل امه رسولا یعنی در همه امتها رسول فرستادیم و در ایه ۴ابراهیم میفرماید این رسولان به زبان قوم‌خود سخن میگویند پس امروز هم باید رسول باشد و‌ختم‌نبوت داریم و‌نه ختم رسالت وظیفه رسول و‌نبی فرق دارد ولی متاسفانه همه مفسرین این دو‌کلمه را یکجور دیده اند پیشنهاد میکنم‌ کلمه رسول و مشتقاتش بار دیگر از قران استخراج شود و فرق الرسول و رسول هم برسی شود و‌فرق رسل و الرسل هم بررسی شود در تفسیر ایه چهار ابراهیم هم تمام مفسران همه تلاششان

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی