سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 9
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ
ترجمه
همانا ما خود قرآن را نازل کردیم و قطعاً ما خود آن را نگاه داریم
در آیه 6 کفّار مى گفتند: معلوم نیست سرچشمه ذکر پیامبر چیست «نزّل علیه» در این آیه مى فرماید: شک نکنید قطعاً خود ما هستیم که ذکر و قرآن را بر او نازل مى کنیم و همان گونه که کفّار با تأکید نسبت جنون مى دادند، خداوند با تأکید بیشترى نزول قرآن و حفظ آن را به ذات مقدّس خود نسبت مى دهد.
در این آیه کوتاه، شش نوع تأکید به کار رفته است؛ سه تأکید براى نزول قرآن که در کلمات «انّ، نحن، الذکر» نهفته شده و سه تأکید براى حفظ قرآن از هر نوع تغییر و تحوّل که در کلمات «انّ، له، لَ» است که در اصطلاح ادبیات عرب براى اهل فن روشن است.
به گواهى و وعده خدا در این آیه، هیچ گونه تغییر و تحریفى در قرآن رخ نداده، چنانکه در آیات دیگر نیز این مطلب آمده است، از جمله آیه 42 فصلت: «لایأتیه الباطل منبین یدیه ولا منخلفه» هیچگونه باطلى از هیچ طریقى به قرآن راه ندارد. و اگر روایاتى را دیدیم که در آن به تحریف قرآن اشاره اى دارد؛ یا جعلى است که باید بر دیوار زد و یا مراد تحریف در معنا و عمل، تفسیر به رأى و سلیقه و کنار زدن قرآن شناسان اصلى یعنى اهل بیت پیامبر مى باشد.
علاوه بر وعده خداوند مبنى بر حفاظت از قرآن، مسلمانان از آغاز، قرآن را حفظ کرده ودر نوشتن و حفظ آن جدّى بودند، حتّى آموزش قرآن را مهریه زنان قرار مى دادند، در نمازها مى خواندند و کاتبان وحى افراد متعدّد بودند که یکى از آنان حضرت على (ع) بود و امامان اهل بیت مردم را به همین قرآن موجود دعوت مى کردند. به علاوه حدیث ثقلین از شخص پیامبر که فرمودند: من دو چیز گرانبها در میان شما مى گذارم و مى روم؛ یکى قرآن و دیگرى اهل بیتم، که این دو هرگز از هم جدا نمى شوند و اگر شما به هر دو تمسُّک کنید، هرگز گمراه نخواهید شد. گواه دیگرى بر سلامت قرآن است و به راستى مگر مى توان گفت رسالت پیامبر ثابت ولى کتابش متغیر است؟!
مصطفى را وعده داد الطاف حق
گر بمیرى تو نمیرد این نَسَق
من کتاب و معجزت را حافظم
بیش و کم کن را ز قرآن رافضم
در زمینه تحریف نشدن قرآن صدها کتاب و مقاله و تحقیق از سوى بزرگان شیعه تألیف شده است و با کمال تأسّف عقیده به تحریف را به ناحقّ به شیعه نسبت داده اند.
قرآن ذکر است، «نزّلنا الذکر» و اعراض از ذکر و قرآن، انسان را به بدبختى مى کشاند. «و من اعرض عن ذکرى فان له معیشة ضنکا»
قرآن ذکر است و تنها با ذکر خدا دل ها آرام مى گیرد. «الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب»
پیام ها
1- قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «انّا نحن»
2- قرآن براى همیشه محفوظ است. «لحافظون» (اسم فاعل رمز دوام است)
3- یکى از پیشگویى هاى قرآن و از امتیازات اسلام، مصونیت قرآن از تحریف است. «انا له لحافظون»
4- قرآن، ذکر است؛ یاد خدا، یاد نعمت ها، یاد تاریخ گذشتگان و یاد قیامت. «الذکر»
5 - تهمت ها و تحقیرهاى ناروا، باید محکم و همانند خودشان پاسخ داده شود. «نُزّل علیه الذکر» را باید با آیه «نحن نزلنا الذکر» پاسخ داد.
منبغ: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ
ترجمه
همانا ما خود قرآن را نازل کردیم و قطعاً ما خود آن را نگاه داریم
در آیه 6 کفّار مى گفتند: معلوم نیست سرچشمه ذکر پیامبر چیست «نزّل علیه» در این آیه مى فرماید: شک نکنید قطعاً خود ما هستیم که ذکر و قرآن را بر او نازل مى کنیم و همان گونه که کفّار با تأکید نسبت جنون مى دادند، خداوند با تأکید بیشترى نزول قرآن و حفظ آن را به ذات مقدّس خود نسبت مى دهد.
در این آیه کوتاه، شش نوع تأکید به کار رفته است؛ سه تأکید براى نزول قرآن که در کلمات «انّ، نحن، الذکر» نهفته شده و سه تأکید براى حفظ قرآن از هر نوع تغییر و تحوّل که در کلمات «انّ، له، لَ» است که در اصطلاح ادبیات عرب براى اهل فن روشن است.
به گواهى و وعده خدا در این آیه، هیچ گونه تغییر و تحریفى در قرآن رخ نداده، چنانکه در آیات دیگر نیز این مطلب آمده است، از جمله آیه 42 فصلت: «لایأتیه الباطل منبین یدیه ولا منخلفه» هیچگونه باطلى از هیچ طریقى به قرآن راه ندارد. و اگر روایاتى را دیدیم که در آن به تحریف قرآن اشاره اى دارد؛ یا جعلى است که باید بر دیوار زد و یا مراد تحریف در معنا و عمل، تفسیر به رأى و سلیقه و کنار زدن قرآن شناسان اصلى یعنى اهل بیت پیامبر مى باشد.
علاوه بر وعده خداوند مبنى بر حفاظت از قرآن، مسلمانان از آغاز، قرآن را حفظ کرده ودر نوشتن و حفظ آن جدّى بودند، حتّى آموزش قرآن را مهریه زنان قرار مى دادند، در نمازها مى خواندند و کاتبان وحى افراد متعدّد بودند که یکى از آنان حضرت على (ع) بود و امامان اهل بیت مردم را به همین قرآن موجود دعوت مى کردند. به علاوه حدیث ثقلین از شخص پیامبر که فرمودند: من دو چیز گرانبها در میان شما مى گذارم و مى روم؛ یکى قرآن و دیگرى اهل بیتم، که این دو هرگز از هم جدا نمى شوند و اگر شما به هر دو تمسُّک کنید، هرگز گمراه نخواهید شد. گواه دیگرى بر سلامت قرآن است و به راستى مگر مى توان گفت رسالت پیامبر ثابت ولى کتابش متغیر است؟!
مصطفى را وعده داد الطاف حق
گر بمیرى تو نمیرد این نَسَق
من کتاب و معجزت را حافظم
بیش و کم کن را ز قرآن رافضم
در زمینه تحریف نشدن قرآن صدها کتاب و مقاله و تحقیق از سوى بزرگان شیعه تألیف شده است و با کمال تأسّف عقیده به تحریف را به ناحقّ به شیعه نسبت داده اند.
قرآن ذکر است، «نزّلنا الذکر» و اعراض از ذکر و قرآن، انسان را به بدبختى مى کشاند. «و من اعرض عن ذکرى فان له معیشة ضنکا»
قرآن ذکر است و تنها با ذکر خدا دل ها آرام مى گیرد. «الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب»
پیام ها
1- قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «انّا نحن»
2- قرآن براى همیشه محفوظ است. «لحافظون» (اسم فاعل رمز دوام است)
3- یکى از پیشگویى هاى قرآن و از امتیازات اسلام، مصونیت قرآن از تحریف است. «انا له لحافظون»
4- قرآن، ذکر است؛ یاد خدا، یاد نعمت ها، یاد تاریخ گذشتگان و یاد قیامت. «الذکر»
5 - تهمت ها و تحقیرهاى ناروا، باید محکم و همانند خودشان پاسخ داده شود. «نُزّل علیه الذکر» را باید با آیه «نحن نزلنا الذکر» پاسخ داد.
منبغ: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است