display result search
منو
تفسیر آیه 3 و 2  سوره حجر

تفسیر آیه 3 و 2 سوره حجر

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 223 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 2 و 3

رُّبَمَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ کَانُواْ مُسْلِمِینَ‏
ذَرْهُمْ یَأکُلُواْ وَ یَتَمَتَّعُواْ وَیُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ‏

ترجمه

چه بسا کسانى که کفر ورزیدند آرزو دارند که اى کاش مسلمان بودند.
آنان را (به حال خود) رها کن تا بخورند و بهره‏ مند شوند و آرزوها سرگرمشان کند، پس به زودى (نتیجه این بى ‏تفاوتى‏ ها را) خواهند فهمید.

مسئله رهاکردن کفّار به حال خود که از جمله‏ «ذرهم» استفاده مى‏ شود، به خاطر سرکشى خود آنان است، وگرنه خداوند ابتدا براى هدایت همه‏ انسان ها، پیامبر فرستاده و کسى را به حال خود رها نکرده است. چنانکه این مطلب بارها در قرآن مطرح شده است. از جمله: «و نذرهم فى طغیانهم یعمهون»، آنان را رها مى‏ کنیم تا در سرکشى خود سردرگم شوند و در جاى دیگر مى ‏فرماید: «و یمُدّهم فى طغیانهم» آنان را در سرکشى کردن مهلت مى ‏دهیم.
انسان به آرزو زنده است و اگر روزى آرزو از انسان گرفته شود از کار و تلاش دست برمى‏ دارد. امّا آرزویى که در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته است، مربوط به موارد ذیل است:
1. آرزوى طولانى، 2. آرزوى بیش از عمل، 3. آرزوى بدون عمل، 4. آرزویى که انسان را سرگرم کند، 5، آرزوى خیر داشتن از کار و افراد بد.
پیامبراکرم‏ فرمود: من از دو چیز بر شما مى‏ ترسم؛ یکى پیروى از هوس ها که شما را از حقّ باز دارد و دیگرى آرزوهاى طولانى که شما را از آخرت غافل نماید. در دعاى کمیل مى‏ خوانیم: آرزوهاى طولانى، انسان را از رسیدن به خیرات محروم مى ‏کند. «و حَبَسنى عن نفعى بُعد آمالى»

پیام ها

1- سرفرازى آینده براى اسلام است و حسرت براى کفّار خواهد بود. «یودّ الّذین کفروا» (کسانى‏ که امروز اسلام را مسخره مى‏ کنند، در آینده پشیمان خواهند شد و چه بسا کفّارى که آرزوى اسلام دارند، ولى گرفتار طاغوت‏ ها یا محیط فساد خود هستند)
2- در تبلیغ و ارشاد وقت خود را صرف نااهلان نکنید. «ذرهم»
3- انسان، گاهى چنان در کفر غوطه‏ ور مى‏ شود که برهان و هشدار انبیا نیز او را بیدار نمى‏ کند «ذرهم»
4- آرزو اگر انسان را غافل کند، نا به جاست. «و یُلههم الأمل» (ولى اگر انسان را به کار و تلاش وادار کند خوب است زیرا در قرآن مى ‏خوانیم: «والباقیات الصّالحات خیر عند ربّک ثواباً و خیر اَمَلاً»)
5- مهلت الهى را نشانه لطف و رحمت او ندانیم. «ذرهم ... فسوف یعلمون»
(گاهى پزشک به اطرافیان بیمار مى‏ گوید: مریض را رها کنید و هر چه مى‏ خواهد بخورد به او بدهید، زیرا کار از کار گذشته است)


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی