- 1981
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 37 سوره رعد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره رعد- آیه 37
وَکَذَ لِکَ أَنزَلْنَهُ حُکْماً عَرَبِیّاً وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُم بَعْدَ مَا جَآءَکَمِنَ الْعِلْمِ مَالَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا وَاقٍ
ترجمه
و بدینسان ما آن (قرآن) را به صورت فرمانى روشن (به زبان عربى) نازل کردیم و بدون شک اگر بعد از دانشى که به تو رسیده است از هوس هاى آنان پیروى کنى، در برابر (قهر) خدا براى تو هیچ یاور و محافظى نیست.
کلمه «حکم» در آیه به یکى از سه معناست: حاکم و فاصل میان حق و باطل، احکام الهى، حکمت.
پیام ها
1- بعثت انبیا و نزول کتب آسمانى، سنت حکیمانه الهى است. «و کذلک»
2- پیام وحى باید به زبان مردم باشد. «حکماً عربیاً»
3- دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربیّاً»
4- پستتر از هواپرستى و هوسرانى، تأمین هوسهاى دیگران است. «اهوائهم»
5- علم به تنهایى سعادت آفرین نیست، چه بسا که انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءک من العلم»
6- انسان هاى آگاه، مسئولیت بیشترى دارند. «جاءک من العلم»
7- علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءک من العلم»
8- خداوند با هیچکس خویشاوندى ندارد، حتى اگر انبیا هم کج بروند، مورد تنبیه الهى واقع مىشوند. «مالک من اللَّه»
9- جلب رضایت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لک من اللَّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَکَذَ لِکَ أَنزَلْنَهُ حُکْماً عَرَبِیّاً وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُم بَعْدَ مَا جَآءَکَمِنَ الْعِلْمِ مَالَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا وَاقٍ
ترجمه
و بدینسان ما آن (قرآن) را به صورت فرمانى روشن (به زبان عربى) نازل کردیم و بدون شک اگر بعد از دانشى که به تو رسیده است از هوس هاى آنان پیروى کنى، در برابر (قهر) خدا براى تو هیچ یاور و محافظى نیست.
کلمه «حکم» در آیه به یکى از سه معناست: حاکم و فاصل میان حق و باطل، احکام الهى، حکمت.
پیام ها
1- بعثت انبیا و نزول کتب آسمانى، سنت حکیمانه الهى است. «و کذلک»
2- پیام وحى باید به زبان مردم باشد. «حکماً عربیاً»
3- دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربیّاً»
4- پستتر از هواپرستى و هوسرانى، تأمین هوسهاى دیگران است. «اهوائهم»
5- علم به تنهایى سعادت آفرین نیست، چه بسا که انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءک من العلم»
6- انسان هاى آگاه، مسئولیت بیشترى دارند. «جاءک من العلم»
7- علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءک من العلم»
8- خداوند با هیچکس خویشاوندى ندارد، حتى اگر انبیا هم کج بروند، مورد تنبیه الهى واقع مىشوند. «مالک من اللَّه»
9- جلب رضایت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لک من اللَّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است