- 2360
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 34 و 35 سوره رعد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره رعد- آیه 34 و 35
لَّهُمْ عَذَابٌ فِى الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْأَخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ
مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تِجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ أُکُلُهَا دَآئِمٌ وَ ظِلُّهَا تِلْکَ عُقْبَى الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّ عُقْبَى الْکَفِرینَ النَّارُ
ترجمه
براى آنان در زندگى دنیا عذابى است و قطعاً عذاب آخرت سختتر است و در برابر (قهر) خداوند هیچ محافظى برایشان نیست.
مثال بهشتى که به پرهیزکاران وعده داده شده (چنین است که) نهرها از زیر آن جارى است. میو ه ها و سایه اش دائمى است این است. عاقبت کسانى که تقوى پیشه کردند و سرانجام کافران آتش است.
عذاب آخرت سخت تر است، زیرا:
الف: در قیامت اسباب و وسایل قطع مى گردد. «تقطّعت بهم الاسباب»
ب: نسب و فامیلى، دیگر کارآیى ندارد. «فلاانساب بینهم یومئذ»
ج: فدیه قبول نمى شود. «یودّ المجرم لویفتدى... ببنیه و صاحبته و اخیه...و من فى الارض جمیعا کلاّ» حاضر است بستگان و حتّى تمام جهان را فدا کند.
د: عذرخواهى مفید نیست. «یوم لاینفع الظالمین معذرتهم»
ه: دوستان یکدیگر را رها مى کنند. «لایسئل حمیم حمیما»
و: دوام دارد و همیشگى است. «خالدین فیها»
ز: تخفیفى در کار نیست. «لایخفّف»
ح: هم روحى و هم جسمى است.«ذق انّک انت العزیز الکریم»
از جمله شیوه هاى تعلیم و تربیت در قرآن، مقایسه و سنجش میان افراد، حالات و سرانجامِ حقّ و باطل است. از این جهت چون در آیه قبل، آینده مشرکان بیان شده بود، لذا در این آیه به عاقبت افراد با تقوا اشاره مى فرماید تا انسان ها با مقایسه این دو سرنوشت، با درک و آگاهى بیشتر و بهترى بتوانند راه خود را انتخاب نمایند.
پیام ها
1- کسى که براى خدا شریک قرار دهد، در دنیا نیز عذاب مىشود. «لهم عذاب فى... الدنیا»
2- شفاعت، شامل حال مشرکان نمى شود. «ما لهم من اللَّه من واقٍ»
3- آنچه را که مىتوان از بهشت درک کرد، شبیه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت براى وجود محدودى مانند ما، به درستى قابل درک نیست.
4- نعمتهاى بهشتى، موسمى، موضعى و فاسد شدنى نیست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم»
5- بهشت، بهاى تقواست و بى جهت به کسى داده نمى شود. پاداش پرهیز موقت دنیوى، کامیابى دائم اخروى است. «الجنة التى وعد المتقون...اکلها دائم»
6- به ظاهر افراد نگاه نکنید زیرا که پایان کار مهم است. «عقبى الذین اتقوا»
7- مؤمن باید باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الکافرین» آمده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَّهُمْ عَذَابٌ فِى الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْأَخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ
مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تِجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ أُکُلُهَا دَآئِمٌ وَ ظِلُّهَا تِلْکَ عُقْبَى الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّ عُقْبَى الْکَفِرینَ النَّارُ
ترجمه
براى آنان در زندگى دنیا عذابى است و قطعاً عذاب آخرت سختتر است و در برابر (قهر) خداوند هیچ محافظى برایشان نیست.
مثال بهشتى که به پرهیزکاران وعده داده شده (چنین است که) نهرها از زیر آن جارى است. میو ه ها و سایه اش دائمى است این است. عاقبت کسانى که تقوى پیشه کردند و سرانجام کافران آتش است.
عذاب آخرت سخت تر است، زیرا:
الف: در قیامت اسباب و وسایل قطع مى گردد. «تقطّعت بهم الاسباب»
ب: نسب و فامیلى، دیگر کارآیى ندارد. «فلاانساب بینهم یومئذ»
ج: فدیه قبول نمى شود. «یودّ المجرم لویفتدى... ببنیه و صاحبته و اخیه...و من فى الارض جمیعا کلاّ» حاضر است بستگان و حتّى تمام جهان را فدا کند.
د: عذرخواهى مفید نیست. «یوم لاینفع الظالمین معذرتهم»
ه: دوستان یکدیگر را رها مى کنند. «لایسئل حمیم حمیما»
و: دوام دارد و همیشگى است. «خالدین فیها»
ز: تخفیفى در کار نیست. «لایخفّف»
ح: هم روحى و هم جسمى است.«ذق انّک انت العزیز الکریم»
از جمله شیوه هاى تعلیم و تربیت در قرآن، مقایسه و سنجش میان افراد، حالات و سرانجامِ حقّ و باطل است. از این جهت چون در آیه قبل، آینده مشرکان بیان شده بود، لذا در این آیه به عاقبت افراد با تقوا اشاره مى فرماید تا انسان ها با مقایسه این دو سرنوشت، با درک و آگاهى بیشتر و بهترى بتوانند راه خود را انتخاب نمایند.
پیام ها
1- کسى که براى خدا شریک قرار دهد، در دنیا نیز عذاب مىشود. «لهم عذاب فى... الدنیا»
2- شفاعت، شامل حال مشرکان نمى شود. «ما لهم من اللَّه من واقٍ»
3- آنچه را که مىتوان از بهشت درک کرد، شبیه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت براى وجود محدودى مانند ما، به درستى قابل درک نیست.
4- نعمتهاى بهشتى، موسمى، موضعى و فاسد شدنى نیست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم»
5- بهشت، بهاى تقواست و بى جهت به کسى داده نمى شود. پاداش پرهیز موقت دنیوى، کامیابى دائم اخروى است. «الجنة التى وعد المتقون...اکلها دائم»
6- به ظاهر افراد نگاه نکنید زیرا که پایان کار مهم است. «عقبى الذین اتقوا»
7- مؤمن باید باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الکافرین» آمده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است