- 1316
- 1000
- 1000
- 1000
امر به معروف و نهی از منکر در حرکت و قیام امام حسین (ع) - بخش ششم
سخنرانی آیت الله آقا مجتبی تهرانی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در حرکت و قیام امام حسین (ع)
در ادامه مراتب امر به معروف و نهی از منکر، به مرتبه برخورد بدنی و فیزیکی رسیدیم. در اینجا نظر اکثر فقها این است که باید با اذان و اجازه امام و حاکم شرع باید این مرتبه امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد. لیکن باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر رفع منکر نیست، بلکه دفع منکر است.
لذا در باب تأثیر، اعم از حالی و استقبالی است و از نظر تأثیر گذاری اعم از اینکه بر خود شخص تأثیر گذار باشد یا بر دیگران تأثیر گذار باشد.
در مورد حرکت امام حسین و تأثیرگذاری فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر شخص یزد شاید تأثیر چندانی نداشت اما بر روی جامعه اثر گذار بود. و در مورد تأثیر حالی و استقبالی باید گفت که شاید در زمان خودش تأثیر چندانی نداشت اما تأثیر بسزایی در جامعه آیندگان داشت که بالاتر اثر آن بقای دین واسلام بوده و است.
خطیب به دو شرط اساسی امر به معروف و نهی از منکر که همان احتمال تأثیر گزاری و دیگری ایمنی از ضرر چه جانی و چه مالی در رابطه با قیام امام حسین (ع) می پردازد و این نکته را یادآوری می کند که در مبانی فقهی ما بیان شده است که فعل و قول معصوم حجت است. لذا فعل امام حسین هم این چنین نیست که مش و سیر و سلوکشان بر خلاف موازین شرعی باشد.
در ادامه مراتب امر به معروف و نهی از منکر، به مرتبه برخورد بدنی و فیزیکی رسیدیم. در اینجا نظر اکثر فقها این است که باید با اذان و اجازه امام و حاکم شرع باید این مرتبه امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد. لیکن باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر رفع منکر نیست، بلکه دفع منکر است.
لذا در باب تأثیر، اعم از حالی و استقبالی است و از نظر تأثیر گذاری اعم از اینکه بر خود شخص تأثیر گذار باشد یا بر دیگران تأثیر گذار باشد.
در مورد حرکت امام حسین و تأثیرگذاری فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر شخص یزد شاید تأثیر چندانی نداشت اما بر روی جامعه اثر گذار بود. و در مورد تأثیر حالی و استقبالی باید گفت که شاید در زمان خودش تأثیر چندانی نداشت اما تأثیر بسزایی در جامعه آیندگان داشت که بالاتر اثر آن بقای دین واسلام بوده و است.
خطیب به دو شرط اساسی امر به معروف و نهی از منکر که همان احتمال تأثیر گزاری و دیگری ایمنی از ضرر چه جانی و چه مالی در رابطه با قیام امام حسین (ع) می پردازد و این نکته را یادآوری می کند که در مبانی فقهی ما بیان شده است که فعل و قول معصوم حجت است. لذا فعل امام حسین هم این چنین نیست که مش و سیر و سلوکشان بر خلاف موازین شرعی باشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است