- 3136
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 92 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 92
قَالَ لَا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِینَ
ترجمه
(یوسف) گفت: امروز بر شما توبیخ و ملامتى نیست، خداوند شما را مى بخشد و او مهربان ترین مهربانان است.
«تثریب» به معناى توبیخ، گناه شمردن و ملامت زیاد است.
روز فتح مکّه مشرکان به کعبه پناهنده شده بودند، عمر گفت: ما امروز انتقام خواهیم گرفت. پیامبر فرمود: امروز روز مرحمت است و از مشرکان پرسید: گمان شما امروز نسبت به من چیست؟ گفتند: خیر است، تو برادر کریم ما هستى.
پیامبر فرمود: امروز کلام من همان کلام یوسف است؛ «لا تثریب علیکم الیوم» عمر گفت: من از حرف خودم شرمنده ام.
امام على (ع) مى فرمایند: «اذا قدرتَ على عدوّک فاجعل العفو عنه شکراً للقدرة علیه» هرگاه بر دشمن خود پیروز شدى شکر آنرا، عفو دشمن قرار بده.
در حدیث مى خوانیم: دل جوان رقیق تر است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: یوسف چون نسبت به پدر و برادران جوان تر بود، فورى برادران را بخشید.
پیام ها
1- سعه صدر، ابزار و وسیله ریاست است. «لا تثریب علیکم الیوم»
2- همین که خلافکار اعتراف کرد، بپذیرید و او را خجل نکنید. «انّا کنّا خاطئین. قال لاتثریب علیکم»
3- گذشت خود را به همه اعلام کنید تا دیگران هم سرزنش نکنند. «لاتثریب علیکم»
4- یوسف (ع) به بازسازى روحى روانى برادران گنهکار پرداخت، ما نیز چنین کنیم. «لاتثریب...»*
5 - گذشت و عفو از مردم باید فورى باشد. «الیوم »
6- عفو در اوج عزّت و قدرت، سیره اولیاى خداست. «لاتثریب علیکم الیوم»
7- فتوت را از یوسف بیاموزیم که هم حقّ خود را بخشید و هم از خداوند طلب آمرزش و عفو مىکند. «لاتثریب ... یغفر اللَّه»
8 - آنجا که بنده مى بخشد از خداوند که ارحم الراحمین است چه انتظارى جز عفو داریم. «یغفر اللَّه لکم»
9- بخشیدن شرمندگان، سیره الهى است. (یغفر در قالب مضارع آمده است.)
10- عفو خداوند، شامل کسانى هم که سال ها موجب آزار دو پیامبر او (یوسف و یعقوب) شدهاند، مى شود. «و هو ارحم الرّاحمین»
11- گذشت ستمدیدگان از ظالمین، زمینه ساز شمول مغفرت الهى است، ولى در آمرزش او به مغفرت و رحمت الهى نیز منوط است. «لا تثریب علیکم... یغفر اللَّه لکم و هو ارحم الرّاحمین»
12- توصیف خداوند به مغفرت و رحمت، (مانند «ارحم الرّاحمین») از آداب دعا و استغفار است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ لَا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِینَ
ترجمه
(یوسف) گفت: امروز بر شما توبیخ و ملامتى نیست، خداوند شما را مى بخشد و او مهربان ترین مهربانان است.
«تثریب» به معناى توبیخ، گناه شمردن و ملامت زیاد است.
روز فتح مکّه مشرکان به کعبه پناهنده شده بودند، عمر گفت: ما امروز انتقام خواهیم گرفت. پیامبر فرمود: امروز روز مرحمت است و از مشرکان پرسید: گمان شما امروز نسبت به من چیست؟ گفتند: خیر است، تو برادر کریم ما هستى.
پیامبر فرمود: امروز کلام من همان کلام یوسف است؛ «لا تثریب علیکم الیوم» عمر گفت: من از حرف خودم شرمنده ام.
امام على (ع) مى فرمایند: «اذا قدرتَ على عدوّک فاجعل العفو عنه شکراً للقدرة علیه» هرگاه بر دشمن خود پیروز شدى شکر آنرا، عفو دشمن قرار بده.
در حدیث مى خوانیم: دل جوان رقیق تر است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: یوسف چون نسبت به پدر و برادران جوان تر بود، فورى برادران را بخشید.
پیام ها
1- سعه صدر، ابزار و وسیله ریاست است. «لا تثریب علیکم الیوم»
2- همین که خلافکار اعتراف کرد، بپذیرید و او را خجل نکنید. «انّا کنّا خاطئین. قال لاتثریب علیکم»
3- گذشت خود را به همه اعلام کنید تا دیگران هم سرزنش نکنند. «لاتثریب علیکم»
4- یوسف (ع) به بازسازى روحى روانى برادران گنهکار پرداخت، ما نیز چنین کنیم. «لاتثریب...»*
5 - گذشت و عفو از مردم باید فورى باشد. «الیوم »
6- عفو در اوج عزّت و قدرت، سیره اولیاى خداست. «لاتثریب علیکم الیوم»
7- فتوت را از یوسف بیاموزیم که هم حقّ خود را بخشید و هم از خداوند طلب آمرزش و عفو مىکند. «لاتثریب ... یغفر اللَّه»
8 - آنجا که بنده مى بخشد از خداوند که ارحم الراحمین است چه انتظارى جز عفو داریم. «یغفر اللَّه لکم»
9- بخشیدن شرمندگان، سیره الهى است. (یغفر در قالب مضارع آمده است.)
10- عفو خداوند، شامل کسانى هم که سال ها موجب آزار دو پیامبر او (یوسف و یعقوب) شدهاند، مى شود. «و هو ارحم الرّاحمین»
11- گذشت ستمدیدگان از ظالمین، زمینه ساز شمول مغفرت الهى است، ولى در آمرزش او به مغفرت و رحمت الهى نیز منوط است. «لا تثریب علیکم... یغفر اللَّه لکم و هو ارحم الرّاحمین»
12- توصیف خداوند به مغفرت و رحمت، (مانند «ارحم الرّاحمین») از آداب دعا و استغفار است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است