display result search
منو
تفسیر آیه 83 سوره یوسف

تفسیر آیه 83 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 197 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 83

قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِیلٌ عَسَى اللَّهُ أَن یَأْتِیَنِى بِهِمْ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ‏

ترجمه

(یعقوب) گفت: (این چنین نیست) بلکه (بار دیگر) نفس شما (با نسبت دزدى به یوسف یا تعیین کیفر گروگان گیرى) مسئله را براى شما آراسته است پس صبرى نیکو (لازم است) امید است که خداوند همه برادران را با هم نزد من آورد چرا که او قطعاً آگاه و حکیم است



وقتى برادران، پیراهن آغشته به خون یوسف را با ظاهرى غمگین و گریان حضور پدر آوردند و گفتند: یوسف را گرگ خورد. حضرت یعقوب گفت: «بل سوّلت لکم انفسکم» یعنى نفس شما این کار را در چشم شما زیبا جلوه داده است و من صبر جمیل مى‏ کنم. در اینجا نیز که دو فرزندش (بنیامین و پسر بزرگ تر) از او جدا شده‏ اند، همین جمله را تکرار مى‏کند. شاید این سؤال مطرح شود در ماجراى یوسف برادران توطئه و خیانت کردند، ولى در ماجراى بنیامین این مسایل نبود، پس چرا کلام یعقوب در هر دو مورد یک لحن و یک عبارت است؟ «بل سوّلت لکم انفسکم امراً فصبر جمیل»
تفسیرالمیزان این گونه پاسخ مى ‏دهد: یعقوب مى‏ خواهد بگوید دورى این دو برادر نیز دنباله حرکت قبلى شما نسبت به یوسف است. یعنى تمام این صحنه ‏ها، دنباله همان کار زشت شماست. ممکن است گفته شود که مراد یعقوب این است که شما در اینجا هم خیال مى‏ کنید بى‏ تقصیرید و کارتان خوب بوده است، ولى شما مقصّرید زیرا: اوّلاً: چرا با دیدن پیمانه در بار برادرتان او را سارق دانستید؟ شاید کس دیگرى این پیمانه را در بار گذاشته بود؟ ثانیاً: چرا زود برگشتید؟ باید تحقیق مى‏ کردید. ثالثاً چرا کیفر سارق را گروگان قرار دادید؟
امّا سخن صاحب المیزان مناسب ‏تر است، چون پیدا شدن پیمانه در بار بنیامین، براى عموم مردم سبب علم به دزدى مى‏شود و ماندن برادر بزرگ تر در مصر نیز براى پیگیرى کار یا جلب عواطف و رحم بود و کیفرى هم که ذکر شده، مجازات سارق در منطقه آنان بوده است. بنابراین در هیچ یک از سه مسئله، جلوه نفسانى نبود تاگفته شود: «بل سوّلت‏لکم انفسکم»
صبر، گاهى از روى ناچارى و بیچارگى است، چنانکه اهل دوزخ مى ‏گویند: «سواء علینا أصَبرنا ام جزعنا» صبر کردن و یا جزع کردن براى نجات ما اثرى ندارد. و گاهى صبر آگاهانه و داوطلبانه و تسلیم رضاى خداوند است که چهره این صبر در هر جایى با یک عنوان مطرح است؛ صبر در میدان جهاد، شجاعت است. صبر در دنیا، زهد است. صبر در برابر گناه، تقواست. صبر در برابر شهوت، عفّت است و صبر در برابر مال حرام، ورع است.
تزیین و زیبانمایى زشتى‏ ها، گاهى توسّط شیطان؛ «و اذ زیّن لهم الشیطان اعمالهم» و گاهى به وسیله‏ زرق و برق دنیا؛ «حتّى اذا اخذت الارض زخرفها وازّیّنت» و گاهى توسّط نفس انسان است. «سوّلت لکم انفسکم»

پیام ها
1- نفس براى توجیه گناه، کارهاى زشت را در نظر انسان زیبا جلوه مى‏ دهد. «سوّلت لکم انفسکم»
2- صبر، شیوه‏ مردان خداست و صبر جمیل، صبرى است که در آن سخنى بر خلاف تسلیم و رضاى خداوند گفته نشود. «فصبر جمیل»
3- هرگز از قدرت خداوند مأیوس نشویم. «عسى‏ اللَّه أن یاتینى بهم»
4- یعقوب به زنده بودن سه فرزندش (یوسف، بنیامین، برادر بزرگ تر) یقین داشت و به ملاقاتشان امیدوار بود. «أن یاتینى بهم جمیعا»
5 - براى قدرت الهى، حل مشکلات تازه و کهنه، یکسان است. خداوند مى‏ تواند یوسف دیروز و برادر امروز شما را یک جا دورهم گرد آورد. «جمیعاً»
6- مؤمن، حوادث تلخ را نیز از حکمت خدا مى ‏داند. «الحکیم»
7- باور وتوجّه به عالمانه و حکیمانه بودن افعال الهى، آدمى را به صبر و شکیبایى در حوادث دشوار وادار مى ‏کند. «فصبر جمیل، انّه هو العلیم الحکیم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:32

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی