display result search
منو
تفسیر آیه 50 سوره یوسف

تفسیر آیه 50 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 215 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 50

وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِى بِهِ فَلَمَّا جَآءَهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَى‏ رَبِّکَ فَسْئَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ الَّتِى قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ إِنَّ رَبِّى بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ‏

ترجمه

و پادشاه گفت: او را نزد من آورید، پس چون فرستاده‏ شاه نزد وى آمد (یوسف) گفت: نزد آقاى خود برگرد و از او بپرس که ماجراى آن زنانى که دستان‌شان را بریدند چه بود؟ همانا پرودگار من به حیله آنان آگاه است.



یوسف با تعبیر خواب پادشاه و ارائه برنامه‏ اى سنجیده، آن هم بدون توقّع و قید و شرطى، ثابت کرد که او یک مجرم و زندانى عادى نیست، بلکه انسانى فوق‏ العاده و داناست.
وقتى فرستاده شاه به سوى یوسف آمد، فوراً از خبر آزادى استقبال نکرد، بلکه درخواست کرد که پرونده سابق دوباره بررسى شود، زیرا او نمى‏ خواست مشمول عفو شاهانه شود، بلکه مى‏ خواست بى‏ گناهى و پاکدامنى او ثابت شود و به شاه بفهماند که در رژیم او تا چه اندازه فساد و بى‏ عدالتى حاکم شده است.
در حدیث مى‏ خوانیم: که رسول اکرم‏ فرمود: از صبر یوسف در شگفتم که وقتى عزیز مصر نیاز به تعبیر خواب پیدا کرد نگفت تا از زندان آزاد نشوم نمى‏ گویم، امّا زمانى که خواستند او را آزاد کنند، بیرون نیامد تا رفع تهمت شود.
شاید یوسف به خاطر رعایت احترام عزیز مصر، از همسر او نام نبرد و اشاره به مجلس میهمانى کرد. «قطّعن ایدیهنّ»

پیام ها

1- مغزهایى که کشور بدان ها احتیاج دارد و زندانى هستند، اگر مرتکب جنایتى نشده‏ اند، باید با کمک دولت آزاد شوند. «و قال الملک ائتونى به»
2- براى استفاده از مغزهاى متفکّر (به ویژه در شرایط بحرانى) درنگ جایز نیست. «و قال الملک ائتونى به»*
3- حاکمان، نیازمند انسان‏ هاى اندیشمند، با تدبیر و بزرگ هستند. «و قال الملک ائتونى به»*
4- اگر خدا بخواهد پادشاه را نیازمند برده زندانى مى‏ کند. «قال الملک ائتونى به»*
5 - یوسف‏ (ع)، پادشاه مصر را ارباب خود نمى‏ دانست. «ارجع الى ربّک»*
6- احترام رهبران و حاکمان را هر چند کافر باشند نزد زیردستانشان باید نگاه داشت. «ارجع الى ربّک»*
7- آزادى ،به هر قیمتى ارزش ندارد. اثبات بى‏ گناهى مهم‏ تر از آزادى است. «ارجع الى ربّک فسئله»
8 - فرد زندانى که على‏‌رغم آزادى، پیشنهاد بررسى پرونده را مى‏ دهد، پاک است. «فسئله»
9- یوسف، اول ذهن مردم را پاک کرد، بعد مسئولیّت پذیرفت. «مابال النّسوة»
10- دفاع از آبرو و حیثیّت، واجب است. «ما بال النّسوة»
11- دادخواهى از حاکمان غیر الهى جایز است. «فسئله ما بال النسوة...»*
12- در موارد حساس (مانند موقعیّت یوسف‏ (ع) در برابر پادشاه) نبایستى به جهت حفظ آبروى برخى، حقایق را پنهان کرد. «ما بال النسوة...»*
13- اشاره یوسف به «قَطَّعنَ أیدیهنَّ» شاید به این جهت بود که این واقعه جنبه عمومى‏ ترى داشت و قابل انکار نبود. «ما بال النسوة اللاتى قَطَّعنَ أیدیهنَّ»*
14- گناهان و مسائل اخلاقى را در لفّافه و پوشش بگوییم. «انّ ربّى بکیدهنّ علیم»*
15- گرچه کید دشمن عظیم است، امّا خداوند نیز به همه کیدها آگاه است و دوستان خود را از کیدها حفظ مى‏ کند. «انّ ربّى بکیدهنّ علیم»*


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:27

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی