display result search
منو
تفسیر آیه 37 سوره یوسف

تفسیر آیه 37 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 210 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 37

قَالَ لَا یَأْتِیْکُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُکُمَا بِتَأْوِیلِهِ قَبْلَ أَن یَأْتِیَکُمَا ذَ لِکُمَا مِمَّا عَلَّمَنِى رَبِّى إِنِّى تَرَکْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ هُم بِالْأَخِرَةِ هُمْ کَفِرُونَ

ترجمه

(یوسف به آن دو نفر که خواب دیده بودند) گفت: من قبل از آنکه جیره غذایى شما برسد، تأویل خوابتان را خواهم گفت. این تعبیر از چیزهایى است که پرودگارم به من آموخته است. همانا من آئین قومى را که به خدا ایمان نمى ‏آورند و به قیامت کفر مى ‏ورزند، رها کرده ‏ام.


در ترجمه بخش اوّل آیه، این احتمال نیز وجود دارد که معناى آیه اینگونه باشد: من از جانب خداوند مى ‏دانم غذایى که براى شما خواهند آورد چیست؟ پس مى‏توانم خواب شما را تعبیر کنم. یعنى یوسف علاوه بر تعبیر خواب از چیزهاى دیگر نیز خبر مى ‏داده است. مثل حضرت عیسى‏ (ع) که از غذاى ذخیره شده در منازل و یا آنچه مى‏ خوردند، خبر مى ‏داد.
سؤال: چرا حضرت یوسف‏ (ع) خواب آنان را فورى تعبیر نکرد و آن را به وقتى دیگر و ساعتى بعد موکول کرد؟
پاسخ: فخررازى در تفسیر کبیر، چند وجه براى آن بیان کرده است:
1. مى‏ خواست آنها را در انتظار قرار دهد تا کمى تبلیغ و ارشاد کند، شاید شخص اعدامى ایمان آورد و با حسن عاقبت از دنیا برود.
2. مى خواست با بیان نوع غذایى که نیامده، اعتماد آنان را جلب کند.
3. مى‏ خواست آنها را تشنه‏ تر کند تا بهتر بشنوند.
4. چون تعبیر خواب یکى از آنها اعدام بود، کمى طفره رفت تا قالب تهى نکند.
پیام ها
1- گاهى براى تأثیرگذارى بیشتر، لازم است انسان قدرت علمى و کمالات خود را به دیگران عرضه کند. «قال... نبّأتکما بتأویله»
2- از علم خود براى بهره رساندن به دیگران استفاده کنیم. «نبّأتکما... ممّا علّمنى ربّى»*
3- معلومات و دانسته‏ هاى خود را از خدا بدانیم. «ممّا علّمنى ربّى»
4- هدف از آموزشها نیز پرورش است. «علّمنى ربّى »
5 - خداوند حکیم است و بى ‏جهت درى را به روى کسى باز نمى ‏کند. «علّمنى ربّى» زیرا من؛ «ترکتُ ملّة قوم لایؤمنون»
6- کسى که از ظلمات کفر فرار کند، به نور علم مى‏رسد. «علّمنى ربّى انّى ترکت» (دلیل علم من ترکِ کفر است.)
7- از فرصت‏ها، بهترین استفاده را بکنید. «نبّاتکما بتأویله... انّى ترکتُ ملّة» (یوسف قبل از تعبیر خواب، کار فرهنگى و اعتقادى خود را شروع کرد.)
8 - اساس ایمان، تبرّى و تولّى است. در این آیه برائت از کفّار، «انّى ترکت» و در آیه بعد پیروى از ولایت اولیاى الهى مطرح است. «واتّبعت»
9- باید از انتساب مستقیم افراد به انحراف پرهیز کرد و با روش غیر مستقیم تبلیغ کرد. (یوسف نفرمود: شما از کفر دست بکشید، بلکه فرمود: من راه کفر را رها کردم) «انّى ترکتُ ملّة قوم لایؤمنون»*
10- در تمام ادیان، عقیده به توحید و معاد در کنار یکدیگر بوده است. «قوم لایؤمنون باللَّه و هم بالاخرة هم کافرون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:19

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی