display result search
منو
تفسیر آیه 25 سوره یوسف

تفسیر آیه 25 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 226 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 25

وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِیصَهُ مِن دُبُرٍ وَأَلْفَیَا سَیِّدَهَا لَدَا الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَآءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِکَ سُوءاً إِلَّا أَن یُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِیمٌ

ترجمه

و هر دو به سوى در سبقت گرفتند و آن زن پیراهن یوسف را از پشت درید. ناگهان شوهرش را نزد در یافتند. زن (با چهره حق به جانبى براى انتقام از یوسف یا تبرئه خویش) گفت: کیفر کسى که به همسر تو قصد بد داشته جز زندان و یا شکنجه دردناک چیست؟



«استباق» به معناى سبقت و پیشى‏ گرفتن دو یا چند نفر از یکدیگر است، یوسف براى فرار از گناه به سوى در فرار کرد و زلیخا نیز به دنبال او مى‏ دوید. گویا به سوى در مسابقه گذارده‏ اند. «قدّ» به معناى پاره شدن پارچه از طرف طول است. «لفاء» به یافتن ناگهانى چیزى گفته مى‏ شود.

پیام ها

1- گفتن «معاذ اللَّه» به تنهایى کفایت نمى‏ کند، باید از گناه فرار کرد. «استبقا»
2- گاهى ظاهر عمل یکى است، ولى هدف‏ ها مختلف است. (یکى مى‏دود تا به گناه آلوده نشود، دیگرى مى‏ دود تا آلوده بکند.) «استبقا»
3- هجرت و فرار از گناه، لازم است. «استبقا الباب»
4- بهانه‏ بسته بودن در براى تسلیم شدن در برابر گناه کافى نیست، باید به سوى درهاى بسته حرکت کرد شاید باز شود. «استبقا الباب»
5 - مجرم معمولاً از خود جاى پا باقى مى‏ گذارد. «قدّت قمیصه من دُبُر»*
6- گاه بایستى سرزده به منازل و محل کار سرکشى کرد. «الفَیا»*
7- گاهى شاکى، خود مُجرم است.«قالت ما جزاء...»
8 - گنهکار براى تبرئه خود، از عواطف و احساسات بستگان خود استمداد مى‏ کند. «باهلک»
9- صاحبان قدرت معمولاً اگر مقصّر باشند، دیگران را متّهم مى ‏کنند. «مَن اراد باهلک سوء»*
10- مجرم براى تبرئه خود، به دیگران اتهام مى‏ بندد. «اراد باهلک سوء»
11- چه بسا سخن حقّى که از آن باطل طلب شود. (کیفر براى کسى که سوء قصد به زن شوهردار دارد، حرف حقّى است، امّا چه فردى سوء قصد داشته باید بررسى شود) «اراد باهلک سوءً الاّ ان یسجن»*
12- زلیخا عاشق نبود، بلکه هوس‏ باز بود؛ چرا که عاشق حاضر است جانش را فداى معشوق کند، نه این که او را متهم و به زندان افکند. «اراد باهلک سوء...»*
13- زندان و زندانى نمودن مجرمان، سابقه تاریخى دارد. «یسجن»
14- اعلام کیفر، نشانه قدرت همسر عزیز بود. «یسجن او عذاب الیم»
15- عشق هوس‏ آلود، گاهى عاشق را قاتل مى‏ کند. «ان یسجن او عذاب الیم»
16- زلیخا داراى نفوذ در دستگاه حکومتى و خط دهنده بوده است. «الاّ ان یسجن او عذاب الیم»

منبع: پایگاه درس هایی ز قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:23

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عالی بود
  • کاربر مهمان
    خدا حفظ کند آقای قراعتی رو

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی