- 2982
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 22 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 22
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ ءَاتَیْنَهُ حُکْماً وَ عِلْماً وَ کَذَلِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنِینَ
ترجمه
و چون (یوسف) به رشد و قوت خود رسید به او علم و حُکم (نبوت یا حکمت) دادیم و ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مى دهیم.
«اشدّ» از «شدّ» به معناى «گِره محکم»، اشاره به استحکام جسمى و روحى است. این کلمه در قرآن؛ گاهى به معناى «بلوغ» استعمال شده است، چنانکه در آیه 34 سوره اسراء آمده: «حتّى یبلغ اَشدّه» یعنى به مال یتیم نزدیک نشوید تا زمانى که به سنّ بلوغ برسد. گاهى مراد از «اشدّ» سنّ چهل سالگى است. نظیر آیه 15 سوره احقاف که مى فرماید: «بلغ اشدّه و بلغ اربعین سنة» و گاهى به سن قبل از پیرى گفته مى شود، مانند آیه 67 سوره غافر: «ثم یخرجکم طفلا ثم لتبلغوا اشدّکم ثم لتکونوا شیوخا»
پیام ها
1- علم و حکمت، ظرفیّت و آمادگى مى خواهد. «بلغ اشدّه»
2- ترفیعات الهى بدون فوت زمان و در وقت خود صورت مى گیرد. «لمّا بلغ... آتیناه»*
3- حکمت، غیر از علم است. (علم، دانش است، ولى حکمت، بینش و بصیرتى است که انسان را به حقّ مى رساند) «آتیناه حکماً و علماً»*
4- علوم انبیا، اکتسابى نیست. «آتیناه حکماً و علماً»
5 - وجود علم و حکمت در کنار یکدیگر، بسیار ارزشمند و کارساز است. «حکماً و علماً»*
6- دلیلِ عزل و نصب ها را براى مردم بیان کنید. «آتیناه حکماً... کذلک نجزى المحسنین»*
7- باید احسان کنیم تا لایق دریافت پاداش خاصّ الهى باشیم. «نجزى المحسنین»
8 - نیکوکاران، در همین دنیا نیز کامیاب مى شوند. «کذلک نجزى المحسنین»
9- هر کس که توان علمى و جسمى داشته باشد، مشمول لطف الهى نمى شود، بلکه محسن بودن نیز لازم است. «نجزى المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرذآن
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ ءَاتَیْنَهُ حُکْماً وَ عِلْماً وَ کَذَلِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنِینَ
ترجمه
و چون (یوسف) به رشد و قوت خود رسید به او علم و حُکم (نبوت یا حکمت) دادیم و ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مى دهیم.
«اشدّ» از «شدّ» به معناى «گِره محکم»، اشاره به استحکام جسمى و روحى است. این کلمه در قرآن؛ گاهى به معناى «بلوغ» استعمال شده است، چنانکه در آیه 34 سوره اسراء آمده: «حتّى یبلغ اَشدّه» یعنى به مال یتیم نزدیک نشوید تا زمانى که به سنّ بلوغ برسد. گاهى مراد از «اشدّ» سنّ چهل سالگى است. نظیر آیه 15 سوره احقاف که مى فرماید: «بلغ اشدّه و بلغ اربعین سنة» و گاهى به سن قبل از پیرى گفته مى شود، مانند آیه 67 سوره غافر: «ثم یخرجکم طفلا ثم لتبلغوا اشدّکم ثم لتکونوا شیوخا»
پیام ها
1- علم و حکمت، ظرفیّت و آمادگى مى خواهد. «بلغ اشدّه»
2- ترفیعات الهى بدون فوت زمان و در وقت خود صورت مى گیرد. «لمّا بلغ... آتیناه»*
3- حکمت، غیر از علم است. (علم، دانش است، ولى حکمت، بینش و بصیرتى است که انسان را به حقّ مى رساند) «آتیناه حکماً و علماً»*
4- علوم انبیا، اکتسابى نیست. «آتیناه حکماً و علماً»
5 - وجود علم و حکمت در کنار یکدیگر، بسیار ارزشمند و کارساز است. «حکماً و علماً»*
6- دلیلِ عزل و نصب ها را براى مردم بیان کنید. «آتیناه حکماً... کذلک نجزى المحسنین»*
7- باید احسان کنیم تا لایق دریافت پاداش خاصّ الهى باشیم. «نجزى المحسنین»
8 - نیکوکاران، در همین دنیا نیز کامیاب مى شوند. «کذلک نجزى المحسنین»
9- هر کس که توان علمى و جسمى داشته باشد، مشمول لطف الهى نمى شود، بلکه محسن بودن نیز لازم است. «نجزى المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرذآن
تاکنون نظری ثبت نشده است