display result search
منو
تفسیر آیه 9 سوره یوسف

تفسیر آیه 9 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 211 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 9

اقْتُلُواْ یُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ وَ تَکُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْماً صَلِحِینَ

ترجمه

(برادران به یکدیگر گفتند) یوسف را بکشید یا او را به سرزمینى دور بیافکنید تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهى شایسته باشید.



انسان در برخورد با نعمت، چهار حالت دارد: حسادت، بُخل، ایثار، غبطه. اگر پیش خود گفت: حال که ما فلان نعمت را نداریم، دیگران هم نداشته باشند، حسادت است. اگر گفت: فقط ما برخوردار از این نعمت باشیم ولى دیگران نه، این بُخل است. اگر گفت: دیگران از نعمت برخوردار باشند، اگر چه به قیمتى که ما محروم باشیم، این ایثار است. اگر گفت: حالا که دیگران از نعمت برخوردارند، اى کاش ما هم بهره‏مند مى‏شدیم، این غبطه است.
امام باقر (ع) فرمودند: من گاهى به بعضى از فرزندانم محبّت مى‏ کنم و آنها را روى زانوانم مى‏نشانم در حالى که استحقاق این همه محبّت را ندارند، تا مبادا علیه سایر فرزندانم حسادت بورزند و ماجراى یوسف تکرار شود.


پیام ها
1- فکر خطرناک، انسان را به کار خطرناک مى‏ کشاند. «لیوسف... احبّ... اقتلوا»
2- احساس تبعیض در محبّت از طرف فرزندان، آنها را تا حدّ برادرکشى سوق مى ‏دهد. (گرچه شدّت علاقه‏ پدر به یوسف بى دلیل نبود، بلکه به خاطر کمالات او بود، ولى برادران احساس تبعیض کردند و خیال کردند علاقه‏ بى‏ دلیل است و همین احساس، آنان را به توطئه وادار کرد) «احبّ الى ابینا... اقتلوا»*
3- از منظر کوته نظران، حذف فیزیکى رقیب بهترین راه است. «اقتلوا یوسف»*
4- حسادت، انسان را تا برادرکشى سوق مى‏ دهد. «اقتلوا یوسف»
5 - گناهکاران یکدیگر را در انجام گناه وسوسه کرده و از همداستانى با یکدیگر نیرو مى‏ گیرند. (برادران به یکدیگر دستور بکشید و بیفکنید مى‏ دادند) «اقتلوا... او اطرحوه»*
6- انسان، خواهان محبوبیّت است و کمبود محبّت مایه‏ بزرگ ‏ترین خطرات و انحرافات است. «یخل لکم وجه ابیکم»
7- حسودان گمان مى‏ کنند که: از دل برود هر آنچه از دیده برفت. «اقتلوا یوسف... یخل لکم وجه ابیکم» (برادران گمان مى ‏کردند اگر پدر یوسف را نبیند، از فکر یوسف بیرون خواهد رفت و تمام فکرش در ما متمرکز خواهد شد)*
8 - با اینکه قرآن راه کسب محبوبیّت را ایمان و عمل صالح معرّفى مى ‏کند؛ «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرّحمن ودّا»، امّا شیطان، راه محبوب شدن را برادرکشى ترسیم مى‏ کند. «اقتلوا... یخل لکم وجه ابیکم »
9- حسود خیال مى ‏کند با نابود کردن دیگران، نعمت ‏ها براى او مى‏ شود. «اقتلوا ... یخل لکم وجه ابیکم »
10- شیطان با وعده‏ توبه در آینده، راه گناه امروز را باز مى‏ کند. «و تکونوا من بعده قوماً صالحین »
11- علم و آگاهى، همیشه عامل دورى از انحراف نیست. برادران با آنکه قتل یا تبعید یوسف را بد مى‏ دانستند؛ «تکونوا من بعده قوماً صالحین» امّا اقدام کردند.
12- سخن از توبه قبل از انجام گناه، فریب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. (برادران به یکدیگر مى ‏گفتند: شما یوسف را نابود کنید بعد با توبه از افراد صالح مى‏ شویم) «تکونوا من بعده قوماً صالحین»*

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:44

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی