display result search
منو
تفسیر آیه 8 سوره یوسف

تفسیر آیه 8 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 249 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 8

إِذْ قَالُواْ لَیُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى‏ أَبِینَا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِى ضَلَلٍ مُّبِینٍ‏

ترجمه

آنگاه که (برادران او) گفتند: همانا یوسف و برادرش (بنیامین) نزد پدرمان از ما که گروهى نیرومند هستیم محبوب‏ ترند. همانا پدرمان (در این علاقه به آن دو) در گمراهى روشنى است.


«عُصبة» به گروه متحد و قوى مى ‏گویند زیرا با وحدت و همبستگى همچون «اعصاب» یک بدن، از همدیگر حمایت مى‏ کنند.
دو نفر از پسران حضرت یعقوب، (یوسف و بنیامین) از یک مادر و بقیه از مادرى دیگر بودند. علاقه پدر به یوسف، به دلیل خردسال بودن یا به دلیل کمالاتى که داشت، موجب حسادت برادران شده بود. آنها علاوه بر حسادت با گفتن: «و نحن عصبة» نشان دادند که دچار غرور و تکبّر شده و در اثر این غرور و حسد، پدر را متّهم به اشتباه و انحراف در مهر ورزى به فرزندان مى‏ کنند.
افرادى در جامعه، به جاى آنکه خود را بالا ببرند، بزرگان را پایین مى ‏آورند. چون خود محبوب نیستند، محبوب‏ ها را مى‏ شکنند.
فرق است میان تبعیض و تفاوت. تبعیض؛ برترى دادن بدون دلیل است. ولى تفاوت؛ برترى بر اساس لیاقت است. مثلاً نمره ‏هاى یک معلّم، تفاوت دارد، ولى این تفاوت حکیمانه است، نه ظالمانه.
علاقه‏ حضرت یعقوب به یوسف، حکیمانه بود نه ظالمانه، ولى برادران یوسف، این علاقه را بى‏دلیل پنداشتند و گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبین»
گاهى علاقه زیاد، سبب دردسر مى‏ شود؛ یعقوب، یوسف را خیلى دوست داشت و همین امر موجب حسادت برادران و افکندن یوسف در چاه شد. چنانکه علاقه زلیخا به یوسف، به زندانى شدن یوسف انجامید.
لذا زندان‏بان که شیفته اخلاق یوسف شده بود، وقتى به او گفت: من تو را دوست دارم. یوسف گفت: مى‏ ترسم این دوستى نیز بلائى بدنبال داشته باشد.

پیام ها

1- حسادت موجب مى‏ گردد افراد بزرگسال سن و شخصیّت خود را فراموش کرده و با کودکان کینه توزى کنند. (با توجّه به اینکه یوسف کوچک‏ تر بود، بزرگترها به او حسادت ورزیدند) «لیوسف... احبّ الى ابینا»*
2- اگر فرزندان احساس تبعیض کنند، آتش حسادت در میان آنان شعله ‏ور مى‏ شود. «احبّ الى ابینا منّا»
3- عشق و علاقه به محبوب شدن، در نهاد هر انسانى وجود دارد. انسان‏ ها از کم ‏توجّهى و بى‏ مهرى به خود، رنج مى ‏برند. «احبّ الى ابینا»
4- حضرت یعقوب به همه فرزندان محبّت داشت. «احبّ الى ابینا منّا» (برادران مى‏ گفتند: یوسف محبوب‏ تر است، یعنى ما نیز محبوب هستیم)*
5 - زور وقدرت، محبّت نمى‏ آورد. (برادران قدرت داشتند، ولى محبوب نبودند) «لیوسف... احبّ... و نحن عصبة»
6- با هم بودن موجب احساس نیرومندى و قدرت مى‏ شود. «نحن عصبة»*
7- گروه‏گرایى، اگر بدون رهبرى صحیح و خداپسندانه باشد، عوامل سقوط را سریع تر فراهم مى‏ کند. («و نحن عصبة» نشان انسجام است، ولى انسجامى رها و بدون رهبرى صحیح)*
8 - انسان براى ارتکاب خطا و گناه، اوّل خود را توجیه و کار خود را تئوریزه مى ‏کند. (برادران هم خود را متّحد و قوى مى‏ دانند، «و نحن عصبة» و هم پدر را منحرف، «انّ ابانا لفى ضلال» و با این دلیل، حسادت خود را توجیه مى‏کنند.)*
9- جوانان نوعاً خود را عقل کل دانسته و به نظرات پدران کمتر اهمیّت مى‏ دهند. «نحن عصبة انّ ابانا لفى ضلال مبین»*
10- احساس قدرت و نیرومندى، عقل را کور مى‏کند. «نحن عصبة انّ ابانا لفى ضلال مبین»*
11- معیارهاى نادرست، نتایج نادرست به دنبال دارد. (اگر معیار فقط قدرت و تعداد شد، نتیجه ‏اش نسبت انحراف به اقلّیت مى‏ شود.) «انّ ابانا لفى ضلال مبین»*
12- خودخواهان عوامل ناکامى را به جاى آن که در خود جستجو کنند به دیگران نسبت مى ‏دهند. «انّ ابانا لفى ضلال مبین» (به جاى آنکه بگویند ما حسودیم، گفتند: پدر ما منحرف است)*
13- حسادت، مرز نبوّت واُبوّت (پیامبرى و پدرى) را نیز مى‏ شکند و فرزندان به پیامبرى که پدرشان است، نسبت انحراف و بى ‏عدالتى مى‏ دهند. «انّ ابانا لفى ضلال مبین»
14- غفلت انسان ممکن است به جایى برسد که در عین انحراف و خطاکارى خود دیگران را خطاکار قلمداد کند. (برادران یوسف به جاى آنکه خود را حسود و توطئه‏ گر بدانند، پدر را منحرف دانستند) «انّ ابانا لفى ضلال مبین»*


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:45

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی