display result search
منو
تفسیر آیه 119 سوره هود

تفسیر آیه 119 سوره هود

  • 1 تعداد قطعات
  • 2 دقیقه مدت قطعه
  • 204 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود- آیه 119

إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ

ترجمه

مگر کسى که پروردگارت به او رحم کند، و (خداوند) براى همین (رحمت) مردم را آفرید، و فرمان پروردگارت صادر شده که دوزخ را از جنّ و انس پر خواهد کرد.



بعضى گفته ‏اند: معناى آیه این است که مردم دائماً اختلاف دارند، مگر کسانى که در سایه‏ لطف و رحمت الهى، گرفتار اختلاف نشوند و خدا براى همین وحدت کلمه، آنان را آفرید.
فلسفه‏ آفرینش انسان، در آیات قرآن با عناوین مختلفى مطرح شده است:
در یک جا مى‏ خوانیم: «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون» که دلیل آفرینش جنّ و انسان، عبادت آنها دانسته شده است.
در جاى دیگرى مى‏ فرماید: «الذى خلق الموت و الحیاة لیبلوکم ایّکم احسن عملا» یعنى خداوند، مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید.
و در آیه‏ فوق نیز آمده است: «لذلک خلقهم» یعنى ما انسان‏ ها را آفریدیم تا مشمول رحمت خویش نماییم.
در ظاهر به نظر مى ‏رسد که فلسفه آفرینش انسان، سه عنوان متفاوت یعنى: عبادت، آزمایش و رحمت است. امّا با کمى دقّت نظر متوجّه مى‏ شویم که هر سه موضوع داراى یک نقطه‏ مشترک هستند و آن تکامل روحى و معنوى انسان‏ه است.
در آیه‏ قبل آمد که انسان آزاد است و در آخر این آیه مى ‏فرماید: ما حتماً دوزخ را از انسان و جنّ پر مى ‏کنیم. آنچه از جمع بین این دو آیه فهمیده مى ‏شود، این است که انسان در انتخاب راه آزاد است، ولى به خاطر پذیرش راه باطل، جهنّمى مى‏ شود.
در روایات متعدّد آمده است که نمونه‏ روشن اختلاف مردم، مسأله‏ رهبرى معصوم است که طبیعتاً به جز آن گروه که مشمول رحمت الهى و در خط اهل ‏بیت‏ و پیشوایان معصوم قرار گرفته ‏اند، بقیه‏ مردم منحرف شده ‏اند.
امام صادق‏ (ع) فرمود: خدا انسان را آفرید تا کارهایى انجام دهد و مستحقّ رحمت شود.

پیام ها
1- تنها راه برچیده شدن اختلافات، لطف و رحمت الهى است.«الاّ مَن رحم ربّک»
2- عامل وحدت، فقط امدادهاى الهى است و محورهاى دنیوى و مادّى، امورى فانى، مقطعى، یک بعدى و خیالى‏ اند. «الاّ مَن رحم ربّک»
3- فلسفه‏ خلقت بشر، پذیرش و دریافت رحمت الهى است.«و لذلک خلقهم»
4- خداوند قوانین و سنّت‏ هایى را بر خود لازم کرده است.«و تمّت کلمة ربک»
5 - قهر حتمى الهى، بعد از لطف او و فرستادن انبیا و کتب و موعظه و هشدار و مهلت دادن مطرح است. «رحم ربک... لاملأنّ جهنّم»
6- خداوند با قرار دادن فطرت و عقل از درونِ انسان و ارسال انبیا و کتب آسمانى از بیرون، حجّت را بر مردم تمام کرده است. «و تمّت کلمة ربّک»
7- جهنّم محدودیّت دارد. «لاملأنّ جهنّم»
8 - جنّ نیز مانند انسان، داراى تکلیف و کیفر وپاداش است. «من الجنّة والناس»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 2:23

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی