- 2191
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 75 سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس- آیه 75
ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَى وَهَرُونَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِیْهِ بَِایَتِنَا فَاسْتَکْبَرُواْ وَکَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِینَ
ترجمه
سپس بعد از آنان، موسى و هارون را همراه با معجزات خویش، به سوى فرعونِ و سران قومش فرستادیم، امّا آنان که گروهى تبهکار بودند، استکبار ورزیدند (و دعوت پیامبران را نپذیرفتند).
مراد از «مَلأ»، چهره هاى چشم پُرکن مثل کاخ نشینان و درباریان است که اطرافیان فرعون محسوب مى شدند. فرعون جامعه را به دو دسته کاخ نشینِ قبطى و محرومینِ سبطى تقسیم کرده بود و یک گروه را به بردگى کشیده بود و گروه دیگر کاخ نشینان بودند. «و جعل اهلها شیعاً یستضعف طائفةً منهم»
جرم بزرگ فرعون، ادّعاى خدایى او، «أنا ربّکم الأعلى» و کشتن کودکان بى گناه و زنده نگه داشتن دختران براى کنیزى بود. «سنقّتل ابنائهم و نستحیى نساءهم»
پیام ها
1- مبارزه با طاغوت، اوّلین وظیفه انبیاست. زیرا مبارزه با علّت فساد مهم تر از معلولِ آن است. «فرعون و ملائه»
2- آنجا که بافت جامعه، قومى و قبیله اى بوده، پیامبران سراغ اقوام مى رفتند، امّا آنجا که تشکیلات و نظام داشته، سراغ ریشه ها مى رفتند. «الى فرعون و ملائه»
3- طاغوت ها، قدرت خود را از یاران و اطرافیان دارند وگرنه خود از درون پوکند. «وملائه»
4- انبیا معجزه داشتند. «بعثنا... بایاتنا»
5 - همواره فرعون ها و طاغوت ها در برابر انبیا ایستاده اند. «بعثنا... فاستکبروا»
6- آنان که به گناه عادت کنند، براحتى راه انبیا را نمى پذیرند. «کانواقوماً مجرمین»
قرآن درباره گروهى از انبیا کلمه «الى قومهم» بکار برده است، ولى درباره حضرت موسى «اذهب الى فرعون» آورده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَى وَهَرُونَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِیْهِ بَِایَتِنَا فَاسْتَکْبَرُواْ وَکَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِینَ
ترجمه
سپس بعد از آنان، موسى و هارون را همراه با معجزات خویش، به سوى فرعونِ و سران قومش فرستادیم، امّا آنان که گروهى تبهکار بودند، استکبار ورزیدند (و دعوت پیامبران را نپذیرفتند).
مراد از «مَلأ»، چهره هاى چشم پُرکن مثل کاخ نشینان و درباریان است که اطرافیان فرعون محسوب مى شدند. فرعون جامعه را به دو دسته کاخ نشینِ قبطى و محرومینِ سبطى تقسیم کرده بود و یک گروه را به بردگى کشیده بود و گروه دیگر کاخ نشینان بودند. «و جعل اهلها شیعاً یستضعف طائفةً منهم»
جرم بزرگ فرعون، ادّعاى خدایى او، «أنا ربّکم الأعلى» و کشتن کودکان بى گناه و زنده نگه داشتن دختران براى کنیزى بود. «سنقّتل ابنائهم و نستحیى نساءهم»
پیام ها
1- مبارزه با طاغوت، اوّلین وظیفه انبیاست. زیرا مبارزه با علّت فساد مهم تر از معلولِ آن است. «فرعون و ملائه»
2- آنجا که بافت جامعه، قومى و قبیله اى بوده، پیامبران سراغ اقوام مى رفتند، امّا آنجا که تشکیلات و نظام داشته، سراغ ریشه ها مى رفتند. «الى فرعون و ملائه»
3- طاغوت ها، قدرت خود را از یاران و اطرافیان دارند وگرنه خود از درون پوکند. «وملائه»
4- انبیا معجزه داشتند. «بعثنا... بایاتنا»
5 - همواره فرعون ها و طاغوت ها در برابر انبیا ایستاده اند. «بعثنا... فاستکبروا»
6- آنان که به گناه عادت کنند، براحتى راه انبیا را نمى پذیرند. «کانواقوماً مجرمین»
قرآن درباره گروهى از انبیا کلمه «الى قومهم» بکار برده است، ولى درباره حضرت موسى «اذهب الى فرعون» آورده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است