- 3241
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 38 سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 38
أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَیهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صَدِقِینَ
ترجمه
بلکه مى گویند: قرآن را بافته (و به دروغ به خدا نسبت داده) است. بگو: اگر راست مى گویید (که قرآن، سخن بشر است، نه کلام خدا)، پس سوره اى همانند آن بیاورید و هر که را غیر از خدا مى توانید به یارى بخوانید؟
قرآن چندین بار بر معجزه بودن کلام الهى و عجز جنّ و انس از آوردن مثل آن و به آوردن نظیر قرآن، یا حتّى آیه اى همانند آن، تحدّى و مبارزه طلبیده است، از جمله در آیه 13 سورهى هود. از طرفى با اینکه در طول قرنها، میلیونها مخالف براى تضعیف قرآن و شکست اسلام، فعالیّتهاى بسیارى داشته و دارند، لیکن این نداى مبارزه خواهانه قرآن، تاکنون بىپاسخ مانده و تا قیامت بى جواب خواهد ماند.
امتیازاتِ قرآن
چون سخن از تحدّى قرآن است، به گوشهاى از امتیازات این معجزهى جاودان الهى اشاره مىشود:
1- گنجاندن معارفى بلند در کلماتى کوتاه: مثلاً در مورد زن و مرد تعبیر مىکند، «هنّ لباس لکم و انتم لباسٌ لهنّ» زنان لباس شما و شما لباس آنها هستید. براى بیان سستى قدرتهاى غیر الهى، آنها را به خانهى عنکبوت تشبیه مى کند. و یا اینکه از آفریدن یک پشه آنان را ناتوان مىداند. «لن یخلقوا ذباباً»
2- شیرینى کلام و نفوذ: هزار بار هم خوانده شود کهنه نمىشود، بلکه هر بار نکتهاى به دست مىآید.
3- آهنگ و موسیقى کلام: طنین و آهنگ کلمات آن، مخصوص است و اگر آیه اى از قرآن در میان سخنان هر عرب زبان، یا در میانِ روایات باشد، مشخّص است.
4- جامعیّت قرآن: از برهان تا مثل، از دنیا تا آخرت و نیز مسائل خانوادگى، حقوقى، سیاسى، نظامى، اخلاقى، تاریخى و ... را دربردارد.
5 - واقعگرایى: محتواى آن مبتنى بر حدس و گمان نیست. حتى داستان هایش مستند و واقعى است.
6- همه گیر و جهانى: مردم در هر سطح و هر کجا باشند، از آن بهره مى برند و قرآن به صورت کتاب تخصّصى نیست.
7- ابدى: هر چه از عمر بشر و علوم مى گذرد، اسرار بیشترى از قرآن کشف مىشود.
8 - رشد فزاینده: با داشتن بیشترین دشمن و ضربات فراوان، بیشترین رشد را در طول عمر خود داشته است.
9- معجزهاى در دست: این معجزه در دست همه است و از نوع سخن و کلمه است که در اختیار همه است.
10- هم معجزه و هم کتاب دستور و قانون است.
11- از فردى درس نخوانده و در منطقه اى محروم از سواد است.
12- چیزى به آن افزوده یا از آن کاسته نشده است و مصون از تحریف است.
پیام ها
1- قرآن براى اثبات اعجاز خود، سادهترین راه را مطرح مىکند که دعوت از مردم براى آوردن سوره اى مثل آن است. «فأتوا بسورة مثله»
2- نه تنها کلّ قرآن، بلکه حتّى یک سوره از آن هم معجزه است. «بسورةٍ»
3- قرآن براى مبارزه طلبى، تخفیف هم داده و به آوردنِ یک سوره مثل قرآن هم قانع است. «بسورةٍ»
4- مبارزه طلبى قرآن، مخصوص زمان و مکان معیّنى نیست، تا قیامت، تا پایان عمر بشر و در همه جاى زمین، این درخواست مطرح است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه»
5 - مبارزه طلبى قرآن، مخصوص عوام نیست، بلکه همهى حقوقدانان، ادیبان و نوابغ و... را به مبارزه مى طلبد. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه»
6- در این مبارزه طلبى، امکانات و نفرات خاصّى را تعیین نکرده است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه»
7- در این مبارزه طلبى، تحریک هم کرده است. «ان کنتم صادقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَیهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صَدِقِینَ
ترجمه
بلکه مى گویند: قرآن را بافته (و به دروغ به خدا نسبت داده) است. بگو: اگر راست مى گویید (که قرآن، سخن بشر است، نه کلام خدا)، پس سوره اى همانند آن بیاورید و هر که را غیر از خدا مى توانید به یارى بخوانید؟
قرآن چندین بار بر معجزه بودن کلام الهى و عجز جنّ و انس از آوردن مثل آن و به آوردن نظیر قرآن، یا حتّى آیه اى همانند آن، تحدّى و مبارزه طلبیده است، از جمله در آیه 13 سورهى هود. از طرفى با اینکه در طول قرنها، میلیونها مخالف براى تضعیف قرآن و شکست اسلام، فعالیّتهاى بسیارى داشته و دارند، لیکن این نداى مبارزه خواهانه قرآن، تاکنون بىپاسخ مانده و تا قیامت بى جواب خواهد ماند.
امتیازاتِ قرآن
چون سخن از تحدّى قرآن است، به گوشهاى از امتیازات این معجزهى جاودان الهى اشاره مىشود:
1- گنجاندن معارفى بلند در کلماتى کوتاه: مثلاً در مورد زن و مرد تعبیر مىکند، «هنّ لباس لکم و انتم لباسٌ لهنّ» زنان لباس شما و شما لباس آنها هستید. براى بیان سستى قدرتهاى غیر الهى، آنها را به خانهى عنکبوت تشبیه مى کند. و یا اینکه از آفریدن یک پشه آنان را ناتوان مىداند. «لن یخلقوا ذباباً»
2- شیرینى کلام و نفوذ: هزار بار هم خوانده شود کهنه نمىشود، بلکه هر بار نکتهاى به دست مىآید.
3- آهنگ و موسیقى کلام: طنین و آهنگ کلمات آن، مخصوص است و اگر آیه اى از قرآن در میان سخنان هر عرب زبان، یا در میانِ روایات باشد، مشخّص است.
4- جامعیّت قرآن: از برهان تا مثل، از دنیا تا آخرت و نیز مسائل خانوادگى، حقوقى، سیاسى، نظامى، اخلاقى، تاریخى و ... را دربردارد.
5 - واقعگرایى: محتواى آن مبتنى بر حدس و گمان نیست. حتى داستان هایش مستند و واقعى است.
6- همه گیر و جهانى: مردم در هر سطح و هر کجا باشند، از آن بهره مى برند و قرآن به صورت کتاب تخصّصى نیست.
7- ابدى: هر چه از عمر بشر و علوم مى گذرد، اسرار بیشترى از قرآن کشف مىشود.
8 - رشد فزاینده: با داشتن بیشترین دشمن و ضربات فراوان، بیشترین رشد را در طول عمر خود داشته است.
9- معجزهاى در دست: این معجزه در دست همه است و از نوع سخن و کلمه است که در اختیار همه است.
10- هم معجزه و هم کتاب دستور و قانون است.
11- از فردى درس نخوانده و در منطقه اى محروم از سواد است.
12- چیزى به آن افزوده یا از آن کاسته نشده است و مصون از تحریف است.
پیام ها
1- قرآن براى اثبات اعجاز خود، سادهترین راه را مطرح مىکند که دعوت از مردم براى آوردن سوره اى مثل آن است. «فأتوا بسورة مثله»
2- نه تنها کلّ قرآن، بلکه حتّى یک سوره از آن هم معجزه است. «بسورةٍ»
3- قرآن براى مبارزه طلبى، تخفیف هم داده و به آوردنِ یک سوره مثل قرآن هم قانع است. «بسورةٍ»
4- مبارزه طلبى قرآن، مخصوص زمان و مکان معیّنى نیست، تا قیامت، تا پایان عمر بشر و در همه جاى زمین، این درخواست مطرح است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه»
5 - مبارزه طلبى قرآن، مخصوص عوام نیست، بلکه همهى حقوقدانان، ادیبان و نوابغ و... را به مبارزه مى طلبد. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه»
6- در این مبارزه طلبى، امکانات و نفرات خاصّى را تعیین نکرده است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه»
7- در این مبارزه طلبى، تحریک هم کرده است. «ان کنتم صادقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است