display result search
منو
تفسیر آیه 91 سوره توبه

تفسیر آیه 91 سوره توبه

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 256 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 91

لَّیْسَ عَلَى الضُّعَفَآءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَى‏ وَلَا عَلَى الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ مَا یُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُواْ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ مَا عَلَى الُْمحْسِنِینَ مِن سَبِیلٍ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

ترجمه
بر ناتوانان و بیماران (که نمى توانند در جهاد شرکت کنند) و تهیدستانى که چیزى براى خرج کردن (در راه جهاد) نمى ‏یابند، ایرادى نیست، به شرط آن که خیرخواه خدا و پیامبرش باشند، (و از آنچه در توان دارند مضایقه نکنند.) (زیرا) بر نیکوکاران راه سرزنش و مؤاخذه ‏اى نیست و خداوند بخشنده‏ مهربان است.

پیرمردى نابینا خدمت پیامبر آمد و عرض کرد: کسى را ندارم که دستم را گرفته و به جبهه ببرد. ناتوان و سالمندم. آیا عذرم پذیرفته است؟ پیامبر سکوت کرد، تا آنکه این آیه نازل شد.
شگفتا از عاشقان اسلام که با وجود پیرى ونابینایى، باز هم وجدانشان آرام نیست و براى ترکِ جبهه، از پیامبر سؤال مى‏ کنند!
ممکن است مراد از نادارى این باشد که آنان نمى‏ توانند بدون حضور خود در خانواده، هزینه‏ زندگى زن و فرزند خود را تأمین کنند و اگر به جبهه بروند، آنان گرسنه مى‏ مانند.
در اسلام فرمان حَرَجى و فوق طاعت نیست، اسلام انعطاف پذیر است و بن‏بست ندارد. امام صادق (ع) فرمود: هر کارى را که انسان نتواند انجام دهد، تکلیف ندارد و سپس این آیه را تلاوت فرمودند.


1- تکالیف الهى به قدر توان بشر است. «لیس على الضعفاء....حرج» (ضعیفان و بیماران که ناتوانى جسمى دارند، از جهاد با جان و فقیران که ناتوانى مالى دارند، از جهاد با مال معاف‏اند)
2- خیرخواهى هرگز ساقط نمى‏ شود، ناتوانان نیز به نحوى که مى‏ توانند حمایت کنند. حتّى نابیناى سالمند، به دعاى با زبان و قلب و خیرخواهى براى رزمندگان، موظّف است. «اذانصحوا»
3- آنان که از جهاد معذورند، ولى علاقه به آن دارند، از نیکوکارانند. «المحسنین»
4- از آنان که بدون قصور و کوتاهى و با داشتن انگیزه‏ خوب، زیانى سر زند، مؤاخذه نمى‏ شود و تاوانى نمى‏ پردازند. «ما على المحسنین من سبیل»
مثل کارمند امینى که هنگام جا به جایى پول بانک، گرفتار سارقین شود، یا باربرى که هنگام حمل بار، دچار حادثه شود. بنابراین هرگونه اقدامِ اصلاحى که با انگیزه‏ نیک و بى ‏غرضانه انجام شود و حوادث و زیان‏ هاى پیش ‏بینى نشده پیش آید، نباید تاوان پرداخت شود. در فقه نیز قاعده ‏اى به نام «احسان و نفى حَرج» مى ‏باشد.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:53

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی