- 32
- 1000
- 1000
- 1000
معامله با خدا در قاموس عاشوراییان منتظر،7
سخنرانی دکتر علی غلامی با موضوع "معامله با خدا در قاموس عاشوراییان منتظر"، جلسه هفتم: عوامل ترس در وجود انسان، سال 1402
بحث ما در باب دومین اثر گرایشی معامله با خداوند بود که اگر انسان با خداوند معامله بکند، اولین اتفاقی که در حوزه میل و رغبت و گرایش او می افتد، این است که خودش را برای خدا مخلص می کند و اخلاص باعث صاف شدن عمل او و دل او می شود. دومین اثر عبارت بود از تسلیم و رضا که خداوند یک تقدیری را برای ما در نظر می گیرد، تسلیم امر خدا می شویم و راضی می شویم به آنچه که او مقدر کرده است. سومین اثر گرایشی که شب گذشته وارد بحث شدیم رجا خائفانه است، یعنی ما به خدا امید داریم در حالی که از خداوند خوف داریم. رجا به معنای توقع و انتظار یک امر پسندیده است، به شرط اینکه انسان نشانه ها و مقدماتش رو فراهم کند. خوف هم به این معناست که یا انسان ترس و نگرانی دارد از اینکه یک امر ناگواری به وجود بیاد، حالا خطرهایی که معمولا مادی و معنوی ما را تهدید می کنند یا حالت انفعالی است که در مقابل عظمت خداوند داریم، اینکه ما از خداوند می ترسیم به این معنا نیست که خداوند یک موجود ترسناک است. عامل ترس دو چیز هست؛ یا اعمال من بد هست و من از اعمال خودم در واقع می ترسم. یا اینکه من در مقابل عظمت خداوند و ابهت خداوند دچار نوعی خوف می شوم و از هیبت خدا نگران می شوم. مراتب رجا چیست؟ این امیدی که عرض می کنم سه مرحله دارد؛ اول رجا به پاداش الهی. ما سه جور رجا داریم؛ یک ما امید داریم به اینکه خدا به ما نعمت بدهد، این پایین ترین درجه ی رجا و امید پایین ترین درجه اینه که انسان توقع نعمت دارد. دومین چیزی که ما بهش امید داریم اینه که رحمت واسعه ی الهی شامل حال ما شود. اینکه انسان امیدوار باشد به برخورداری از پاداش و نعمت الهی اصلا چیز بدی نیست خیلی هم خوبه خوب تر امید به رحمت الهیه، خوب تر امید به خود خداست. ما یک خوف ممدوح داریم و پسندیده داریم یه خوف مذموم داریم. ما تجلی خداوند را، این خلق را که می بینیم یه وقتایی دچار خوف می شویم. اگر انسان به این معنا از خداوند در این عالم خوف داشته باشد، خوف خوبی هست. ما از عظمت خدا باید بترسیم. خوف دومی که خوبه اینه که ما از حساب و کتاب خدا بترسیم، از اعمال خودمون بترسیم، این خیلی خوب است. سومین خوف ممدوح اینه که انسان به نقصان خودش نگاه بکنه در اطاعت امر الهی. این خوف ها باید عامل حرکت باشن، اگر ترسی عامل سکون و عامل وقوف بشه حتما غلطه. چهار تا ترس ناپسند ما داریم؛ یک اینکه انسان از اموری می ترسه که اصلا دفع اونا در اختیار انسان نیست. عامل سومی که ما از مرگ می ترسیم اینه که می گیم از خانواده جدا می شیم غصه می خوریم. دلیل چهارم، ترس ما از مرگ چیه؟ قیامت است.
بحث ما در باب دومین اثر گرایشی معامله با خداوند بود که اگر انسان با خداوند معامله بکند، اولین اتفاقی که در حوزه میل و رغبت و گرایش او می افتد، این است که خودش را برای خدا مخلص می کند و اخلاص باعث صاف شدن عمل او و دل او می شود. دومین اثر عبارت بود از تسلیم و رضا که خداوند یک تقدیری را برای ما در نظر می گیرد، تسلیم امر خدا می شویم و راضی می شویم به آنچه که او مقدر کرده است. سومین اثر گرایشی که شب گذشته وارد بحث شدیم رجا خائفانه است، یعنی ما به خدا امید داریم در حالی که از خداوند خوف داریم. رجا به معنای توقع و انتظار یک امر پسندیده است، به شرط اینکه انسان نشانه ها و مقدماتش رو فراهم کند. خوف هم به این معناست که یا انسان ترس و نگرانی دارد از اینکه یک امر ناگواری به وجود بیاد، حالا خطرهایی که معمولا مادی و معنوی ما را تهدید می کنند یا حالت انفعالی است که در مقابل عظمت خداوند داریم، اینکه ما از خداوند می ترسیم به این معنا نیست که خداوند یک موجود ترسناک است. عامل ترس دو چیز هست؛ یا اعمال من بد هست و من از اعمال خودم در واقع می ترسم. یا اینکه من در مقابل عظمت خداوند و ابهت خداوند دچار نوعی خوف می شوم و از هیبت خدا نگران می شوم. مراتب رجا چیست؟ این امیدی که عرض می کنم سه مرحله دارد؛ اول رجا به پاداش الهی. ما سه جور رجا داریم؛ یک ما امید داریم به اینکه خدا به ما نعمت بدهد، این پایین ترین درجه ی رجا و امید پایین ترین درجه اینه که انسان توقع نعمت دارد. دومین چیزی که ما بهش امید داریم اینه که رحمت واسعه ی الهی شامل حال ما شود. اینکه انسان امیدوار باشد به برخورداری از پاداش و نعمت الهی اصلا چیز بدی نیست خیلی هم خوبه خوب تر امید به رحمت الهیه، خوب تر امید به خود خداست. ما یک خوف ممدوح داریم و پسندیده داریم یه خوف مذموم داریم. ما تجلی خداوند را، این خلق را که می بینیم یه وقتایی دچار خوف می شویم. اگر انسان به این معنا از خداوند در این عالم خوف داشته باشد، خوف خوبی هست. ما از عظمت خدا باید بترسیم. خوف دومی که خوبه اینه که ما از حساب و کتاب خدا بترسیم، از اعمال خودمون بترسیم، این خیلی خوب است. سومین خوف ممدوح اینه که انسان به نقصان خودش نگاه بکنه در اطاعت امر الهی. این خوف ها باید عامل حرکت باشن، اگر ترسی عامل سکون و عامل وقوف بشه حتما غلطه. چهار تا ترس ناپسند ما داریم؛ یک اینکه انسان از اموری می ترسه که اصلا دفع اونا در اختیار انسان نیست. عامل سومی که ما از مرگ می ترسیم اینه که می گیم از خانواده جدا می شیم غصه می خوریم. دلیل چهارم، ترس ما از مرگ چیه؟ قیامت است.
تاکنون نظری ثبت نشده است