- 28
- 1000
- 1000
- 1000
تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله، جلسه دوازدهم
سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی با موضوع «تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله»، جلسه دوازدهم: عبودیت، سال 1402
خدای متعال و حضرت ختمیمرتبت، برای تشکیل یک جامعه آرمانی که مصداق بهشت باشد از همین دنیا، بر همین نشئه ارکان و برنامههایی را ارائه کردند. اعتقادات دارد، احکام دارد، آداب دارد و اسباب موفقیت، اسباب سعادت، همه تنظیمشده بهاصطلاح قرآن در این قول ثقیل و خدای متعال این را تبیین کرده در قرآن و در سنت نبوی و اسمش را گذاشته قول فصل؛ یعنی دیگر رودست ندارد، قول فصل یعنی حرف نهایی.
فصل الخطاب. یکی از اوصاف قرآن همین است که خدای متعال فرموده است اینکه من بهاندازه قرآن با شما حرف زدم، این هم فصل الخطاب است و هم هزل و سرگرمی و شوخی و اینجور چیزها نیست. «إنّه قَوْلٌ فَصْلٌ وَ ما هُوَ بِالْهَزْلِ». هزل در شأن خدا نیست، کجا رسد که بهاندازه قرآن باشد.
حضرت ختمیمرتبت هم اینهمه... مخصوصاً این عرض را کنم خدمت شما که ثواب محیرالعقولی دارد صلوات! میدانید هرکجا که ثواب خاصی وارد شده است، این ثواب خاص حتماً یک اثر خاصی دارد. تأکید خاصی که اگر شده، حساسیتی که نشان دادهشده در مفاهیم دینی، جاهای خاصی دین ما حساسیت نشان داده.
من عرض کنم که اگر کسی بخواهد زیباییهای دین ما را متوجه شود، باید ببیند کجاها حساسیت نشان دادند. آن زیبایی دین را نشان میدهد. مقایسههای خوبی در بین مفاهیم دینی صورت گرفته؛ « فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» مقایسه است؛ یعنی اگر رهبریت صالح نباشد، در 23 سال هیچ کاری برای ما نکردی. این قولش یک مقایسه است. یا امربهمعروف و نهی از منکر؛ ذائقه جامعه جوری باشد که اعتراض کنند، هرکجا بیعدالتی دیده است، هرکجا ناهنجاری دیده است، هرکجا سوء تدبیری دیده است، هرکجا سوء مدیریتی دیده است، هرکجا اضاعه حقی دیده است؛ اگر این نباشد، در افراد و فرهنگ جامعه و مدنیت جامعه، این جامعه مرده است.
اصلاً قوام جامعه به این است که ما حساسیت داشته باشیم و مسئولیت اجتماعی داشته باشیم. « لکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» باشیم؛ یعنی همه احساس مسئولیت کنند و هیچکس نگوید که به من ربطی ندارد و کسی هم نگوید به تو ربطی ندارد. همه ما به هم ربط داریم، همه ما نسبت به همدیگر ولایت داریم.
خدای متعال و حضرت ختمیمرتبت، برای تشکیل یک جامعه آرمانی که مصداق بهشت باشد از همین دنیا، بر همین نشئه ارکان و برنامههایی را ارائه کردند. اعتقادات دارد، احکام دارد، آداب دارد و اسباب موفقیت، اسباب سعادت، همه تنظیمشده بهاصطلاح قرآن در این قول ثقیل و خدای متعال این را تبیین کرده در قرآن و در سنت نبوی و اسمش را گذاشته قول فصل؛ یعنی دیگر رودست ندارد، قول فصل یعنی حرف نهایی.
فصل الخطاب. یکی از اوصاف قرآن همین است که خدای متعال فرموده است اینکه من بهاندازه قرآن با شما حرف زدم، این هم فصل الخطاب است و هم هزل و سرگرمی و شوخی و اینجور چیزها نیست. «إنّه قَوْلٌ فَصْلٌ وَ ما هُوَ بِالْهَزْلِ». هزل در شأن خدا نیست، کجا رسد که بهاندازه قرآن باشد.
حضرت ختمیمرتبت هم اینهمه... مخصوصاً این عرض را کنم خدمت شما که ثواب محیرالعقولی دارد صلوات! میدانید هرکجا که ثواب خاصی وارد شده است، این ثواب خاص حتماً یک اثر خاصی دارد. تأکید خاصی که اگر شده، حساسیتی که نشان دادهشده در مفاهیم دینی، جاهای خاصی دین ما حساسیت نشان داده.
من عرض کنم که اگر کسی بخواهد زیباییهای دین ما را متوجه شود، باید ببیند کجاها حساسیت نشان دادند. آن زیبایی دین را نشان میدهد. مقایسههای خوبی در بین مفاهیم دینی صورت گرفته؛ « فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» مقایسه است؛ یعنی اگر رهبریت صالح نباشد، در 23 سال هیچ کاری برای ما نکردی. این قولش یک مقایسه است. یا امربهمعروف و نهی از منکر؛ ذائقه جامعه جوری باشد که اعتراض کنند، هرکجا بیعدالتی دیده است، هرکجا ناهنجاری دیده است، هرکجا سوء تدبیری دیده است، هرکجا سوء مدیریتی دیده است، هرکجا اضاعه حقی دیده است؛ اگر این نباشد، در افراد و فرهنگ جامعه و مدنیت جامعه، این جامعه مرده است.
اصلاً قوام جامعه به این است که ما حساسیت داشته باشیم و مسئولیت اجتماعی داشته باشیم. « لکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» باشیم؛ یعنی همه احساس مسئولیت کنند و هیچکس نگوید که به من ربطی ندارد و کسی هم نگوید به تو ربطی ندارد. همه ما به هم ربط داریم، همه ما نسبت به همدیگر ولایت داریم.
تاکنون نظری ثبت نشده است