سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع «ریشه ناامیدی»، سال 1391
اهمیت گناه یأس، درمان و ریشه ی آن بحث مفصلی دارد. در دین ما یأس آتش است. منتها آتش بعضی چیزها را میسوزاند و بعضی چیزها را نمی سوزاند. ممکن است که آهن داغ بشود ولی نمی سوزد ولی پنبه میسوزد. یأس همه چیز انسان را میسوزاند. اگر انسان نابغه، تاجر یا خلبان یا در هر شغلی که باشد و یأس بر او حاکم بشود، همه چیزش میسوزد. پس یأس آتشی است که همه چیز را میسوزاند. یأس مرگ همه ی ترقی هاست.
از نگاه قرآن دو تعبیر در مورد یأس وجود دارد؛ خدا می فرماید که جز کفار و منحرفین کسی ناامید نمی شود. کفار کسانی هستند که دین ندارند و منحرفین کسانی هستند که از نظر اعتقادی کج میروند. پس اگر کسی مأیوس شد معلوم میشود که از نظر ایمانی کم آورده است. در قرآن کلمه ی عُسر، دوازده بار آمده ولی کلمه ی یُسر، سی و شش بار آمده است. در قرآن داریم: همانا با هر سختی آسانی است و هر با آسانی سختی است و در آیه ی دیگر داریم: بزودی می آید بعد از سختی آسانی یعنی در هر تنگنایی سه تا فراخی وجود دارد. حضرت امیرالمومنین می فرماید: قبل و بعد هر چیزی و با هر چیزی، خدا را می بینم. در قرآن دو نوع گناه داریم:کبیره و صغیره. خدا می فرماید: اگر شما از گناهان بزرگ دوری کنید، گناهان کوچک را می بخشم. شهید دستغیب کتابی بنام گناهان کبیره دارد. همه ی کتاب ها، اولین گناه کبیره را یأس می نامند. زیرا یأس خطرناک است. یأس مرگ انسانیت است. فردی که مأیوس است ممکن است که نفس بکشد ولی مرده است.
در زمان طاغوت همه می گفتند که کسی حریف شاه نمی شود زیرا شاه قوای مسلح دارد و با امریکا دست دارد. بعضی می گفتند که نمی شود شاه را از مملکت بیرون کرد. امام آمد و گفت که شاه باید برود و امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. یعنی یک انسان امیدوار آمد و همه ی مرده ها را زنده کرد. وقتی مطهری را شهید کردند همه بُهت زده شدند ولی امام فرمود: بُکشید ما را، ما زندهتر میشویم. وقتی امام به ترکیه تبعید شد، مسئولین امنیت ترکیه خواستند امام را بترسانند. امام را به میدانی بردند و گفتند که چهل نفر از علمای ترکیه که در مورد دولت حرف میزدند، در این محل اعدام شده اند. امام فرمود: ما هم باید در ایران کاری بکنیم که شهید بشویم.
قرآن می فرماید: بعضی ها شایع می کردند که دشمنان علیه شما جمع شده اند ولی ایمان آنها زیادتر می شد. آقایی به گدایی پول داد و فردی به او گفت به این گدا پول ندهید زیرا معتاد است. آن آقا برگشت و مقدار دیگری پول به گدا داد و گفت: چون معتاد است خرج او بیشتر است. ما باید دشمن را مأیوس کنیم. مقام معظم رهبری فرموده اند که الان هدف دشمن مأیوس کردن مردم است.
اهمیت گناه یأس، درمان و ریشه ی آن بحث مفصلی دارد. در دین ما یأس آتش است. منتها آتش بعضی چیزها را میسوزاند و بعضی چیزها را نمی سوزاند. ممکن است که آهن داغ بشود ولی نمی سوزد ولی پنبه میسوزد. یأس همه چیز انسان را میسوزاند. اگر انسان نابغه، تاجر یا خلبان یا در هر شغلی که باشد و یأس بر او حاکم بشود، همه چیزش میسوزد. پس یأس آتشی است که همه چیز را میسوزاند. یأس مرگ همه ی ترقی هاست.
از نگاه قرآن دو تعبیر در مورد یأس وجود دارد؛ خدا می فرماید که جز کفار و منحرفین کسی ناامید نمی شود. کفار کسانی هستند که دین ندارند و منحرفین کسانی هستند که از نظر اعتقادی کج میروند. پس اگر کسی مأیوس شد معلوم میشود که از نظر ایمانی کم آورده است. در قرآن کلمه ی عُسر، دوازده بار آمده ولی کلمه ی یُسر، سی و شش بار آمده است. در قرآن داریم: همانا با هر سختی آسانی است و هر با آسانی سختی است و در آیه ی دیگر داریم: بزودی می آید بعد از سختی آسانی یعنی در هر تنگنایی سه تا فراخی وجود دارد. حضرت امیرالمومنین می فرماید: قبل و بعد هر چیزی و با هر چیزی، خدا را می بینم. در قرآن دو نوع گناه داریم:کبیره و صغیره. خدا می فرماید: اگر شما از گناهان بزرگ دوری کنید، گناهان کوچک را می بخشم. شهید دستغیب کتابی بنام گناهان کبیره دارد. همه ی کتاب ها، اولین گناه کبیره را یأس می نامند. زیرا یأس خطرناک است. یأس مرگ انسانیت است. فردی که مأیوس است ممکن است که نفس بکشد ولی مرده است.
در زمان طاغوت همه می گفتند که کسی حریف شاه نمی شود زیرا شاه قوای مسلح دارد و با امریکا دست دارد. بعضی می گفتند که نمی شود شاه را از مملکت بیرون کرد. امام آمد و گفت که شاه باید برود و امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. یعنی یک انسان امیدوار آمد و همه ی مرده ها را زنده کرد. وقتی مطهری را شهید کردند همه بُهت زده شدند ولی امام فرمود: بُکشید ما را، ما زندهتر میشویم. وقتی امام به ترکیه تبعید شد، مسئولین امنیت ترکیه خواستند امام را بترسانند. امام را به میدانی بردند و گفتند که چهل نفر از علمای ترکیه که در مورد دولت حرف میزدند، در این محل اعدام شده اند. امام فرمود: ما هم باید در ایران کاری بکنیم که شهید بشویم.
قرآن می فرماید: بعضی ها شایع می کردند که دشمنان علیه شما جمع شده اند ولی ایمان آنها زیادتر می شد. آقایی به گدایی پول داد و فردی به او گفت به این گدا پول ندهید زیرا معتاد است. آن آقا برگشت و مقدار دیگری پول به گدا داد و گفت: چون معتاد است خرج او بیشتر است. ما باید دشمن را مأیوس کنیم. مقام معظم رهبری فرموده اند که الان هدف دشمن مأیوس کردن مردم است.
کاربر مهمان
کاربر مهمان