- 19177
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 51 و 52 سوره قلم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قلم- آیه 51 و 52
وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُواْ الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ
ترجمه
و نزدیک بود کسانى که کفر ورزیدند، چون قرآن را شنیدند، تو را چشم بزنند و مىگویند: او دیوانه است.
در حالى که آن قرآن جز مایه بیدارى براى جهانیان نیست.
در آغاز این سوره به تهمت جنون به رسول اللّه اشاره شد و در این آیه که پایان این سوره است به این نسبت تصریح شده است. «و یقولون انّه لمجنون»
«لیزلقونک» از ماده «زلق» به معناى لغزیدن و به زمین افتادن و کنایه از هلاکت و نابودى است.
آیه 51، بیانگر شدّت غضب کفّار است که به هنگام شنیدن آیات قرآن مىخواهند با چشمانشان تو را نابود کنند و مراد از آن، یا نابود کردن طریق چشم زخم است و یا کنایه است، همان طور که مىگوییم فلانى بانگاهش مىخواست مرا بخورد.
بغض و کینه انسان را به تضادگویى وادار مى کند. از یک سو قرآن را عظیم مى داند به نحوى که حسادتش مى خواهد پیامبر را نابود کند و از سویى دیگر او را به پریشان گویى و دیوانگى متّهم مى کند.
دشمن با دست مى جنگد، با زبان تهمت مىزند، و با چشم قصد نابودى دارد.
آغاز سوره، سخن از قلم و نوشتن بود و پایان سوره، بیدارى تمام جهانیان. شاید اشاره به این باشد که کلید بیدار شدن جهانیان، ابزار فرهنگى است.
چشم زخم
پیامبر فرمود: «انّ العین حقّ و انّها تُدخل الجمل والثور التّنور» چشم زخم حق است و به قدرى کارساز است که شتر و گاو را داخل تنور مى کند.
چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد. گاهى دوست از دوست خودش به خاطر داشتن کمالى تعجب مى کند و لذا در حدیث داریم که اگر از دوست خود چیزى دیدید که تعجب کردید، خدا را یاد کنید تا بلاى چشم زخم دفع شود و چه بسیارند کسانى که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان داده اند.
البتّه حق بودن شورى چشم به این معنا نیست که ما به بعضى افراد سوءظن داشته باشیم و آنان را متهم به چشم شورى کنیم. و یا کوتاهى هاى خودمان را در موارد مختلف به حساب چشم زخم بگذاریم. در روایات مى خوانیم: صدقه، دعا، خواندن سوره هاى ناس و فلق و امثال آن مى تواند مانع تأثیر چشم زخم شود.
پیام ها
1- کینه دشمن جدىست، باید به هوش بود. «و ان یکاد الّذین کفروا لیزلقونک»
2- قرآن، از توطئههاى دشمن پرده برمىدارد. «و ان یکادالّذین کفروا»
3- لبه تیز حمله دشمن رهبرجامعه اسلامى است. «لیزلقونک»
4- چشم زخم یک واقعیّت است. «لیزلقونک بابصارهم»
5 - در برابر تهمت به اولیاى الهى باید دفاع کرد. در برابر «یقولون انه لمجنون» خداوند فرمود: «ما انت بنعمة ربّک بمجنون»
6- قرآن، وسیله غفلت زدایى است. «ان هو الا ذکر»
7- قرآن، محدود به زمین و زمان خاصّى نیست، کتابى است جهانى و جاودانى براى همه ملتها. «ذکر للعالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُواْ الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ
ترجمه
و نزدیک بود کسانى که کفر ورزیدند، چون قرآن را شنیدند، تو را چشم بزنند و مىگویند: او دیوانه است.
در حالى که آن قرآن جز مایه بیدارى براى جهانیان نیست.
در آغاز این سوره به تهمت جنون به رسول اللّه اشاره شد و در این آیه که پایان این سوره است به این نسبت تصریح شده است. «و یقولون انّه لمجنون»
«لیزلقونک» از ماده «زلق» به معناى لغزیدن و به زمین افتادن و کنایه از هلاکت و نابودى است.
آیه 51، بیانگر شدّت غضب کفّار است که به هنگام شنیدن آیات قرآن مىخواهند با چشمانشان تو را نابود کنند و مراد از آن، یا نابود کردن طریق چشم زخم است و یا کنایه است، همان طور که مىگوییم فلانى بانگاهش مىخواست مرا بخورد.
بغض و کینه انسان را به تضادگویى وادار مى کند. از یک سو قرآن را عظیم مى داند به نحوى که حسادتش مى خواهد پیامبر را نابود کند و از سویى دیگر او را به پریشان گویى و دیوانگى متّهم مى کند.
دشمن با دست مى جنگد، با زبان تهمت مىزند، و با چشم قصد نابودى دارد.
آغاز سوره، سخن از قلم و نوشتن بود و پایان سوره، بیدارى تمام جهانیان. شاید اشاره به این باشد که کلید بیدار شدن جهانیان، ابزار فرهنگى است.
چشم زخم
پیامبر فرمود: «انّ العین حقّ و انّها تُدخل الجمل والثور التّنور» چشم زخم حق است و به قدرى کارساز است که شتر و گاو را داخل تنور مى کند.
چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد. گاهى دوست از دوست خودش به خاطر داشتن کمالى تعجب مى کند و لذا در حدیث داریم که اگر از دوست خود چیزى دیدید که تعجب کردید، خدا را یاد کنید تا بلاى چشم زخم دفع شود و چه بسیارند کسانى که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان داده اند.
البتّه حق بودن شورى چشم به این معنا نیست که ما به بعضى افراد سوءظن داشته باشیم و آنان را متهم به چشم شورى کنیم. و یا کوتاهى هاى خودمان را در موارد مختلف به حساب چشم زخم بگذاریم. در روایات مى خوانیم: صدقه، دعا، خواندن سوره هاى ناس و فلق و امثال آن مى تواند مانع تأثیر چشم زخم شود.
پیام ها
1- کینه دشمن جدىست، باید به هوش بود. «و ان یکاد الّذین کفروا لیزلقونک»
2- قرآن، از توطئههاى دشمن پرده برمىدارد. «و ان یکادالّذین کفروا»
3- لبه تیز حمله دشمن رهبرجامعه اسلامى است. «لیزلقونک»
4- چشم زخم یک واقعیّت است. «لیزلقونک بابصارهم»
5 - در برابر تهمت به اولیاى الهى باید دفاع کرد. در برابر «یقولون انه لمجنون» خداوند فرمود: «ما انت بنعمة ربّک بمجنون»
6- قرآن، وسیله غفلت زدایى است. «ان هو الا ذکر»
7- قرآن، محدود به زمین و زمان خاصّى نیست، کتابى است جهانى و جاودانى براى همه ملتها. «ذکر للعالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است