display result search
منو
تفسیر آیه 2 سوره جمعه

تفسیر آیه 2 سوره جمعه

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 501 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جمعه - آیه 2

هُوَ الَّذِى بَعَثَ فِى الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیِهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلاَلٍ مُّبِینٍ‏
ترجمه

اوست که در میان مردم درس ناخوانده، پیامبرى از خودشان مبعوث کرد تا آیات الهى را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده (از آلودگى شرک و تفرقه پاک سازد) و کتاب آسمانى و حکمت به آنان بیاموزد و همانا پیش از این در انحراف و گمراهى آشکار بودند.


کلمه «اُمّى»، منسوبِ کلمه «اُمّ» است. اطلاق این کلمه بر مردم مکّه، یا از آن جهت است که مکّه، امّ القرى‏ است، یا از آن جهت که در زبان عربى به کسانى که خواندن و نوشتن را نمى‏دانند، «اُمّى» مى‏گویند، زیرا مثل روزى هستند که از مادر متولّد شده‏اند.
در حدیثى از امام صادق‏ مى‏خوانیم: چون مردم مکّه، کتاب و رهبر آسمانى نداشتند، خداوند نسبت اُمّى به آنان داده است وگرنه برخى از آنها توان نوشتن داشتند.
«یزکّیهم»، از مصدر «تزکیه» و ریشه آن، «زکات» به معناى رشد و نموّ همراه با خیر و برکت است. یعنى پیامبر مأمور است تا اخلاق زشت را از میان مردم بردارد و اخلاق نیکو را در میان آنان رواج دهد تا به رشد و کمال رسند.
مراد از «حکمت» در اینجا همان معارف و حقایقى است که از آیات قرآن بر مى‏آید و با تغییر نگرش انسان به جهان و دادن بینش صحیح به او، زمینه‏ هاى سعادت او را فراهم مى‏ سازد. چنانکه منکران خدا مى‏گفتند: «ما هى الاّ حیاتنا الدنیا» زندگانى ما محدود به همین دنیاست. اما خداوند، حقیقت را چیز دیگرى معرفى مى‏ کند و مى‏ فرماید: «ما هذه الحیاة الدنیا الاّ لهو و لعب و ان الدار الآخرة لهى الحیوان»، این دنیا، جز بازى و سرگرمى نیست و زندگانى واقعى در آخرت است.
«حکمت»، جداى از «کتاب» نیست، بلکه یکى از اوصافِ آن است، چنانکه در جاى دیگر مى‏فرماید: «و القرآن الحکیم» و خداوند نیز، کتاب و حکمت را در کنار هم، بر پیامبر نازل کرده است: «و انزل اللّه علیک الکتاب و الحکمة». بنابراین مراد از تعلیم کتاب و حکمت که وظیفه پیامبر است، «یعلّمهم الکتاب و الحکمة» تعلیم قرآن سراسر حکمت است که به مردم بینشِ درست زندگى کردن را مى‏آموزد.
در آیه 129 سوره بقره، حضرت ابراهیم‏ (ع) از خداوند درخواست کرد که پیامبرى با چنین ویژگى‏هایى که در این آیه مطرح شده را در میان مردم مبعوث کند؛ در این آیه استجابت آن دعا را مى‏بینیم. در حدیث مى‏ خوانیم که پیامبر اکرم‏ فرمود: «أنا دعوة أبى ابراهیم» یعنى من دعاى مستجاب شده پدرم ابراهیم هستم.
در آیه قبل، سخن از خداوندِ حکیم بود، در این آیه، یکى از نشانه‏ هاى حکمت خدا، بعثت پیامبر و یکى از دلایل بعثت انبیا تعلیم حکمت به مردم معرفى شده است.
در قرآن، چهل و شش مرتبه از ضلالت و گمراهى و انحراف سخن به میان آمده و در بیشتر موارد کلمه‏ «ضلال» همراه با «مبین» آمده و گاهى نیز تعبیر به «ضلال کبیر» و «ضلال بعید» شده است؛ با یک نگاه کوتاه در مى‏یابیم که پیامبر اکرم مردم را:
از فرزند کشى به فرزند دوستى،
از جهل به علم،
از غارت اموال دیگران به ایثار و گذشت از اموال خود،
از رباخوارى به کسب و کار حلال،
از شرک به توحید،
از تفرقه به وحدت،
از خرافات به حقیقت،
از ذلّت به عزّت،
و در یک کلام، از ضلالت به هدایت رهنمون ساخت.
چنانکه جعفر بن ابیطالب، در نزد نجاشى پادشاه حبشه، در وصف پیامبر اسلام گفت: ما مردمى بودیم که بت مى‏پرستیدیم، مردار مى‏خوریم، کارهاى زشت انجام مى‏دادیم، رشته خویشاوندى را بریده بودیم، حق همسایگان را رعایت نمى‏کردیم، افراد قوى به افراد ضعیف رحم نمى‏ کردند و... تا این که خداوند پیامبرى از میان ما برانگیخت و او ما را به ارزش‏هاى انسانى فرمان داد. «و ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین»
سؤال: آیا پیامبر اسلام‏ تنها بر اُمّیین و مردم حجاز و عربها مبعوث شده است؟
پاسخ: حضرت محمّد (ص) در میان مردم مکّه ظهور کرد و دعوت خود را از آنجا آغاز نمود، ولى نامه ‏هایى که آن حضرت به پادشاهان ایران و روم و رؤساى قبایل مختلف فرستاد، بیانگر این حقیقت است که دعوت آن حضرت، محدود به جزیرةالعرب و یا قوم عرب نبوده است.


پیام ها
1- بعثت پیامبران کارى الهى است. «هو الّذى بعث»
2- بعثت پیامبران، عامل رویش، جهش و رستاخیز در همه سطوح و امور جامعه است. «بعث»
3- برخاستن پیامبر از یک جامعه امّى و آنگاه پرچمدارى علم و حکمت، یک معجزه الهى است. «بعث فى الامّیین رسولاً»
4- رهبر جامعه اسلامى باید از مردم، «رسولاً منهم» و در مردم باشد. «فى الامّیین»
5 - تلاوت قرآن، وسیله و مقدمه تزکیه و تزکیه مقدم بر تعلیم و تعلّم است «یتلوا... یزکّیهم... یعلّمهم». (چنانکه در جاى دیگر مى‏خوانیم: «اتّقوا اللّه و یعلّمکم اللّه» از خداوند پروا کنید تا خداوند، حقایقى را به شما بیاموزد).
6- تزکیه و خودسازى باید در سایه مکتب انبیا و آیات الهى باشد. (ریاضت‏ها و رهبانیت‏ هایى که در سایه تعلیم پیامبران نباشد، خود نوعى انحراف است.) «یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم»
7- تزکیه و تعلیم در رأس برنامه ‏هاى انبیاست. «یزکّیهم و یعلّمهم»
8 - در مکتب انبیا، پرورش روحى و آموزش فکرى، در کنار بینش و بصیرت مطرح است. «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة»
9- در محیط فاسد نیز مى‏ توان کار تربیتى کرد. «و ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین»
10- براى درک زحمت‏هاى پیامبران الهى، باید به وضعیّت فرهنگى و اخلاقى مردم زمان آن‏ها توجه کرد. «و ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:44

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن