- 10535
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 77 - 80 سوره واقعه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره واقعه- آیه 77 - 80
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ
فِى کِتَابٍ مَّکْنُونٍ
لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
تَنزِیلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
همانا آن قرآن کریم است.
که در کتاب محفوظى جاى دارد.
جز پاکیزگان به آن دست نزنند.
فرو آمده از سوى پروردگار جهانیان است.
ظاهراً مراد از «کتاب مکنون»، همان لوح محفوظ است، زیرا در سوره بروج آمده: «بل هو قرآن مجید فى لوح محفوظ» و در این سوره مى خوانیم: «انّه لقرآن کریم فى کتاب مکنون»
در قرآن، خداوند و آنچه مربوط به اوست، به صفت «کریم» متّصف شدهاند:
خداوند، کریم است. «ما غرّک بربّک الکریم»
قرآن، کریم است. «انّه لقرآن کریم»
رسول خدا، کریم است. «و جاءهم رسولٌ کریم»
واسطه نزول وحى (جبرئیل)، کریم است. «انه لقول رسول کریم»
حضرت على در خطبه 152 نهج البلاغه، اهل بیت را «کرائم القرآن» مى نامد.
انسان نیز به عنوان برترین مخلوق الهى، مورد کرامت است. «و لقد کرّمنا بنى آدم»
تلاوت الفاظ و فهم لغات قرآن، براى همه ممکن است، امّا تماس با روح قرآن، طهارتى مخصوص مى خواهد. «لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یُطهّرکم تطهیرا» لذا نفرمود: «لا یقرئه و لا یفهمه الاّ المطهّرون» بلکه فرمود: «لا یَمسّه الاّ المطهرون» و تماس، معناى خاص دارد. چنانکه در روایت آمده است: تنها مقرّبان درگاه الهى با قرآن تماس پیدا مى کنند.
قرآن، کریم است، زیرا:
سرچشمه آن از لوح محفوظ و کتاب مکنون است. «فى کتابٍ مکنون»
واسطه آن، فرشتگان و پیامبر و اهل بیت، همه مطهّرند. «لا یمسّه الا المطهّرون»
و هدف آن تربیت جهانیان است. «تنزیل من ربّ العالمین»
قرآن، مطهّر است، «صُحفاً مطهّرة» و تنها پاکان مىتوانند آن را مس کنند. «لا یمسّه الاّ المطهّرون»
قرآن، چنان نیست که دشمنان آنان را توصیف مىکردند. نه خیال پردازى ذهن پیامبر است، «تُملى علیه» نه افسانه و غیر واقعى، «ان هذا الاّ اساطیر الاولین» نه آموخته هایى از دیگران، «یُعلّمه بشر» و نه کار گروهى هم فکر، «أعانه علیه قوم آخرون»، بلکه از جانب پروردگار جهانیان براى رشد انسان نازل شده است. «تنزیل من ربّ العالمین»
قرآن، کلید کرامت و عزّتِ فرد و جامعه است. نگاه به آن، تلاوت آن، تدبّر در آن، حفظ آن، استدلال به آن و پندگیرى از آن مایه رشد و کرامت انسان است. «انّه لقرآن کریم»
قرآن، در مسائل فردى، خانوادگى، اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، عبادى، نظامى، اخلاقى، اعتقادى، تربیتى و فرهنگى، به انسان نور و روشنایى مى دهد. «انّه لقرآن کریم»
در قرآن، حرف سست، زشت، ناموزون و دور از منطق نیامده است. «انّه لقرآن کریم»
پیام ها
1- خداوند، براى بزرگترین سند تشریع یعنى قرآن، به بزرگترین بخش تکوین یعنى کهکشانها، سوگند یاد کرده است. «لا أقسم بمواقع النّجوم... انّه لقرآن کریم»
2- قرآن، با نهایت کرامت، معارف خود را در اختیار قرار داده و هر کس مىتواند به گونهاى از آن بهره گیرد. «انّه لقرآن کریم»
3- قرآن، تنها الفاظ و عبارات نیست، محتوایى والا دارد که در نزد خداوند محفوظ و مکنون است. «فى کتاب مکنون»
4- بهرهبردن از قرآن آدابى دارد. افراد بىوضو حق دست زدن به آن را ندارند «لا یمسّه الا المطهرون»
5 - حقایق بلند قرآن را افراد آلوده به شرک و کفر و نفاق و عناد درک نمىکنند. «لا یمسّه الا المطهرون»
6- قرآن، جلوه اى از ربوبیّت خداوند و برنامه اى جامع براى رشد و تربیت انسان است. «تنزیل من ربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ
فِى کِتَابٍ مَّکْنُونٍ
لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
تَنزِیلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
همانا آن قرآن کریم است.
که در کتاب محفوظى جاى دارد.
جز پاکیزگان به آن دست نزنند.
فرو آمده از سوى پروردگار جهانیان است.
ظاهراً مراد از «کتاب مکنون»، همان لوح محفوظ است، زیرا در سوره بروج آمده: «بل هو قرآن مجید فى لوح محفوظ» و در این سوره مى خوانیم: «انّه لقرآن کریم فى کتاب مکنون»
در قرآن، خداوند و آنچه مربوط به اوست، به صفت «کریم» متّصف شدهاند:
خداوند، کریم است. «ما غرّک بربّک الکریم»
قرآن، کریم است. «انّه لقرآن کریم»
رسول خدا، کریم است. «و جاءهم رسولٌ کریم»
واسطه نزول وحى (جبرئیل)، کریم است. «انه لقول رسول کریم»
حضرت على در خطبه 152 نهج البلاغه، اهل بیت را «کرائم القرآن» مى نامد.
انسان نیز به عنوان برترین مخلوق الهى، مورد کرامت است. «و لقد کرّمنا بنى آدم»
تلاوت الفاظ و فهم لغات قرآن، براى همه ممکن است، امّا تماس با روح قرآن، طهارتى مخصوص مى خواهد. «لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یُطهّرکم تطهیرا» لذا نفرمود: «لا یقرئه و لا یفهمه الاّ المطهّرون» بلکه فرمود: «لا یَمسّه الاّ المطهرون» و تماس، معناى خاص دارد. چنانکه در روایت آمده است: تنها مقرّبان درگاه الهى با قرآن تماس پیدا مى کنند.
قرآن، کریم است، زیرا:
سرچشمه آن از لوح محفوظ و کتاب مکنون است. «فى کتابٍ مکنون»
واسطه آن، فرشتگان و پیامبر و اهل بیت، همه مطهّرند. «لا یمسّه الا المطهّرون»
و هدف آن تربیت جهانیان است. «تنزیل من ربّ العالمین»
قرآن، مطهّر است، «صُحفاً مطهّرة» و تنها پاکان مىتوانند آن را مس کنند. «لا یمسّه الاّ المطهّرون»
قرآن، چنان نیست که دشمنان آنان را توصیف مىکردند. نه خیال پردازى ذهن پیامبر است، «تُملى علیه» نه افسانه و غیر واقعى، «ان هذا الاّ اساطیر الاولین» نه آموخته هایى از دیگران، «یُعلّمه بشر» و نه کار گروهى هم فکر، «أعانه علیه قوم آخرون»، بلکه از جانب پروردگار جهانیان براى رشد انسان نازل شده است. «تنزیل من ربّ العالمین»
قرآن، کلید کرامت و عزّتِ فرد و جامعه است. نگاه به آن، تلاوت آن، تدبّر در آن، حفظ آن، استدلال به آن و پندگیرى از آن مایه رشد و کرامت انسان است. «انّه لقرآن کریم»
قرآن، در مسائل فردى، خانوادگى، اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، عبادى، نظامى، اخلاقى، اعتقادى، تربیتى و فرهنگى، به انسان نور و روشنایى مى دهد. «انّه لقرآن کریم»
در قرآن، حرف سست، زشت، ناموزون و دور از منطق نیامده است. «انّه لقرآن کریم»
پیام ها
1- خداوند، براى بزرگترین سند تشریع یعنى قرآن، به بزرگترین بخش تکوین یعنى کهکشانها، سوگند یاد کرده است. «لا أقسم بمواقع النّجوم... انّه لقرآن کریم»
2- قرآن، با نهایت کرامت، معارف خود را در اختیار قرار داده و هر کس مىتواند به گونهاى از آن بهره گیرد. «انّه لقرآن کریم»
3- قرآن، تنها الفاظ و عبارات نیست، محتوایى والا دارد که در نزد خداوند محفوظ و مکنون است. «فى کتاب مکنون»
4- بهرهبردن از قرآن آدابى دارد. افراد بىوضو حق دست زدن به آن را ندارند «لا یمسّه الا المطهرون»
5 - حقایق بلند قرآن را افراد آلوده به شرک و کفر و نفاق و عناد درک نمىکنند. «لا یمسّه الا المطهرون»
6- قرآن، جلوه اى از ربوبیّت خداوند و برنامه اى جامع براى رشد و تربیت انسان است. «تنزیل من ربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است