- 1890
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 18 سوره جاثیه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جاثیه - آیه 18
ثُمَّ جَعَلْنَاکَ عَلَى شَرِیعَةٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
ترجمه
سپس تو را بر شریعتى از امر (دین) قرار دادیم، پس آن را پیروى کن و از خواسته هاى جاهلان پیروى نکن.
«شریعة» راهى است براى وصول به آب، در کنار رودخانه هاى بزرگ که دسترسى مستقیم به آب ممکن نیست. از آنجا که احکام دین راهى است براى رسیدن به حیات واقعى، به آن نیز شریعت گفته شده است.
پیام ها
1- تعیین شریعت که راه دیندارى است، به دست خداست. «جعلناک على شریعة»
2- کسى که مسئول هدایت و ارشاد دیگران است، باید نسبت به راه خود بصیرت و تسلّط کامل داشته باشد. «على شریعة» (یعنى پیامبر تسلّط بر راه وشریعت دارد.)
3- رسالت پیامبر اسلام در ادامه رسالت حضرت موسى است. (در دو آیه قبل، سخن از نبوّت و حکمت و کتاب آسمانى بنى اسرائیل بود.) «ثمّ جعلناک»
4- روح ادیان یکى است، گرچه در برنامه هاى عبادى تفاوتهایى هست. (کلمه «شریعة» به صورت نکره آمده که نشانه وجود راههاى متعدّد است ولى کلمه «الامر» معرفه آمده یعنى تمام راهها به امرى یگانه باز مى گردد.) «شریعة من الامر»
5 - پیدایش تحریف و اختلاف، زمینهى آمدن پیامبر جدید است. (آیهى قبل سخن از اختلافات بنىاسرائیل بود، در این آیه سخن از بعثت پیامبر اسلام) «اختلفوا... ثمّ جعلناک على شریعة»
6- پیامبر نیز باید همچون سایر مردم از شریعت پیروى کند.«على شریعة فاتبعها»
7- راه، اگر راه خدا نباشد، راه هوسهاى خود یا دیگران است. «شریعة... فاتبعها ولا تتّبع اهواء...»
8 - رهبر باید با صلابت باشد و تحت فشار عناصر ناآگاه و پیشنهادات جاهلانه قرار نگیرد. «و لا تتّبع اهواء الّذین لا یعلمون»
9- هوسهاى مردم به قدرى جلوه دارد که پیامبر را نیز در معرض خطر قرار مىدهد. «ولا تتّبع اهواء الّذین لایعلمون»
10- علم و جهل در تمایلات انسان اثر دارد. «اهواء الّذین لا یعلمون»
11- علم و دانش، انسان را به پیروى از شریعت الهى سوق مىدهد. چنانکه پیروى از غرائز و هوى و هوس نشانه جهالت و نادانى است. «شریعة... فاتبعها و لا تتّبع... الّذین لا یعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ثُمَّ جَعَلْنَاکَ عَلَى شَرِیعَةٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
ترجمه
سپس تو را بر شریعتى از امر (دین) قرار دادیم، پس آن را پیروى کن و از خواسته هاى جاهلان پیروى نکن.
«شریعة» راهى است براى وصول به آب، در کنار رودخانه هاى بزرگ که دسترسى مستقیم به آب ممکن نیست. از آنجا که احکام دین راهى است براى رسیدن به حیات واقعى، به آن نیز شریعت گفته شده است.
پیام ها
1- تعیین شریعت که راه دیندارى است، به دست خداست. «جعلناک على شریعة»
2- کسى که مسئول هدایت و ارشاد دیگران است، باید نسبت به راه خود بصیرت و تسلّط کامل داشته باشد. «على شریعة» (یعنى پیامبر تسلّط بر راه وشریعت دارد.)
3- رسالت پیامبر اسلام در ادامه رسالت حضرت موسى است. (در دو آیه قبل، سخن از نبوّت و حکمت و کتاب آسمانى بنى اسرائیل بود.) «ثمّ جعلناک»
4- روح ادیان یکى است، گرچه در برنامه هاى عبادى تفاوتهایى هست. (کلمه «شریعة» به صورت نکره آمده که نشانه وجود راههاى متعدّد است ولى کلمه «الامر» معرفه آمده یعنى تمام راهها به امرى یگانه باز مى گردد.) «شریعة من الامر»
5 - پیدایش تحریف و اختلاف، زمینهى آمدن پیامبر جدید است. (آیهى قبل سخن از اختلافات بنىاسرائیل بود، در این آیه سخن از بعثت پیامبر اسلام) «اختلفوا... ثمّ جعلناک على شریعة»
6- پیامبر نیز باید همچون سایر مردم از شریعت پیروى کند.«على شریعة فاتبعها»
7- راه، اگر راه خدا نباشد، راه هوسهاى خود یا دیگران است. «شریعة... فاتبعها ولا تتّبع اهواء...»
8 - رهبر باید با صلابت باشد و تحت فشار عناصر ناآگاه و پیشنهادات جاهلانه قرار نگیرد. «و لا تتّبع اهواء الّذین لا یعلمون»
9- هوسهاى مردم به قدرى جلوه دارد که پیامبر را نیز در معرض خطر قرار مىدهد. «ولا تتّبع اهواء الّذین لایعلمون»
10- علم و جهل در تمایلات انسان اثر دارد. «اهواء الّذین لا یعلمون»
11- علم و دانش، انسان را به پیروى از شریعت الهى سوق مىدهد. چنانکه پیروى از غرائز و هوى و هوس نشانه جهالت و نادانى است. «شریعة... فاتبعها و لا تتّبع... الّذین لا یعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است