- 3382
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 42 و 43 سوره شوری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 42 و 43
إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَظْلِمُونَ النَّاسَ وَیَبْغُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ أُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
ترجمه
همانا نکوهش فقط بر کسانى است که به مردم ستم مى کنند و در زمین به ناحقّ طغیان مىکنند، آنانند که برایشان عذاب دردناکى است.
و البتّه کسى که صبر نماید (و مجرم را ببخشد) همانا این از کارهاى استوار است.
قرآن کریم در آیه 91 سوره توبه مى فرماید: «ما على المحسنین من سبیل» بر نیکوکاران هیچ راه نکوهشى نیست. در آیه قبل نیز خواندیم که بر مظلوم حرجى نیست، اکنون مى فرماید: نکوهش بر ستمگران است.
به نظر مى رسد «ظلم»، مربوط به اشرار است گرچه افراد عادى و فقیر باشند ولى «بغى» مربوط به توطئه گران و استعمارگران است.
پیام ها
1- تجاوز به حقوق مردم (حتّى غیر مسلمان و در هر شکل) ناروا و سزاوار پیگیرى و مؤاخذه است. «انّما السبیل على الّذین یظلمون الناس»
2- ظلمى را باید افشا کرد که رنگ فتنه و فساد و جنبه اجتماعى داشته باشد. «یظلمون الناس و یبغون فى الارض»
3- گرچه وظیفه مردم در دنیا استمداد و افشاگرى است ولى خداوند هم به حساب ظالمان خواهد رسید. «لهم عذاب الیم»
4- گذشت از ظالم کار سادهاى نیست، اراده و تصمیم استوار لازم دارد. «من عزم الامور»
5 - خویشتندارى و گذشت (به جاى انتقام) مورد سفارش قرآن است. «و لمن صبر و غفر ان ذلک من عزم الامور»
6- کسانى اهل گذشت هستند که صبور باشند. (کلمه «صبر» قبل از کلمه «مغفرت» آمده است) «لمن صبر و غفر»
7- صبر و گذشت، بستر صفات برجسته انسان است. «و لمن صبر و غفر ان ذلک من عزم الامور»
8 - اسلام دین جامعى است که هم حقّ مظلوم را به رسمیّت شناخته است و هم راه را براى عفو و گذشت باز گذاشته است. «لهم عذاب الیم... و لمن صبر و غفر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَظْلِمُونَ النَّاسَ وَیَبْغُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ أُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
ترجمه
همانا نکوهش فقط بر کسانى است که به مردم ستم مى کنند و در زمین به ناحقّ طغیان مىکنند، آنانند که برایشان عذاب دردناکى است.
و البتّه کسى که صبر نماید (و مجرم را ببخشد) همانا این از کارهاى استوار است.
قرآن کریم در آیه 91 سوره توبه مى فرماید: «ما على المحسنین من سبیل» بر نیکوکاران هیچ راه نکوهشى نیست. در آیه قبل نیز خواندیم که بر مظلوم حرجى نیست، اکنون مى فرماید: نکوهش بر ستمگران است.
به نظر مى رسد «ظلم»، مربوط به اشرار است گرچه افراد عادى و فقیر باشند ولى «بغى» مربوط به توطئه گران و استعمارگران است.
پیام ها
1- تجاوز به حقوق مردم (حتّى غیر مسلمان و در هر شکل) ناروا و سزاوار پیگیرى و مؤاخذه است. «انّما السبیل على الّذین یظلمون الناس»
2- ظلمى را باید افشا کرد که رنگ فتنه و فساد و جنبه اجتماعى داشته باشد. «یظلمون الناس و یبغون فى الارض»
3- گرچه وظیفه مردم در دنیا استمداد و افشاگرى است ولى خداوند هم به حساب ظالمان خواهد رسید. «لهم عذاب الیم»
4- گذشت از ظالم کار سادهاى نیست، اراده و تصمیم استوار لازم دارد. «من عزم الامور»
5 - خویشتندارى و گذشت (به جاى انتقام) مورد سفارش قرآن است. «و لمن صبر و غفر ان ذلک من عزم الامور»
6- کسانى اهل گذشت هستند که صبور باشند. (کلمه «صبر» قبل از کلمه «مغفرت» آمده است) «لمن صبر و غفر»
7- صبر و گذشت، بستر صفات برجسته انسان است. «و لمن صبر و غفر ان ذلک من عزم الامور»
8 - اسلام دین جامعى است که هم حقّ مظلوم را به رسمیّت شناخته است و هم راه را براى عفو و گذشت باز گذاشته است. «لهم عذاب الیم... و لمن صبر و غفر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است