display result search
منو
تفسیر آیه 14سوره شوری

تفسیر آیه 14سوره شوری

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 254 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 14

وَمَا تَفَرَّقُواْ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ إِلَى‏ أَجَلٍ مُّسَمّىً لَّقُضِىَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ أُورِثُواْ الْکِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِى شَکٍ‏ّ مِّنْهُ مُرِیبٍ‏

ترجمه
و (از دور پیامبران) پراکنده نشدند مگر پس از آنکه علم (به حقّانیّت آنان) برایشان حاصل شد، به خاطر روحیه کینه و حسادت که میانشان بود، و اگر سنّتِ سابق خداوند (در مورد مهلت دادن به کفّار) تا زمانى معیّن نبود، میان آنان حکم مى ‏شد (و اهل باطل هلاک مى‏ گشتند) و همانا کسانى که پس از آنان کتاب آسمانى را به میراث بردند، درباره‏ آن دچار شک و تردید هستند.

در این آیه یک بار «جاءهم العلم» آمده و یک بار «اورثوا الکتاب» یعنى با آنکه حقّ را مى‏دانند و وارث کتاب آسمانى هستند باز هم راه تفرقه مى‏ پیمایند.
شک، گذرگاه خوبى است ولى توقف گاه خوبى نیست. آن شکى که به طور طبیعى پیدا شود و مقدّمه تحقیق و بررسى گردد، ارزش دارد، ولى اگر شک برخاسته از لجاجت و سوء ظن و سبب رکود و بى ‏اعتنایى شود، ضد ارزش است.


پیام ها
1- با وجود سفارش پیامبران به وحدت بازهم مردم اختلاف کردند. «لاتتفرّقوا... و ما تفرّقوا...»
2- بیشتر تفرقه ‏هایى که در دین پدید آمده است از جانب عالمان و دانشمندان است. «تفرّقوا... من بعد ما جائهم العلم»
3- سرچشمه اکثر تفرقه‏ ها حسادت و ظلم و فزون‏ طلبى است. «و ما تفرّقوا الا... بغیاً بینهم»
4- دلیل مهلت‏هاى الهى ربوبیّت اوست تا هر کس در سایه آزادى و فرصت، جوهره خود را نشان دهد. «سبقت من ربّک»
5 - مهلت دادن یکى از سنّت‏هاى الهى است. «الى اجلٍ مسمّى»
6- مهلت‏هاى الهى تا زمان معیّنى است. «الى اجلٍ مسمّى»
7- شکى که همراه با سوءظنّ باشد، شک مخرّب است. «لفى شک منه مریب»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی