- 4882
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 12 سوره شوری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 12
لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَیَقْدِرُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیمٌ
ترجمه
کلیدهاى آسمانها و زمین براى اوست، براى هر که بخواهد رزق را توسعه مى دهد و یا تنگ مى گیرد، همانا او به هر چیز آگاه است (و توسعه و تضییق او بر اساس علم و حکمت است).
«مقالید» جمع «مِقلید» به معناى کلید است. کلید وسیله بستن و باز کردن است و کسى که کلید زمین و آسمان را دارد مى تواند رزق را باز کرده یا ببندد.
کلیدهاى هستى گاهى عوامل مادى است که واسطه فیض مى شوند، نظیر باران که وسیله زنده شدن خاک و زمین مى گردد، «فاحیى به الارض» گاهى نیز اسماى الهى است که نمونه آن را در دعاى سمات مى خوانیم: «اسئلک باسمک الّذى اذا دُعیت به على مغالق ابواب السماء للفتح بالرّحمة انفتحت...» خداوندا! تو را به آن اسمى مى خوانم که اگر بر درهاى بسته آسمانها خوانده شود، با رحمت تو گشوده مى شود.
توسعه یا تنگى رزق نشانه مهر یا قهر الهى نیست، زیرا قرآن مى فرماید: «فلا تعجبک اموالهم ولا اولادهم انّما یرید اللّه لیعذّبهم بها» سرمایه و فرزند کفّار سبب شگفتى تو نشود زیرا که خداوند اراده کرده آنان را با همین امکانات در همین دنیا عذاب کند.
اگر چه توسعه یا تنگى رزق و معیشت در دست خداست لیکن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان مى دهد: «وابتغوا من فضل اللّه» به سراغ فضل الهى بروید و براى کسب مال تلاش کنید.
رزق همیشه مادّى نیست، چرا که در دعا مى خوانیم: «الّلهم ارزقنى توفیق الطاعة و بُعد المعصیة» خداوندا! توفیق بندگى خودت و دورى از گناه را روزى من کن.
قرآن کلیدهاى توسعه را به ما آموخته و مى فرماید:
«لئن شکرتم لازیدنّکم» اگر شکر کنید، شما را با دادن روزى زیاد مىکند.
«استغفروا ربّکم... یرسل السماء علیکم مدرارا» از پروردگارتان استغفار کنید، او براى شما باران مىفرستد.
«و مَن یتّق اللّه یجعل له مَخرجاً و یرزقه من حیث لا یحتسب» هر که نسبت به خدا پروا داشته باشد، او را از بن بست نجات داده و از راهى که محاسبه نمى کند، روزى مى دهد.
پیام ها
1- عوامل مؤثّر در هستى، تنها به دست خداست. «له مقالید»
2- توسعه و تنگى رزق تصادفى نیست، به دست خداى حکیم است. «یبسط الرزق... و یقدر»
3- توسعه رزق به زرنگى بستگى ندارد به دست خداست. «لمن یشاء»
4- تقسیم رزق توسط خداوند، عالمانه است. «انّه بکلّ شىء علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَیَقْدِرُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیمٌ
ترجمه
کلیدهاى آسمانها و زمین براى اوست، براى هر که بخواهد رزق را توسعه مى دهد و یا تنگ مى گیرد، همانا او به هر چیز آگاه است (و توسعه و تضییق او بر اساس علم و حکمت است).
«مقالید» جمع «مِقلید» به معناى کلید است. کلید وسیله بستن و باز کردن است و کسى که کلید زمین و آسمان را دارد مى تواند رزق را باز کرده یا ببندد.
کلیدهاى هستى گاهى عوامل مادى است که واسطه فیض مى شوند، نظیر باران که وسیله زنده شدن خاک و زمین مى گردد، «فاحیى به الارض» گاهى نیز اسماى الهى است که نمونه آن را در دعاى سمات مى خوانیم: «اسئلک باسمک الّذى اذا دُعیت به على مغالق ابواب السماء للفتح بالرّحمة انفتحت...» خداوندا! تو را به آن اسمى مى خوانم که اگر بر درهاى بسته آسمانها خوانده شود، با رحمت تو گشوده مى شود.
توسعه یا تنگى رزق نشانه مهر یا قهر الهى نیست، زیرا قرآن مى فرماید: «فلا تعجبک اموالهم ولا اولادهم انّما یرید اللّه لیعذّبهم بها» سرمایه و فرزند کفّار سبب شگفتى تو نشود زیرا که خداوند اراده کرده آنان را با همین امکانات در همین دنیا عذاب کند.
اگر چه توسعه یا تنگى رزق و معیشت در دست خداست لیکن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان مى دهد: «وابتغوا من فضل اللّه» به سراغ فضل الهى بروید و براى کسب مال تلاش کنید.
رزق همیشه مادّى نیست، چرا که در دعا مى خوانیم: «الّلهم ارزقنى توفیق الطاعة و بُعد المعصیة» خداوندا! توفیق بندگى خودت و دورى از گناه را روزى من کن.
قرآن کلیدهاى توسعه را به ما آموخته و مى فرماید:
«لئن شکرتم لازیدنّکم» اگر شکر کنید، شما را با دادن روزى زیاد مىکند.
«استغفروا ربّکم... یرسل السماء علیکم مدرارا» از پروردگارتان استغفار کنید، او براى شما باران مىفرستد.
«و مَن یتّق اللّه یجعل له مَخرجاً و یرزقه من حیث لا یحتسب» هر که نسبت به خدا پروا داشته باشد، او را از بن بست نجات داده و از راهى که محاسبه نمى کند، روزى مى دهد.
پیام ها
1- عوامل مؤثّر در هستى، تنها به دست خداست. «له مقالید»
2- توسعه و تنگى رزق تصادفى نیست، به دست خداى حکیم است. «یبسط الرزق... و یقدر»
3- توسعه رزق به زرنگى بستگى ندارد به دست خداست. «لمن یشاء»
4- تقسیم رزق توسط خداوند، عالمانه است. «انّه بکلّ شىء علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است