- 5683
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 1 -4سوره لقمان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره لقمان- آیه 1-4
الم
تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ
هُدىً وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ
الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ
ترجمه
الف، لام، میم.
این، آیاتِ کتابِ سراسر حکمت است.
که (مایهى) هدایت و رحمت، براى نیکوکاران است.
آنان که نماز به پا مىدارند و زکات مى پردازند و تنها آنان به آخرت یقین دارند.
از مجموع بیست و نه سوره قرآن که با حروف مقطّعه آغاز مى شود، در بیست و چهار مورد، پس از آن حروف، عظمت قرآن مطرح شده، شاید بیانگر آن است که قرآن از همین حروف الفبا که در اختیار شماست تألیف یافته، ولى هیچ کس از شما نمى تواند همانند آن را بیاورد.
عموم نویسندگان، کتابِ خود را خالى از نقص ندیده وبه خاطر نقصها و اشکالات کتابشان، از خواننده عذرخواهى مى کنند و از پیشنهادها و انتقادها استقبال مى کنند؛ تنها خداوند است که دربارهى کتاب خود با صراحت مىفرماید: «الکتاب الحکیم» تمام آیاتش، محکم و بر اساس حکمت است. کتابى استوار و خللناپذیر که هیچ نقص و عیبى در آن راه ندارد.
نماز، جامع همه کمالات معنوى است مانند: طهارت، تلاوت قرآن، اقرار به توحید و نبوّت و ولایت، ذکر و دعا، سلام، قیام، رکوع، سجود و توجّه به حقّ؛ و زکات جبران همه کاستى هاى مادّى است.
در قرآن، مفهوم «زکات»، گسترده تر از آن است که در فقه آمده، زیرا علاوه بر زکاتِ فقهى، عموم کمک هاى مالى را شامل مىشود.
خداوند در یک جا، قرآن را مایه هدایت متّقین مى خواند، «هدىً للمتّقین» و در جاى دیگر آن را مایه هدایت و بشارت مؤمنان مى داند، «هدىً و بشرى للمؤمنین» و در این سوره، قرآن را مایه هدایت و رحمت براى نیکوکاران مى شمرد، «هدىً و رحمة للمحسنین» پس قرآن مراحل سه گانه تکامل را در بردارد، مایه هدایت، بشارت و رحمت است.
پیام ها
1- ارشاد و هدایت، باید بر اساس حکمت باشد. «آیات الکتاب الحکیم هدىً»
2- قرآن، عین هدایت و رحمت است و در این زمینه هیچ گونه نقص و نارسایى ندارد. «هدىً و رحمة» (کلمه هاى «هدىً» و «رحمة» در قالب مصدرى آمده که نشان مبالغه مى باشد.
3- ارشاد و هدایت، باید همراه رحمت و محبّت باشد. «هدىً و رحمة»
4- نیکوکاران، آمادگى پذیرش حقّ را دارند. «هدىً للمحسنین»
5 - نماز و زکات، از یکدیگر جدا شدنى نیستند. «یقیمون الصّلاة و یؤتون الزّکاة»
6- اقامه نماز و پرداخت زکات باید سیره دائمى باشد. («یقیمون» و «یؤتون»، در قالب مضارع آمده که نشان استمرار است)
7- چون اسلام دین جامعى است، تکلیف هاى آن نیز جامع و همه جانبه است. تکلیف بدنى: «نماز»، مالى: «زکات» و قلبى: «یقین». «الصّلاة، الزّکاة، یوقنون»
8 - ارتباط با خدا (اقامه نماز) و ارتباط با مردم (پرداختن زکات)، همراه با ایمان به قیامت ارزشمند است. «و هم بالآخرة هم یوقنون»
9- نیکوکار کسى است که هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد و هم به مسائل معنوى. «للمحسنین الذین یقیمون... یؤتون»
188) گاهى مىگویند: فلانى شیرین سخن است و گاهى مى گویند: فلانى شکر است که این تعبیر بیانگر آن است که تمام وجود و حرکات و کلام و نگاهش یکپارچه شیرین است.
توضیحات
سیماى سوره لقمان
این سوره، از سوره هاى مکّى است و به مناسبت نام لقمان، که در تمام قرآن تنها دوبار، آن هم در این سوره آمده، لقمان نامیده شده است. ششمین سوره از سوره هاى هفتگانه «لامات» است که با حروف مقطّعه «الم» آغاز شده است.
محتواى سوره لقمان را مى توان در این موارد خلاصه نمود:
1- بیان عظمت و اهمیّت قرآن در هدایت بشر.
2- تقسیم انسانها به نیکوکار و مستکبر و بیان سرنوشت آنان.
3- بیان برخى معجزات علمى قرآن از قبیل قانون جاذبه و زوجیّت گیاهان.
4- نصایح و موعظه هاى حکیمانهى لقمان به فرزندش.
5 - دلایل ایمان به مبدأ و معاد.
6- بیان علوم اختصاصى خداوند، مانند: زمان مرگ و برپایى قیامت.
منبع: پایگاه دس هایی از قر آن
الم
تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ
هُدىً وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ
الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ
ترجمه
الف، لام، میم.
این، آیاتِ کتابِ سراسر حکمت است.
که (مایهى) هدایت و رحمت، براى نیکوکاران است.
آنان که نماز به پا مىدارند و زکات مى پردازند و تنها آنان به آخرت یقین دارند.
از مجموع بیست و نه سوره قرآن که با حروف مقطّعه آغاز مى شود، در بیست و چهار مورد، پس از آن حروف، عظمت قرآن مطرح شده، شاید بیانگر آن است که قرآن از همین حروف الفبا که در اختیار شماست تألیف یافته، ولى هیچ کس از شما نمى تواند همانند آن را بیاورد.
عموم نویسندگان، کتابِ خود را خالى از نقص ندیده وبه خاطر نقصها و اشکالات کتابشان، از خواننده عذرخواهى مى کنند و از پیشنهادها و انتقادها استقبال مى کنند؛ تنها خداوند است که دربارهى کتاب خود با صراحت مىفرماید: «الکتاب الحکیم» تمام آیاتش، محکم و بر اساس حکمت است. کتابى استوار و خللناپذیر که هیچ نقص و عیبى در آن راه ندارد.
نماز، جامع همه کمالات معنوى است مانند: طهارت، تلاوت قرآن، اقرار به توحید و نبوّت و ولایت، ذکر و دعا، سلام، قیام، رکوع، سجود و توجّه به حقّ؛ و زکات جبران همه کاستى هاى مادّى است.
در قرآن، مفهوم «زکات»، گسترده تر از آن است که در فقه آمده، زیرا علاوه بر زکاتِ فقهى، عموم کمک هاى مالى را شامل مىشود.
خداوند در یک جا، قرآن را مایه هدایت متّقین مى خواند، «هدىً للمتّقین» و در جاى دیگر آن را مایه هدایت و بشارت مؤمنان مى داند، «هدىً و بشرى للمؤمنین» و در این سوره، قرآن را مایه هدایت و رحمت براى نیکوکاران مى شمرد، «هدىً و رحمة للمحسنین» پس قرآن مراحل سه گانه تکامل را در بردارد، مایه هدایت، بشارت و رحمت است.
پیام ها
1- ارشاد و هدایت، باید بر اساس حکمت باشد. «آیات الکتاب الحکیم هدىً»
2- قرآن، عین هدایت و رحمت است و در این زمینه هیچ گونه نقص و نارسایى ندارد. «هدىً و رحمة» (کلمه هاى «هدىً» و «رحمة» در قالب مصدرى آمده که نشان مبالغه مى باشد.
3- ارشاد و هدایت، باید همراه رحمت و محبّت باشد. «هدىً و رحمة»
4- نیکوکاران، آمادگى پذیرش حقّ را دارند. «هدىً للمحسنین»
5 - نماز و زکات، از یکدیگر جدا شدنى نیستند. «یقیمون الصّلاة و یؤتون الزّکاة»
6- اقامه نماز و پرداخت زکات باید سیره دائمى باشد. («یقیمون» و «یؤتون»، در قالب مضارع آمده که نشان استمرار است)
7- چون اسلام دین جامعى است، تکلیف هاى آن نیز جامع و همه جانبه است. تکلیف بدنى: «نماز»، مالى: «زکات» و قلبى: «یقین». «الصّلاة، الزّکاة، یوقنون»
8 - ارتباط با خدا (اقامه نماز) و ارتباط با مردم (پرداختن زکات)، همراه با ایمان به قیامت ارزشمند است. «و هم بالآخرة هم یوقنون»
9- نیکوکار کسى است که هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد و هم به مسائل معنوى. «للمحسنین الذین یقیمون... یؤتون»
188) گاهى مىگویند: فلانى شیرین سخن است و گاهى مى گویند: فلانى شکر است که این تعبیر بیانگر آن است که تمام وجود و حرکات و کلام و نگاهش یکپارچه شیرین است.
توضیحات
سیماى سوره لقمان
این سوره، از سوره هاى مکّى است و به مناسبت نام لقمان، که در تمام قرآن تنها دوبار، آن هم در این سوره آمده، لقمان نامیده شده است. ششمین سوره از سوره هاى هفتگانه «لامات» است که با حروف مقطّعه «الم» آغاز شده است.
محتواى سوره لقمان را مى توان در این موارد خلاصه نمود:
1- بیان عظمت و اهمیّت قرآن در هدایت بشر.
2- تقسیم انسانها به نیکوکار و مستکبر و بیان سرنوشت آنان.
3- بیان برخى معجزات علمى قرآن از قبیل قانون جاذبه و زوجیّت گیاهان.
4- نصایح و موعظه هاى حکیمانهى لقمان به فرزندش.
5 - دلایل ایمان به مبدأ و معاد.
6- بیان علوم اختصاصى خداوند، مانند: زمان مرگ و برپایى قیامت.
منبع: پایگاه دس هایی از قر آن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان