display result search
منو
تفسیر آیه 11 سوره مریم

تفسیر آیه 11 سوره مریم

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 259 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 11

فَخَرَجَ عَلَى‏ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى‏ إِلَیْهِمْ أَن سَبِّحُواْ بُکْرَةً وَ عَشِیّاً

ترجمه

پس (زکریّا) از محراب عبادت به سوى مردم خارج شد، آنگاه به آنان اشاره کرد که در صبح و شام خدا را تسبیح گویید.

«بُکرة» به زمان میان طلوع فجر تا طلوع خورشید گفته مى‏ شود و «عَشیّاً» یا به فاصله ظهر تا غروب و یا به آخر روز گفته مى‏ شود.
«محراب» را محراب گویند، چون محل جنگ با شیطان و وسوسه‏ هایى است که مانع تمرکز فکر انسان مى‏ شود. شاید محراب‏ هاى بنى ‏اسرائیل همان مسجدهایى بوده است که مردم آنجا را براى عبادت انتخاب کرده و در آن عبادت مى ‏کردند.
به گفته طبرسى و فخررازى، مراد از تسبیح در این آیه، نماز است، زیرا نماز مشتمل بر تسبیح است.


پیام ها
1- در تبلیغ، هموطن بودن مبلّغ اولویّت دارد. «فخرج على قومه»
2- مردان خدا، مکان خاصّى را براى عبادات خود قرار مى ‏دهند. «المحراب»
3- کسى که مردم را به عبادت دعوت مى ‏کند، باید خود نیز اهل عبادت باشد. «فخرج على قومه من المحراب فاوحى الیهم»
4- با هر وسیله ‏اى باید تبلیغ کرد. (آنجا که زبان زکریّا بند مى‏ آید، با اشاره به مردم سفارش مى ‏کند که خدا را تسبیح کنید.) «فاوحى الیهم»
5 - وظیفه‏ انبیا، دعوت مردم به عبادت است. «فاوحى الیهم ان سبّحوا»
6- فرزنددار شدن پیرمرد از همسر نازا، نشانه‏ منزّه بودن خداوند از هرگونه کاستى و ناتوانى است. «سبّحوا»
7- عبادت زمانى ارزش دارد که دائمى باشد، نه مقطعى و موسمى. «بکرة و عشیّا»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:32

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن