display result search
منو
تفسیر آیه 110 سوره کهف

تفسیر آیه 110 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 497 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 110

قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى‏ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَ حِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَلِحاً وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً

ترجمه

بگو: همانا من بشرى همچون شمایم (جز اینکه) به من وحى مى‏ شود که خداى شما خداى یگانه است. پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، کارى شایسته انجام دهد. و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.

در این آیه هم توحید، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «یُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم امید به رحمت الهى، «یرجوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فلیَعمل» و هم اخلاص در عمل «لایُشرک» آمده است. از این جهت پیامبر فرمود: اگر تنها آیه آخر سوره‏ کهف بر امّت من نازل مى‏ شد، براى آنان کافى بود.
در روایات بسیارى در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرک خفىّ، سخن به میان آمده است.
امام رضا (ع) مأمون را در حال وضو گرفتن دید که غلامش روى دست او آب مى‏ ریزد، امام با تلاوت جمله‏ «ولا یشرک بعبادة ربّه احداً» به او فهماند که در وضو و کارهاى عبادى، کمک گرفتن شرک، و موجب بطلان عمل است.
در حدیث آمده است: هر کس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتى که بخواهد از خواب بیدار مى‏ شود.


پیام ها
1- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى کنیم، پیامبران خود را بشر مى‏ دانستند. «أنا بشر مثلکم»
2- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسان‏ها باشد. «أنا بشر مثلکم»
3- رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغه‏ ها را بگیرند. «أنا بشر مثلکم»
4- براى کار خدایى کردن، حتّى امید به پاداش الهى کافى است گرچه یقین نباشد. «فمن کان یرجوا... فلیعمل»
5 - امید در انسان باید به صورت یک حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه‏ اى. «فمن کان یرجوا»
6- امید بدون عمل، کارساز نیست. «یرجوا، فلیعمل»
7- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است که انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «یرجوا لقاء ربّه»
8 - شرک، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لایشرک بعبادة ربّه احداً»
9- ارزش کارها در سه جهت است: اصل کار، انجام دهنده‏ کار و نیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «عملاً صالحاً، من کان یرجوا، و لایشرک بعبادة ربّه»
10- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مى ‏کند، «الهکم اله واحد» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یشرک بعبادة ربّه احداً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    مفید بود ممنونم دست تون طلا 👍
  • کاربر مهمان
    بسیار مفید بود خداوند بخشنده را عاقبت بخیر کند

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی