display result search
منو
تفسیر آیه 1 سوره اسراء

تفسیر آیه 1 سوره اسراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 41 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 1

سُبْحَنَ الَّذِى أَسْرَى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِى بَرَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَآ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ

ترجمه

پاک و منزّه است آن (خدایى) که بنده‏ اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى‏ که اطرافش را برکت داده ‏ایم شبانه بُرد، تا از نشانه‏ هاى خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست.


معراج، مقدّس ‏ترین سفر در طول تاریخ است، مسافرش پیامبر اسلام، فرودگاهش مسجدالحرام، گذرگاهش مسجد الاقصى‏، میزبانش خدا، هدف آن دیدن آیات الهى، سوغاتى‏ اش اخبار آسمان‏ ها و ملکوت و بالا بردن سطح فهم بشر از این دنیاى مادّى بوده است.
بر اساس روایات، پیامبر یک سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام، از طریق مسجدالاقصى‏ به وسیله‏ «بُراق» به آسمان‏ ها رفت و چون بازگشت، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند.
معراج پیامبر، جسمانى و در بیدارى بوده، نه در خواب و با روح! و اصل آن از ضروریات دین و مورد اتّفاق همه‏ فرقه‏ هاى اسلامى است.
روایات متواتر و برخى دعاها و زیارتنامه‏ ها هم به این مسأله اشاره دارد و در برخى احادیث، منکر آن کافر معرّفى شده است.
خداوند، حضرت آدم را از آسمان به زمین آورد، ولى حضرت رسول‏ را از زمین به آسمان برد. پیامبر در آن شب، عوالم بالا، ملکوت آسمان‏ ها و عجائب آفرینش را دیده و با انبیا ملاقات کردند. و احادیث قدسى در این سفر بر آن حضرت وارد شده است، رهبرى و ولایت على‏ (ع) مطرح شد.
در این سفر، حضرت رسول، بهشت و جهنّم را دید، وضعیّت بهشتیان و نعمت‏ هایشان و دوزخیان و عذاب‏ هایشان از مشاهدات دیگر پیامبر بود. وقتى پیامبر داستان معراج را بیان فرمود، بعضى مردم کم ‏ظرفیّت از دین برگشتند.
اشکال و جواب:
بعضى در مورد معراج و سفر آسمانى پیامبر، سؤال‏ ها یا شبهه ‏هایى را مطرح مى‏ کنند، از قبیل اینکه: در فضاى بیرون جوّ، هوا نیست، گرماى سوزان و سرماى کشنده هست، مشکل بى‏ وزنى وجود دارد، اشعّه‏ هاى کیهانى خطرناک است، یک شب براى سیر در آسمان‏ ها کوتاه است و اگر کسى بخواهد در فضا سیر کند، باید سرعتى شبیه سرعت نور یا بیشتر داشته باشد، براى فرار از جاذبه باید سرعتى معادل 40000 کیلومتر در ساعت داشت و امثال اینها.
پاسخ اجمالى شبهات این است: اصل معراج در قرآن و روایات متواتر آمده و آنچه مهم است، ایمان به اصل آن است و ایمان به جزئیّاتش ضرورى نیست. از طرفى معجزه باید عقلاً محال نباشد و چون معراج از معجزات پیامبراسلام‏ است، مشمول قواعد کلّى همه‏ معجزات مى‏ شود.
بقیّه‏ مشکلات و شبهات نیز با توجّه به قدرت الهى قابل حلّ است. علاوه برآنکه امروزه که انسان، هواپیما و قمر مصنوعى و سفینه ‏هاى فضایى به کرات دیگر مى‏ فرستد، پذیرفتن معراج آسان است.
چنانکه قرآن، جا به ‏جایى تخت بلقیس را از کشورى به کشور دیگر در یک چشم به هم زدن مطرح مى‏ کند که این مسأله، مشکل طىّ مسافت را حلّ مى ‏کند.
در تفسیر فرقان آمده است: شب میلاد، شب معراج، شب بعثت، شب هجرت، شب ورود به مدینه و شب رحلت پیامبر، همه، شب دوشنبه بوده است. البتّه بعضى روایات، مجعول است، مثل مشاهده‏ خدا در حال جسم بودن، و برخى قابل قبول است با توجیه و تأویل، مانند: دیدار اهل بهشت و جهنّم و برخى هم بدون تأویل، پذیرفتنى است.

پیام ها
1- معراج، لغو نیست، بلکه اسرارى قابل توجّه دارد. «سبحان الّذى اسرى‏...»
2- معراج، اردوى خصوصى و بازدید علمى پیامبر بود، وگرنه خداوند بى‏ مکان است. «سبحان الّذى اسرى‏...»
3- عبودیّت، مقدّمه‏ پرواز است و عروج، بى خروج از صفات رذیله، ممکن نیست. «أسرى‏ بعَبده»
4- انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس درباره‏ اولیاى خدا غلوّ نکنیم. «أسرى بعَبده»
5 - عبودیّت، از افتخارات پیامبر و زمینه‏ دریافت‏ هاى الهى اوست. «بعَبده»
6- پیامبرى که امتّش در آینده از فضانوردان نیز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسمانى رفته باشد. «أسرى‏ بعبده»
7- براى قرب به خدا، شب بهترین وقت است. «أسرى... لیلاً»
8 - شب معراج، شب بسیار مهمى است. «لیلاً» نکره آمده است.
9- اگر استعداد و شایستگى باشد، پرواز یکشبه انجام مى ‏گیرد. «أسرى‏ بعبده لیلاً»
10- مسجد، بهترین سکوى پرواز معنوى مؤمن است. «من المسجد»
11- مسجد باید محور کارهاى ما باشد. «من المسجدالحرام الى المسجدالاقصى‏»
12- حرکت ‏هاى مقدّس، باید از راه هاى مقدّس باشد. «أسرى... من المسجد»
13- سرسبزى و برکات، باید بر محور مسجد باشد. «المسجد... بارَکنا حَوله»
14- بیت المقدّس و حوالى آن، محلّ نزول برکات آسمانى، مقّر پیامبران و فرودگاه فرشتگان در تاریخ بوده است. «بارکنا حَوله»
15- ظرفیّت علمى انسان، از دانستنى‏ هاى زمین بیشتر و شگفتى‏ هاى آسمان نیز از زمین بیشتر است. «أسرى‏... لنُریَه من آیاتنا»
16- هدف معراج، کسب معرفت و رشد معنوى بود. «لنُریَه من آیاتنا»
17- آیات الهى آن قدر بى‏ انتهاست که رسول خدا نیز توان دستیابى به همه‏ آنها را ندارد. «من آیاتنا»
18- خداوند، به مخالفان هشدار مى‏ دهد که آنان را مى‏ بیند و سخنان شان را مى‏ شنود. «السّمیع البصیر»
سُرى‏» به معناى سیر و حرکت شبانه است.

توضیحات
سیماى سوره‏ اِسراء
سوره‏ «اِسراء»، یکصد و یازده آیه دارد و بنابر قول مشهور مکّى است. البتّه بعضى پنج آیه‏ 26، 32، 33، 57 و 78 را مدنى مى‏ دانند.
این سوره؛ به جهت کلمه‏ اوّل آن، «سبحان» وبه خاطر ماجراى معراج، «اِسراء» و به سبب بازگویى داستان بنى‏ اسرائیل، «بنى‏ اسرائیل» نامگذارى شده است.
در این سوره همچون دیگر سوره‏ هاى مکّى، موضوعاتى از قبیل: توحید، معاد، نصایح سودمند و مبارزه با هرگونه شرک، ظلم و انحراف، سنّت ‏ها وقوانین فردى واجتماعى در تاریخ، تاریخچه‏ آدم و ابلیس، پیامبر اسلام و موقعیّت آن حضرت در مکّه، بیان شده است. از مسائل عمده و قابل توجّه در این سوره، معراج حضرت رسول‏ است.
شروع سوره با «تسبیح» خداست و پایان آن با «حمد» و ستایش او.
در روایات به تلاوت این سوره در شب‏ هاى جمعه سفارش شده و از جمله فوائد آن، دیدار امام زمان‏ (عج) دانسته شده است.
امام صادق‏ (ع) فرمودند: «من قرء سورة بنى اسرائیل فى کل لیلة جمعة لم یمت حتّى یدرک القائم و یکون من اصحابه». تفسیر نمونه.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:06

مشخصات

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی