- 9245
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 31 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 31
اِتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَنَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَمَآ أُمِرُواْ إِلَّا لِیَعْبُدُواْ إِلَهاً وَ حِداً لَّآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَنَهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ
ترجمه
(اهل کتاب،) دانشمندان و راهبانِ خود و مسیح فرزند مریم را به جاى خداوند به خدائى گرفتند، در حالى که دستور نداشتند جز خداى یکتا را که معبودى جز او نیست بپرستند. خداوند از هر چه براى او شریک مى پندارند، منزّه است.
«اَحبار»، جمع «حِبر»، به معناى دانشمند و «رُهبان»، جمع «راهب»، به معناى تارکِ دنیا و دِیرنشین است. آنان با همه قداستشان بنده خدایند، نه معبود.
اطاعت بىقید و شرط از احبار و راهبان، نوعى پرستش آنان است و امام صادق (ع) فرمود: «مَن اطاعَ رجلاً فى معصیة اللَّهِ فقد عَبَدَه» هر کس در راه معصیت خدا، از دیگرى پیروى کند، او را پرستش نموده است.
امام صادقع (ع) فرمود: اهل کتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمى دادند، بلکه علماى آنان حرامهایى را حلال و حلالهایى را حرام کرده بودند و مردم از آنان پیروى مى کردند.
در قیامت، مشرکان از اینکه خدا را با شرکاى دیگر برابر پنداشته اند، حسرت مى خورند و مى گویند: «تاللَّه اِن کنّا لفى ضلالٍ مبینٍ اذ نُسوّیکم بربّ العالمین»
پیام ها
1- اطاعت بى قید و شرط از غیر خدا، نوعى عبادت غیر خداست. «ما امروا الاّ لیعبدوا الهاً واحداً»
2- انسانپرستى به هر شکل، شرک است. هیچ شخصیّتى نباید بت شود. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه»
3- پیامبرِ معصوم که همه فکر و هدفش خداست، حسابى جدا از علما دارد، لذا نام مسیح جداگانه مطرح شده است. «احبارهم و رهبانهم... و المسیح»
4- عشقها، دوستى ها و اطاعتها باید حدّ و مرز داشته باشد. هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشکیلاتى و حزبى و...، اگر سرچشمه ش وحى و امر خدا نباشد، شرک است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه»
5 - خطر انحراف از توحید به شرک، همیشه و همه جا بوده است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه»
6- تنها خداوند حقّ قانونگذارى دارد. آنان که قانون غیرخدا را مى پذیرند، از مدار اسلام، خارجند. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه»
7- غلوّ و زیاده روى درباره انبیا، پرستش انبیا و یا آنان را فرزند خدا دانستن، شرک است. «سبحانه عمّا یشرکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
اِتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَنَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَمَآ أُمِرُواْ إِلَّا لِیَعْبُدُواْ إِلَهاً وَ حِداً لَّآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَنَهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ
ترجمه
(اهل کتاب،) دانشمندان و راهبانِ خود و مسیح فرزند مریم را به جاى خداوند به خدائى گرفتند، در حالى که دستور نداشتند جز خداى یکتا را که معبودى جز او نیست بپرستند. خداوند از هر چه براى او شریک مى پندارند، منزّه است.
«اَحبار»، جمع «حِبر»، به معناى دانشمند و «رُهبان»، جمع «راهب»، به معناى تارکِ دنیا و دِیرنشین است. آنان با همه قداستشان بنده خدایند، نه معبود.
اطاعت بىقید و شرط از احبار و راهبان، نوعى پرستش آنان است و امام صادق (ع) فرمود: «مَن اطاعَ رجلاً فى معصیة اللَّهِ فقد عَبَدَه» هر کس در راه معصیت خدا، از دیگرى پیروى کند، او را پرستش نموده است.
امام صادقع (ع) فرمود: اهل کتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمى دادند، بلکه علماى آنان حرامهایى را حلال و حلالهایى را حرام کرده بودند و مردم از آنان پیروى مى کردند.
در قیامت، مشرکان از اینکه خدا را با شرکاى دیگر برابر پنداشته اند، حسرت مى خورند و مى گویند: «تاللَّه اِن کنّا لفى ضلالٍ مبینٍ اذ نُسوّیکم بربّ العالمین»
پیام ها
1- اطاعت بى قید و شرط از غیر خدا، نوعى عبادت غیر خداست. «ما امروا الاّ لیعبدوا الهاً واحداً»
2- انسانپرستى به هر شکل، شرک است. هیچ شخصیّتى نباید بت شود. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه»
3- پیامبرِ معصوم که همه فکر و هدفش خداست، حسابى جدا از علما دارد، لذا نام مسیح جداگانه مطرح شده است. «احبارهم و رهبانهم... و المسیح»
4- عشقها، دوستى ها و اطاعتها باید حدّ و مرز داشته باشد. هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشکیلاتى و حزبى و...، اگر سرچشمه ش وحى و امر خدا نباشد، شرک است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه»
5 - خطر انحراف از توحید به شرک، همیشه و همه جا بوده است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه»
6- تنها خداوند حقّ قانونگذارى دارد. آنان که قانون غیرخدا را مى پذیرند، از مدار اسلام، خارجند. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه»
7- غلوّ و زیاده روى درباره انبیا، پرستش انبیا و یا آنان را فرزند خدا دانستن، شرک است. «سبحانه عمّا یشرکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است