- 5169
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 30 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 30
وَقَالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَرَى الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِکَ قَوْلُهُم بِأَفْوَهِهِمْ یُضَهِئُونَ قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ
ترجمه
و یهودیان مى گفتند: عُزیر، پسر خداست و مسیحیان مى گفتند: مسیح، پسر خداست. این سخنى است (باطل) که به زبانشان مى آورند و به گفتار کسانى که پیش از این کافر شده اند، شباهت دارد (که مى گفتند: فرشتگان دختران خدا هستند.) خدا آنان را بکُشد، چگونه (از حقّ) رویگردان مى شوند.
«عُزیر»، عربى شده «عَزراء» است، مثل «عیسى» که عربىِ «یَسوع» و «یحیى» که معرّبِ «یوحَنّا» است.
عُزیر یکى از علماى بزرگ یهود بود که لقب «مُنجىِ یهود» یافت. زیرا پس از واقعه قتل عام مردم به دست بخت النصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط کورش، عُزیر نزد کورش آمد و از او خواست که به یهودیان سر و سامانى بخشد.
این آیه، به گونهاى توضیح و دلیل آیه قبل است که فرمود: اهل کتاب به خدا و قیامت ایمان ندارند.
محقّقان معتقدند بسیارى از معارف تورات و انجیل، با خرافات بودائیان و برهمائیان و یونانیان آمیخته شده است، حتّى بسیارى از داستانهاى انجیل، عیناً در مذهب بودا و برهمایى دیده مى شود. البتّه یهودیان امروز، عُزیر را فرزند خدا نمى دانند، ولى در زمان پیامبر اسلام، چنین عقیده اى داشته و در مقابل سؤال پیامبر که «با اینکه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمى دانید؟» جوابى نداشتند.
پیام ها
1- با آنکه فقط گروهى از یهود، عُزیر را فرزند خدا مى دانستند، ولى چون دیگران نیز سکوت کردند، نسبتِ انحراف به همه داده است. «قالت الیهود»
2- درباره شخصیّتهاى دینى والهى نباید غلّو کرد. «عزیرابن اللّه... المسیح...»
3- عقاید یهود و نصارى، آمیخته به خرافات است. «ذلک قولهم بافواههم»
4- مشرکان، بتها را شریک خدا و فرشتگان را دختران خدا مى دانستند، یهود و نصارى، عُزیر و عیسى را پسر خدا، از این جهت کلامشان به کلام کفّار شباهت داشت. «یضاهئون قول الذین کفروا»
5 - ریشه خرافات در مذهب یهود و نصارى، در عقاید کفّار پیشین است. «یضاهئون قول الذین کفروا من قبل»
محقّقان امروز معتقدند: بسیارى از معارفِ تورات و انجیل، با خرافاتِ بودائیان و برهمائیان و یونانیان آمیخته شده است، حتى بسیارى از داستان هاى انجیل، عیناً در مذهب بودا و برهمایى دیده مى شود.
منبع: پایگاه درس هایی از قر آن
وَقَالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَرَى الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِکَ قَوْلُهُم بِأَفْوَهِهِمْ یُضَهِئُونَ قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ
ترجمه
و یهودیان مى گفتند: عُزیر، پسر خداست و مسیحیان مى گفتند: مسیح، پسر خداست. این سخنى است (باطل) که به زبانشان مى آورند و به گفتار کسانى که پیش از این کافر شده اند، شباهت دارد (که مى گفتند: فرشتگان دختران خدا هستند.) خدا آنان را بکُشد، چگونه (از حقّ) رویگردان مى شوند.
«عُزیر»، عربى شده «عَزراء» است، مثل «عیسى» که عربىِ «یَسوع» و «یحیى» که معرّبِ «یوحَنّا» است.
عُزیر یکى از علماى بزرگ یهود بود که لقب «مُنجىِ یهود» یافت. زیرا پس از واقعه قتل عام مردم به دست بخت النصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط کورش، عُزیر نزد کورش آمد و از او خواست که به یهودیان سر و سامانى بخشد.
این آیه، به گونهاى توضیح و دلیل آیه قبل است که فرمود: اهل کتاب به خدا و قیامت ایمان ندارند.
محقّقان معتقدند بسیارى از معارف تورات و انجیل، با خرافات بودائیان و برهمائیان و یونانیان آمیخته شده است، حتّى بسیارى از داستانهاى انجیل، عیناً در مذهب بودا و برهمایى دیده مى شود. البتّه یهودیان امروز، عُزیر را فرزند خدا نمى دانند، ولى در زمان پیامبر اسلام، چنین عقیده اى داشته و در مقابل سؤال پیامبر که «با اینکه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمى دانید؟» جوابى نداشتند.
پیام ها
1- با آنکه فقط گروهى از یهود، عُزیر را فرزند خدا مى دانستند، ولى چون دیگران نیز سکوت کردند، نسبتِ انحراف به همه داده است. «قالت الیهود»
2- درباره شخصیّتهاى دینى والهى نباید غلّو کرد. «عزیرابن اللّه... المسیح...»
3- عقاید یهود و نصارى، آمیخته به خرافات است. «ذلک قولهم بافواههم»
4- مشرکان، بتها را شریک خدا و فرشتگان را دختران خدا مى دانستند، یهود و نصارى، عُزیر و عیسى را پسر خدا، از این جهت کلامشان به کلام کفّار شباهت داشت. «یضاهئون قول الذین کفروا»
5 - ریشه خرافات در مذهب یهود و نصارى، در عقاید کفّار پیشین است. «یضاهئون قول الذین کفروا من قبل»
محقّقان امروز معتقدند: بسیارى از معارفِ تورات و انجیل، با خرافاتِ بودائیان و برهمائیان و یونانیان آمیخته شده است، حتى بسیارى از داستان هاى انجیل، عیناً در مذهب بودا و برهمایى دیده مى شود.
منبع: پایگاه درس هایی از قر آن
تاکنون نظری ثبت نشده است