display result search
منو
تفسیر آیه 156 سوره اعراف

تفسیر آیه 156 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 244 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 156

وَ اکْتُبْ لَنَا فِى هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِى الْأَخِرَةِ إِنَّا هُدْنَآ إِلَیْکَ قَالَ عَذَابِى أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشَآءُ وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ کُلَّ شَىْ‏ءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَالَّذِینَ هُم بَِایَتِنَا یُؤْمِنُونَ‏

ترجمه

(خداوندا!) براى ما در این دنیا و در آخرت، خیر و نیکى مقرّر کن که ما به سوى تو رهنمون و بازگشت کرده ‏ایم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر کس که بخواهم (و مستحقّ باشد) مى‏ رسانم، و(لى) رحمتم همه چیز را فرا گرفته است، پس به‏ زودى آن (رحمتم) را براى کسانى که تقوى دارند و زکات مى‏ دهند و آنان که به آیات ما ایمان مى‏ آورند، مقرّر مى‏ دارم.



این آیه، بیان دعاى دیگر حضرت موسى (ع) در پى خواسته‏ قبلى است.
«هُدنا» اشاره دارد به توجّه آنان به سوى خدا وتوبه کردن از راه منحرفان و راه کسانى که تقاضاى نابه جاى دیدار خدا را داشتند.
به نقل ابن عبّاس، هنگامى که آیه‏ «و رحمتى وَسِعَت کلّ شى‏ء» نازل شد، شیطان نیز در رحمت الهى طمع کرد و گفت: عبارت «کلّ شى‏ء»، شامل من هم مى‏ شود. خداوند براى رفع این توهّم فرمود: «سأکتبها للّذین یتّقون...»
آرى، سفره‏ رحمت الهى گسترده است و به همه کس مى ‏رسد، امّا شمول رحمت براى غیر مؤمنان، به تفضّل الهى و به برکت مؤمنان و به طفیل آنان است.
در روایت آمده است که شخصى در نماز مى‏ گفت: «اللهمّ ارحمنى و محمّداً و لاترحم معنا احداً»، خدایا! تنها من و محمّد (ص)را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هیچ کس دیگرى را. پیامبر پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهاى الهى و موضع وسیع و نامحدود را محدود ساختى!


پیام ها
1- بهترین گام‏ ها و کارها، با ثبات ‏ترین آنهاست. «واکتب لنا»
2- انبیا در فکر تأمین سعادت دنیا و آخرت مردمند. «واکتب لنا فى هذه الدنیا حسنة و فى الآخرة»
3- از بهترین دعاها، جامع ‏ترین آنهاست. «فى هذه الدّنیا حسنة و فى الآخرة»
4- بازگشت خالصانه به سوى خدا، راه دریافت الطاف الهى است. «هُدنا»
5 - رحمت الهى نامحدود است، اگر کسى به آن نرسید، تقصیر از خود اوست. «رحمتى وسعت کلّ شى‏ء» نقصى در فاعلیّت رحمت الهى نیست، بلکه نقص در قابلیّت و استقبال ماست.
6- رحمت خداوند فراگیر است، ولى عذاب الهى چنین نیست. «رحمتى وسعت... عذابى اُصیب به مَن اشاء»
7- اصل، رحمت الهى است و عذاب او عارضى است. (براى رحمت، فعل ماضى «وَسعت»، ولى براى عذاب فعل مضارع «اُصیب» آمده است)
8 - دعاى انبیا نیز در چهارچوب حکمت و قانون الهى مستجاب مى‏ شود. «اکتب لنا... سأکتبها للّذین...»
9- با وجود تقوا و عمل به تکالیف، شمول رحمت الهى حتمى است، «سأکتبها للّذین...» ولى با وجود گناه و معصیت، عذاب حتمى نیست، زیرا با توبه و استغفار، امکان مغفرت وجود دارد. «عذابى اصیب به من اشاء»
10- رحمت الهى بى‏ نهایت است، امّا شرط بهره ‏ورى از آن، تقوا، پرداخت زکات و ایمان است. «یتّقون... الزّکاة... یؤمنون» بنابراین کسى که زکات نمى‏ دهد و یا بى‏تقوا مى‏ باشد، از رحمت الهى محروم و در معرض عذاب الهى است.
11- زکات، در شریعت یهود نیز بوده است. «یؤتون الزکاة»
12- آنچه سبب دریافت الطاف الهى است، ایمان به تمام آیات است، نه بعض آنها. «بآیاتنا یؤمنون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:37

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی