- 1613
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 78 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 78
فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دَارِهِمْ جَثِمِینَ
ترجمه
ناگاه زمین لرزه شدید آنان را فراگرفت، پس شب را به صبح آوردند، در حالى که در خانه هایشان به رو افتادند (و مردند).
این آیه، هلاکت قوم ثمود را با رجفه و زمین لرزه بیان کرده، امّا سوره فصّلت آیه 14 و سوره ذاریات آیه 44، آن را با صاعقه دانسته است. «فأخذتهم الصاعقة و هم ینظرون» بنابراین شاید دو کیفر صاعقه و زلزله در یک لحظه و توأم بوده است. و شاید مراد از رجفه، لرزش بر اندام باشد که برخاسته از ترس و وحشت است، نه زمین لرزه.
«جاثم» از «جَثم» بر وزن خَشم، به معناى نشستن روى زانو و یا فروافتادن بر سینه است. گویا در شب و هنگام استراحتشان که عذاب آمد، بیدار شدند ولى فرصتى و قدرتى براى فرار نیافتند و در همان حالت نیم خیز هلاک شدند.
پیام ها
1- قهر خدا ناگهانى است، به هوش باشیم. «فأخذتهم الرّجفة»
2- چه بسا زمین لرزه ها و حوادث طبیعى که عذاب الهى است. «فأخذتهم الرجفة»
3- وعده هاى انبیا، عملى است، پس هشدارهایشان را جدّى بگیریم. (در آیات قبل تهدید بود: «لا تمسّوها بسوء فیأخذکم عذاب الیم» و این رجفه، همان تحقّق وعید و عذاب الیم است). «فأخذتهم الرّجفة»
فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دَارِهِمْ جَثِمِینَ
ترجمه
ناگاه زمین لرزه شدید آنان را فراگرفت، پس شب را به صبح آوردند، در حالى که در خانه هایشان به رو افتادند (و مردند).
این آیه، هلاکت قوم ثمود را با رجفه و زمین لرزه بیان کرده، امّا سوره فصّلت آیه 14 و سوره ذاریات آیه 44، آن را با صاعقه دانسته است. «فأخذتهم الصاعقة و هم ینظرون» بنابراین شاید دو کیفر صاعقه و زلزله در یک لحظه و توأم بوده است. و شاید مراد از رجفه، لرزش بر اندام باشد که برخاسته از ترس و وحشت است، نه زمین لرزه.
«جاثم» از «جَثم» بر وزن خَشم، به معناى نشستن روى زانو و یا فروافتادن بر سینه است. گویا در شب و هنگام استراحتشان که عذاب آمد، بیدار شدند ولى فرصتى و قدرتى براى فرار نیافتند و در همان حالت نیم خیز هلاک شدند.
پیام ها
1- قهر خدا ناگهانى است، به هوش باشیم. «فأخذتهم الرّجفة»
2- چه بسا زمین لرزه ها و حوادث طبیعى که عذاب الهى است. «فأخذتهم الرجفة»
3- وعده هاى انبیا، عملى است، پس هشدارهایشان را جدّى بگیریم. (در آیات قبل تهدید بود: «لا تمسّوها بسوء فیأخذکم عذاب الیم» و این رجفه، همان تحقّق وعید و عذاب الیم است). «فأخذتهم الرّجفة»
تاکنون نظری ثبت نشده است