- 6967
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 38 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 38
قَالَ ادْخُلُواْ فِى أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ فِى النَّارِ کُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَکُواْ فِیهَا جَمِیعاً قَالَتْ أُخْرَیهُمْ لِأُولَهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَآءِ أَضَلُّونَا فََاتِهِمْ عَذَاباً ضِعْفاً مِّنَ النَّارِ قَالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَلَکِن لَّا تَعْلَمُونَ
ترجمه
(خداوند، پس از اعترافشان به کفر در لحظه مرگ) مى فرماید: شما نیز در میان گروه هایى از جنّ و انس، که پیش از شما بوده اند، به دوزخ داخل شوید. هرگاه گروهى وارد (جهنّم) شود، گروه همکیش خود را لعن و نفرین کند، تا آنکه همه یکجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر دربارهى گروه قبلى گوید: خدایا! اینان بودند که ما را گمراه کردند، پس عذابى دو چندان از آتش دوزخ برایشان بیاور (کیفرى براى گمراهى خودشان و کیفرى براى گمراه ساختن ما. خداوند) مى فرماید: براى هر کدام، (عذابى) دو برابر است، ولى نمى دانید.
از صحنه هاى تکاندهنده قیامت، گفتگوى دوزخیان با یکدیگر، به ویژه با سران و بزرگانى است که سبب جهنّمى شدن آنان شده اند. به همین جهت آنجا دوستان بىتقوا نیز با هم دشمن مى شوند. «الاخلاّء یومئذ بعضهم لبعض عدوٌّ الاّ المتّقین»، گاهى هم تقاضا مى کنند که عاملان گمراهى خود را ببینند و پایمالشان کنند. «أرِنَا الّذین اضلاّنا من الجنّ و الانس نجعلهما تحت أقدامنا» و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خویش مى دانند. «أطعنا سادتنا و کُبرائنا و اضلّونا السبیلا» امّا انسان داراى اختیار و آزادى عمل است و نمىتواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن دیگران اندازد.
امام صادق (ع) فرمودند: مراد از رهبران «هؤلاء اضلّونا»، رهبران فاسد و ائمّه ظلم و جور مى باشد.
در قیامت رهبران جور و پیروان آنها، هرکدام دو برابر عذاب مى شوند، زیرا قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مى فرماید: هم رهبران دو برابر کیفر دارند و هم پیروان آنها، «لکلٍّ ضِعف» رهبران، چون هم خود منحرف شدند و هم دیگران را منحرف کردند، و امّا پیروان آنها نیز براى انحراف خود و براى اینکه با پیروى و حمایت خود به رهبران باطل رونق دادند.
پیام ها
1- در بهشت، کینه و دشمنى نیست، سراسر صلح و صفاست ولى در جهنّم، افراد یکدیگر را لعن و نفرین مى کنند. «لَعَنت أختها» چنانکه در آیه 25 سوره عنکبوت مى خوانیم: «یکفر بعضُکم ببعض و یَلعَنُ بعضُکم بعضاً»
2- جنّ نیز مانند انسان، تکلیف دارد و گنهکاران هردو سرنوشتى مشابه دارند و در یک دوزخ قرار مى گیرند. «الجنّ والانس فى النار... لعنت اختها»
3- کفّار، یکباره وارد دوزخ نمىشوند، بلکه به ترتیب و نوبت. «کلما دخلت»
4- ولایت ها، محبّت ها و حمایت هاى غیر الهى، در قیامت به کینه و نفرین و دشمنى تبدیل مى شود. «لعنت اُختها»
5 - در قیامت، همه مىکوشند گناه خود را به گردن دیگرى اندازند یا براى خود شریک جرم پیدا کنند. «هؤلاء اضلّونا»
6- گاهى انسان کیفرهایى مى بیند که خود آگاه نیست. «ولکن لا تعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ ادْخُلُواْ فِى أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ فِى النَّارِ کُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَکُواْ فِیهَا جَمِیعاً قَالَتْ أُخْرَیهُمْ لِأُولَهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَآءِ أَضَلُّونَا فََاتِهِمْ عَذَاباً ضِعْفاً مِّنَ النَّارِ قَالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَلَکِن لَّا تَعْلَمُونَ
ترجمه
(خداوند، پس از اعترافشان به کفر در لحظه مرگ) مى فرماید: شما نیز در میان گروه هایى از جنّ و انس، که پیش از شما بوده اند، به دوزخ داخل شوید. هرگاه گروهى وارد (جهنّم) شود، گروه همکیش خود را لعن و نفرین کند، تا آنکه همه یکجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر دربارهى گروه قبلى گوید: خدایا! اینان بودند که ما را گمراه کردند، پس عذابى دو چندان از آتش دوزخ برایشان بیاور (کیفرى براى گمراهى خودشان و کیفرى براى گمراه ساختن ما. خداوند) مى فرماید: براى هر کدام، (عذابى) دو برابر است، ولى نمى دانید.
از صحنه هاى تکاندهنده قیامت، گفتگوى دوزخیان با یکدیگر، به ویژه با سران و بزرگانى است که سبب جهنّمى شدن آنان شده اند. به همین جهت آنجا دوستان بىتقوا نیز با هم دشمن مى شوند. «الاخلاّء یومئذ بعضهم لبعض عدوٌّ الاّ المتّقین»، گاهى هم تقاضا مى کنند که عاملان گمراهى خود را ببینند و پایمالشان کنند. «أرِنَا الّذین اضلاّنا من الجنّ و الانس نجعلهما تحت أقدامنا» و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خویش مى دانند. «أطعنا سادتنا و کُبرائنا و اضلّونا السبیلا» امّا انسان داراى اختیار و آزادى عمل است و نمىتواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن دیگران اندازد.
امام صادق (ع) فرمودند: مراد از رهبران «هؤلاء اضلّونا»، رهبران فاسد و ائمّه ظلم و جور مى باشد.
در قیامت رهبران جور و پیروان آنها، هرکدام دو برابر عذاب مى شوند، زیرا قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مى فرماید: هم رهبران دو برابر کیفر دارند و هم پیروان آنها، «لکلٍّ ضِعف» رهبران، چون هم خود منحرف شدند و هم دیگران را منحرف کردند، و امّا پیروان آنها نیز براى انحراف خود و براى اینکه با پیروى و حمایت خود به رهبران باطل رونق دادند.
پیام ها
1- در بهشت، کینه و دشمنى نیست، سراسر صلح و صفاست ولى در جهنّم، افراد یکدیگر را لعن و نفرین مى کنند. «لَعَنت أختها» چنانکه در آیه 25 سوره عنکبوت مى خوانیم: «یکفر بعضُکم ببعض و یَلعَنُ بعضُکم بعضاً»
2- جنّ نیز مانند انسان، تکلیف دارد و گنهکاران هردو سرنوشتى مشابه دارند و در یک دوزخ قرار مى گیرند. «الجنّ والانس فى النار... لعنت اختها»
3- کفّار، یکباره وارد دوزخ نمىشوند، بلکه به ترتیب و نوبت. «کلما دخلت»
4- ولایت ها، محبّت ها و حمایت هاى غیر الهى، در قیامت به کینه و نفرین و دشمنى تبدیل مى شود. «لعنت اُختها»
5 - در قیامت، همه مىکوشند گناه خود را به گردن دیگرى اندازند یا براى خود شریک جرم پیدا کنند. «هؤلاء اضلّونا»
6- گاهى انسان کیفرهایى مى بیند که خود آگاه نیست. «ولکن لا تعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان