display result search
منو
تفسیر آیه 29 سوره اعراف

تفسیر آیه 29 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 314 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 29

قُلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَأَقِیمُواْ وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ

ترجمه

بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اینکه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خویش را به سوى او بدارید و او را بخوانید، در حالى که دین را براى او خالص . آنگونه که شمارا در آغاز آفرید، باز خواهید گشت.

«قِسط»، در برابر تبعیض است، یعنى حقّ هر کس را به خودش بدهند، نه دیگرى.
در این آیه، مفاهیم متعدّدى مطرح شده است؛ تربیت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقیموا»، جماعت «وجوهکم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نیّت و اخلاص «مخلصین له»، و حشر و قیامت «تعودون».
مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصین له الدّین» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى‏داند. امام صادق علیه السلام فرمود: تسبیح حضرت زهرا (س) در عقب هر نماز، بهتر از هزار رکعت نماز است.
معاد، جسمانى است. آن گونه که ذرّات خاک، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان‏ هاى پوسیده شما نیز در قیامت جمع مى‏ شود. «کما بدأکم تعودون» همان قدرتى که شما را از یک سلّول و اِسپرم آفرید، بقایاى شما را هم مى‏ تواند در قیامت احیا کند. در روایتى نیز مى‏ خوانیم که مراد از «کما بدأکم تعودون»، یعنى بر همان اعتقادى که مرده ‏اید برانگیخته مى ‏شوید؛ مؤمن بر ایمان و کافر بر کفر. «المؤمن على ایمانه و الکافر على کفره»
در حدیث مى‏ خوانیم: در قیامت مردم عریان و پابرهنه محشور مى‏ گردند، همانند روزى که از مادر متولّد شده ‏اند.

پیام ها

1- انسان، مأمور به قسط و عدالت است. «أمر ربّى بالقسط» و کردار زشت، خارج از دائره‏ى قسط است. «لا یأمر بالفحشاء... امر ربّى بالقسط»
2- پایبندى خالصانه به دین، زمینه‏ى گسترش قسط و عدل است. «امر ربّى بالقسط و اقیموا وجوهکم»
3- جلوگیرى از تبعیض، در کنار عبادت مطرح است و عبادت ونماز، همراه قسط ارزش بیشترى دارد. «بالقسط و أقیموا»
4- تربیت صحیح، در نظامِ عادلانه است و قسط، از شئون ربوبیّت الهى است. «امر ربّى بالقسط»
5 - دین، دربردارنده ابعاد اجتماعى، عبادى و اعتقادى انسان است. «امر ربّى بالقسط و اقیموا... وادعوه مخلصین له الدّین»
6- مسجد، پایگاه اخلاص است، نه ریا و شرک. «اقیموا وجوهکم عند کلّ مسجد... مخلصین»
7- یکى از شرایط دعا، خلوص نیّت است. «وادعوه مخلصین له الدّین»
8 - توجّه و ایمان به معاد، عامل اقامه‏ قسط و اخلاص انسان است. «کما بدأکم تعودون»
9- آفرینش نخستین، دلیل امکان معاد است. «کما بدأکم تعودون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:17

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    بسیار عالی

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی